    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <5d6fe129$0$511$65785112@news.neostrada.pl> <qkp20r$sp$1@dont-email.me>
    <5d702024$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <qkp83b$3urmi$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5d767d01$0$535$65785112@news.neostrada.pl>
    <5d76afd2$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <ql6hem$had$1$cezar91@news.chmurka.net> <ql8q12$jao$1@dont-email.me>
    <9...@t...no1>
    <ql9vkp$6v4$1@dont-email.me> <6937153083$20190911100203@squadack.com>
    <qlb72i$64e$1@dont-email.me>
    <5d7926e7$0$17357$65785112@news.neostrada.pl>
    <qlba06$oh8$1@dont-email.me>
    Subject: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Date: Thu, 12 Sep 2019 11:47:27 +0200

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 11/09/2019 18:52, J.F. wrote:

    >Pisałem maturę w 96. Mam całkiem sensowne rozeznanie co ludzie MIELI
    >w komputerach i jakie to komputery były a nie co można wyczytać na
    >wiki. Na próbce lokalnej w przeciętnym mieście w PL.

    Musialbym po starych papierach popatrzec, ale IMO - w 96 to juz trudno
    bylo kupic peceta bez SVGA.
    No ale to nowe, Ty widziales stare, moze z drugiej reki ...

    >Do 94 roku ani jeden na kilkudziesięciu ludzi jakich znałem nie miał
    >486 w domu. Owszem, miewali dostęp w pracy czy na uczelni, czasami
    >wypożyczali. Ale w domu - nie. Sprzęt nieosiągalny za normalne
    >pensje. Gdzieś koło 94 roku pojawił się pierwsze 486SX jako komputery
    >domowe.

    Owszem, ale pecety w ogole byly drogie.
    Jak ktos potrzebowal zabawki dla dziecka, to raczej nie kupowal, bo
    droga zawaka.

    >Pierwsza "karta" to Covox. Dostepny wyłacznie dla majsterkowiczów na
    >samym początku. Karty dające jakiś cień dziwięku porównywalny z Amigą
    >w PC nie widywałem do 93 i to była jedna sztuka czegoś co już nie
    >pamiętam. Poza tym przeważająca liczba pecetowców nie zaprzątała
    >sobie głowy kartami muzycznymi do czasu aż staniały słuchając
    >popiskiwań i będąc przekonanymi że to cutting edge of whatever.

    No coz - mozliwosci dzwiekowe podstawowego peceta i tak byly lepsze
    niz Spectrum :-)

    C64 mial lepsze, Atari 800itp te mialo lepsze ... ale na atarynce ty
    byly gry z dobra muzyka albo dobra grafika, alternatywa wykluczajaca
    :-(

    >Od 90 do 95 roku miałem Atari. Od 95 Amigę. Na obu nauczyłem się
    >więcej o programowaniu niż można by przypuszczać. Amiga to już był
    >C++ (kompilator SaSC).

    No to choc Amige ufundowac :-)

    >Więc jesli ktoś miał 15 lat w 91 roku i dostał Atari to mniej więcej
    >w 96 miał już szansę na 16/32 bity kupione w pełni świadomie. Prezent
    >więc trafiony.

    A jak mial 18-scie i za kilka miesiecy studia ?

    >Sam przerobiłem staruszka Unitrę WZT na VGA. Jestem poniekąd z tego
    >dumny bo rozwiązanie było tak głupie że aż działało.

    Wow, podkreciles odchylanie dwukrotnie ?

    >Ale faktycznie, jako wtedy już studenta dalej najdroższym składnikiem
    >PC był monitor bo płyty, szczególnie 286, spadły z cenami do poziomu
    >osiągalnego. Tylko czy aby na pewno w okolicy 96 roku warto było
    >kupować 286 skoro w tej samej cenie bły Amigi?

    IMO nie. to juz czas 486 czy Pentium, a te byly drogie.
    Ale Amiga ... pieniadze stracone. No ale taki czas - 486 tez pieniadze
    stracone.

    >SasC, AztecC, AmigaBasic, itd itp. Że już o OSie z sensownym API i
    >preemptive multitaskingiem z litości nie będę wspomnać.
    >Niektórym zegarek faktycznie stanął na CP/M.

    Przychodzili do mnie wtedy studenci, wychwalali Amige, a ja im prosto:
    moze i swietna, ale nie ma przyszlosci.
    No i mialem racje :-)

    >Grałem w okolicy 91 roku na PC. Wybór był tak żałosny że roześmiałem
    >się w twarz człowiekowi który rysował mi przed oczami znakomitą
    >jakośc obrazu CGA w porównaniu z zabawkową Amigą. Nie, PC nie miał
    >ani troche sexabilu.

    No ale mowimy - w 91 byla juz SVGA. Jakosc obrazu znakomita.
    Oczywiscie to raczej u tatusia w pracy.

    >Jeśli ktoś w tamtych czasach w konkursie młodzieżowym oferował by
    >blaszanego trupa jako nagrodę rozesmiał bym mu się tak samo w twarz.

    Zalezy jaki konkurs i dla kogo.
    Pecet to brzmi dumnie jako nagroda, Atari 8-bit - dziecinnie.

    J.