  • Data: 2013-08-05 12:43:59
    Temat: Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ze 20 lat temu czytałem artykuł w jakimś piśmie popularno-naukowym o
    > przyszłości tv jaką ma być tv cyfrowa. Wśród jej zalet wymieniano m.in.
    > to, że nie będzie potrzeba do poprawnego odbioru specjalnych instalacji
    > i anten. Emisja cyfrowa będzie na tyle silna, że sygnał będzie można
    > odebrać nawet na wewnętrznych antenach odbiornika (nie pamietam co autor
    > miał na myśli pisząc wewnętrznych, pewnie podobnych do anten w
    > współczesnych komórkach). Na pewno do odbioru miała wystarczac mała
    > antena pokojowa.
> [...]

    Po pierwsze kiedy 20 lat temu pisano o telewizji cyfrowej, pisano o
    MPEG2. Po drugie wszystko zależy od tego jak sam strumień jest zbudowany
    ( ilość informacji nadmiarowych , rodzaj modulacji , ile Mb/s ma sam
    strumień itd)
    W tego typu transmisjach bez kanału zwrotnego stosowane jest kodowanie
    FEC które na podstawie nadmiarowych danych naprawia w locie sygnał
    wejściowy. Jest tylko jedno "ale" ta matematyka naprawiająca potrzebuje
    masę mocy obliczeniowej więc tanie konstrukcje mogą się przytykać.
    Poza tym wszystko zależy ile i jakich ramek w samym strumieniu
    występuje. Odbiornik musi sobie niestety poczekać na kolejną ramkę sync.

    Poza tym tak jak koledzy piszą, żeby było dobrze sygnał nie może być ani
    za słaby ani za mocny. Tutaj dużą rolę odgrywa jakość części radiowej (
    front-end)

    Wracając do tematu potencjał tv cyfrowej jest znacznie większy niż
    analogowej ale zależy od wykorzystywanych rozwiązań.

    Mnie tam bardziej ciekawi inny aspekt o którym nic nikt nie mówi - o
    weryfikację kto abonament płaci a kto nie bo telewizja cyfrowa ma
    możliwość selekcji odbiorców.

    Adam