  • Data: 2022-07-14 14:14:18
    Temat: Re: Rynek pracy STM32
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    czwartek, 14 lipca 2022 o 12:56:01 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
    > Ot takie skojarzenie. Mój pierwszy XT miał 640k RAMu, dwa drive'y 360k i
    > nie miał HDD. A MHz-ów nie jestem pewien - może 8 a może 12.

    Nie no, zapomniałem dopisać, że jak go rodzice kupili w 1993 za przedpłatę za
    malucha,
    to to była totalna rakieta (jak na PL oczywiście), wtedy "domowo-biurowym standardem"
    było AT 80286/12MHz z 1MB RAM
    i jakąś tam VGA, a ja miałem jeszcze Trident SVGA z 1MB i nawet dawało się
    na tym 14-calowym monitorze odpalić 1024*768 w 43Hz (interlaced) - podobno
    był taki specjalny z "plamką 0,28 cala", że to 1024*768 naprawdę było, a nie,
    że tylko akceptowane na wejściu, a pokaże to, co pokaże.
    I jeszcze miał koprocesor 80387, żeby autocad ładnie działał. checkIt pokazywał
    szybkość ;>

    Przesiadka była ze spectrum, więc nie chodzi o to, że ten PC był taki fajny, bo po 2
    latach już
    była marny, tylko o to, że kiedyś mój pierwszy PC był super taki, jaki był, a teraz w
    autobusie jednym
    z wielu (nawet ponad 20 jest np. na tramwaju, bo w każdym monitorze osobny przecież)
    komputerów jest 1,5GHz z 2GB RAM...

    A XT z 640kB RAM i dwoma drive to już był całkiem luxus, przecież pierwsze PC miały
    64kB RAM.
    A XT praktycznie niczym się nie różnił oprócz tego, że miał 8 a nie 5 slotów - i
    przez to też mocniejszy zasilacz.
    8086 4,77 MHz (14,31818MHz dzielone przez 3 ;) taki sam.
    Ciekawostką były maszyny XT 286 - były szybsze od AT 286, bo w AT 286 była pamięć z
    wait-state
    (nie wiem jak można to było tak schrzanić, przecież przez to komputer był efektywnie
    2 razy wolniejszy,
    286 nie miał cache - a "kolejka rozkazów" się nie liczy), a w XT 286 pracowała z
    pełną szybkością procesora...

    To jak się tego racal redaca używało z tych 4 dyskietek?
    Trzeba było po kolei 4 włożyć i ładował się do pamięci (ale 4*360kB to zbyt wiele)?
    Czy może trzeba było na raz trzymać 2 dyskietki w stacjach, a ew. wyjąć można było
    jak się chciało coś wczytać lub zapisać?
    Albo może nie wolno było wyjmować, tylko np. na każdej dyskietce było 160kB programu
    i 200kB na zapis? Hmm, bez sęsu nieco...
    Czy też było takie wachlowanie dyskietkami "Grigorij, odłamkowym ładuj!" jak przy
    graniu na amidze czy atari ST - była jedna dyskietka z "programem głównym", a na
    kolejnych dyskietkach były następne poziomy.
    Tylko właściwie nie wiem, po co przy przejściu na kolejny poziom najpierw chciał np.
    dyskietkę nr 2 czy 3 (tzn. to akurat jest jasne i prawidłowe), ale potem znów, zanim
    można było grać, kazał włożyć dyskietkę nr 1 (tego nie rozumiem.).