  • 11. Data: 2009-03-29 08:02:56
    Temat: Re: Rozszerzalność termiczna drewna?
    Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>

    Krzysztof Tabaczynski pisze:

    > To jak to robili mistrzowie średniowieczni, że do dzisiaj
    > deski na których namalowano obrazy nie wypaczają się?
    > ...może wystarczy się dobrze przyjrzeć? :-)

    Zaraz tam średniowieczni - przecież dziś także się tworzy na drewnie,
    choćby ikony. Rozmawiałem z osobą która to robi zawodowo, nie pamiętam
    szczegółów, ale kosmicznej technologii tam nie było. A powierzchnie
    takich dzieł to maksymalnie parę m^2.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 12. Data: 2009-03-29 08:50:40
    Od: jakub tarczewski <anhin@o2_wytnijjakbyco.pl>

> [...]
    > choćby ikony. Rozmawiałem z osobą która to robi zawodowo, nie pamiętam
    > szczegółów, ale kosmicznej technologii tam nie było. A powierzchnie

    no, teraz to się maluje na chytrze fornirowanym MDF (a wbrew pozorom to
    bardzo trwałe podłoże, trwalsze i stabilniejsze od naturalnego drewna),
    a jeśli ktoś jest bardzo ambitny to na klejonych tablicach na parkietażu
    (szpongi z poprzeczkami i zastrzałami), ale kosztuje to czasem więcej
    niż odbiorca jest skłonny zapłacić za gotowy obraz :-P
    Ikony, jeśli są małe, maluje się na pojedynczych grubych (bo trzeba
    jeszcze wyżłobić tzw. kowczeg) deskach ze szczątkowym parkietażem, co na
    ogół wystarcza.
    A żeby już było całkiem OT -obrazy na deskach maluje się zwykle temperą
    (odporną na niewielkie deformacje) albo w tzw. technice warstwowej,
    olejno-żywicznej, też dość odpornej. Dlatego nawet jeśli drewno troszkę
    pracuje, nic strasznego z obrazem się nie dzieje. Co innego gdyby był
    malowany grubo, tzw. impastami, wtedy konsekwencje byłyby po pewnym
    czasie nieciekawe.
    Za to (ponieważ deska zabezpiecza przed dostępem powietrza od spodu i z
    paru innych powodów) obrazy na desce są na ogół o wiele trwalsze od tych
    na płótnie. Ale to już nie tylko OT ale i NTG ;-)

  • 13. Data: 2009-03-29 09:05:58
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@w...pl>

    Użytkownik "jakub tarczewski" <anhin@o2_wytnijjakbyco.pl> napisał w
    wiadomości news:gqncp0$7h0$1@inews.gazeta.pl...

    Ikony się pisze, a nie maluje... :-)

> [...]
    > paru innych powodów) obrazy na desce są na ogół o wiele trwalsze od tych
    > na płótnie. Ale to już nie tylko OT ale i NTG ;-)

    Kto bardziej ciekaw starych technik malarskich
    i odezwie się na priva, to mu wyślę książkę
    Franka Arnau "Sztuka fałszerzy - fałszerze sztuki".

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
    Nie każdy Żywiec to piwo...

  • 14. Data: 2009-03-29 09:07:42
    Od: jakub tarczewski <anhin@o2_wytnijjakbyco.pl>

    > Ikony się pisze, a nie maluje... :-)

    kiedyś się pisało. Teraz się maluje, na ogół taśmowo :-(

  • 15. Data: 2009-03-29 09:34:06
    Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>

    jakub tarczewski pisze:

    > kiedyś się pisało. Teraz się maluje, na ogół taśmowo :-(

    Nie zawsze, ostatecznie trochę cerkwii się buduje, nawet u nas.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2009-03-29 18:26:13
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    "J.F." wrote:

    > A nie mozna bylo sie przyzwyczaic do kolorow ?
    >
    > Juz nie mowiac o tym ze za 10 lat meble sie zmienia, a biurko
    > zostanie :-)

    Nie zmienia sie :-)
    Reszta mebli tez jest przedwojenna, z litej brzozy kaukaskiej.
    Jedno biurko i fotel byly z innego kompletu, przy tym fornir mocno
    nadgryziony zebem czasu i pokolen odrabiajacych przy nim lekcje.

    Po obdarciu (10 lat temu) oba meble zupelnie dobrze pasuja do reszty,
    a jedynym niekorzystnym efektem - chyba nieuniknionym, bo naprawde
    nie bylo jak podejsc od spodu - jest niewielkie w sumie paczenie sie
    blatu.

    pozdrowienia

    krzys

    ps. to jest tez odpowiedz dla Wieska...

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 17. Data: 2009-03-29 19:00:26
    Od: Wiesiek <w...@g...com>

    On 29 Mar, 20:26, myszek <k...@l...tpsa.pl> wrote:

> [...]
    > a jedynym niekorzystnym efektem - chyba nieuniknionym, bo naprawde
    > nie bylo jak podejsc od spodu - jest niewielkie w sumie paczenie sie

    Zazdroszczę Ci takich mebli.
    Pozdrówka serdeczne !
    Wiesiek.

  • 18. Data: 2009-03-29 22:59:11
    Od: Adampio <a...@o...pl>

    Krzysztof Tabaczynski pisze:
    > Ta deska nad kominek to może powinna być dobra sklejka
    > poprawnie oklejona fornirem? Chyba nie powinna się
    > wypaczać...

    jakub tarczewski pisze
    > no, teraz to się maluje na chytrze fornirowanym MDF (a wbrew pozorom to
    > bardzo trwałe podłoże, trwalsze i stabilniejsze od naturalnego drewna),

    To co byscie Panowie radzili nad ten kominek sklejkę czy MDF?

  • 19. Data: 2009-03-30 00:30:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Adampio"
    > To co byscie Panowie radzili nad ten kominek sklejkę czy MDF?

    A robisz sam czy zlecisz? Jakie wymiary? Jak sam jakie masz narzędzia lub
    dostęp do nich?
    Albo zajrzyj tu: http://www.e-manta.eu

    Robert

  • 20. Data: 2009-03-30 08:24:05
    Od: <k...@w...pl>

    > Ale to tylko przez ostatnie 50 lat. Bo przez poprzednie
    > 500 lat nikt tymi obrazami tak bardzo się nie przejmował.

    po pierwsze http://pl.wikipedia.org/wiki/Drewno_(technika)

    Drewno najmniej się paczy wycinane ze środka pnia czyli z rdzeniem, tylko
    żeby to zrobić trzeba dobrego fachowca w tartaku z doświadczeniem.
    Tak się wybiera tarcicę do szkutnictwa, chyna także lutnictwa.