  • 21. Data: 2021-03-14 10:44:08
    Temat: Re: Remont domu z instalacją TN-C a gniazda z uziemieniem
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-03-13 22:16, Uzytkownik wrote:
    [...]
    > Różnica pomiędzy "zerowaniem", a TN-C polega na tym, że "zerowanie"
    > można było stosować w obwodach oświetlenia oraz gniazd 230V. Natomiast
    > TN-C wymaga aby pole powierzchni przekroju przewodu PEN było minimum
    > 10mm2 dla przewodu miedzianego lub minimum 16mm2 dla przewodu
    > aluminiowego. Dlatego też realnie może istnieć tylko w instalacjach
    > rozdzielczych.
    Wydawało mi się, że w układzie TN-C z elektrowni na licznik ma wchodzić
    min 10mm2 Cu, a dalej to już jak tam z obliczeń wychodzi i schematu
    rozdzielnicy wychodzi. No ale ja elektrykiem nie jestem.

    > Jak sądzisz? Autor tego wątku ma doprowadzone przewody o przekroju
    > minimum 10mm2 do gniazd 230V?
    Nie, nie ma. :-)

    W każdym razie dzięki za wyjaśnienie.

    I jeszcze pytanie. Z elektrowni do licznika wchodzą u mnie cztery
    przewody - napowietrznie do jednej ściany domu i dalej biegną rurkami ze
    strychu na parter do licznika, który znajduje się przy przeciwległej
    ścianie domu (BTW. to w przypadku takiej starej instalacji gdzie tu jest
    złącze, a gdzie WLZ?). Przewody prawie na pewno miedziane, ale na razie
    nie wiem o jakim przekroju. Czyli gdybym kiedyś zdecydował się na
    modernizację instalacji, to na TN-S nie mam szans, bo ZE za mojego życia
    raczej sieci nie zmodernizuje. Teoretycznie na TN-C-S mam szanse, ale...
    Dom prawie na pewno nie ma porządnego uziemienia, tzn. wkopanej dookoła
    bednarki. A zdaje się ,,zgodnie ze sztuką" punkt rozdziału PEN na PE i N
    należy uziemić. Chociaż z drugiej strony, widziałem 2 czy 3 książki i
    tam na schematach tego układu ten punkt nie był uziemiony. Więc jak to
    jest? Mam szanse na TN-C-S bez rozwalania otoczenia budynku i kawałka
    domu w celu wkopania bednarki?

  • 22. Data: 2021-03-14 10:56:45
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-03-13 o 12:21, t-1 pisze:
    > W dniu 2021-03-13 o 11:05, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Czego tu nie można zrozumieć? Nie wyrywamy starej a dobrej instalacji.
    > Doprowadzamy natomiast od punktu rozdziału przed "różnicówką" niezależny
    > przewód ochronny, oczywiście izolowany - zielono żółty, dowolną drogą do
    > każdego gniazdka i mamy to co trzeba.

    Ale (jak też padło wyżej) - dlaczego izolowany?
    Nie żółto-zielony - to jest oznaczenie przewodu. I nie wiem jak teraz,
    ale wcześniej było dopuszczalne położenie przewodu PE innym kolorem, pod
    warunkiem zakończenia przewodu żółto-zielonym oznaczeniem.
    Ale pomijając to... dlaczego żółto-zielony przewód musi być izolowany?

    --
    Desoft

  • 23. Data: 2021-03-14 11:06:12
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:s2kmkt$5ck$1@gioia.aioe.org>
    user Desoft pisze tak:

    > Ale pomijając to... dlaczego żółto-zielony przewód musi być
    > izolowany?

    nie zgnije tak szybko może

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 24. Data: 2021-03-14 11:19:02
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-03-14 o 11:06, PiteR pisze:
    > in <news:s2kmkt$5ck$1@gioia.aioe.org>

    > nie zgnije tak szybko może

    Oznakowanie, że to PE a nie jakiś tam drut schowany pod tynkiem.

    Ale....w GB przewód ochronny w kablu nie ma swojej izolacji :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 25. Data: 2021-03-14 11:26:26
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-03-14 o 10:44, JDX pisze:
    > Mam szanse na TN-C-S bez rozwalania otoczenia budynku i kawałka
    > domu w celu wkopania bednarki?

    Zamiast bednarki uziom szpilkowy, łatwiejszy do implementacji, ale
    czasem trudno o parametry.

    https://inzynieria.com/budownictwo/wiadomosci/54744,
    jak-prawidlowo-wykonac-uziom-szpilkowy

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 26. Data: 2021-03-14 11:27:51
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-03-14 o 11:19, PeJot pisze:

    > Oznakowanie, że to PE a nie jakiś tam drut schowany pod tynkiem.
    >
    > Ale....w GB przewód ochronny w kablu nie ma swojej izolacji :)

    taka bieda?

  • 27. Data: 2021-03-14 11:31:28
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-03-14 o 11:19, PeJot pisze:

    > Oznakowanie, że to PE a nie jakiś tam drut schowany pod tynkiem.

    Przecież bez sensu.
    Kuję, widzę przewód (elektryczny) - boję się - dobry objaw
    Kuję, widzę przewód żółto-zielony - nie boję się, bo nie jest pod napięciem.

    Zresztą, po co oznaczać przewody "po drodze" - przecież i tak ważne jest
    tylko oznaczenie końców.

    > Ale....w GB przewód ochronny w kablu nie ma swojej izolacji :)

    Logiczne, uszkodzenie izolacji przewodu pod napięciem daje większą
    szansę na zwarcie do PE.

    --
    Desoft

  • 28. Data: 2021-03-14 11:34:55
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-03-14 o 11:31, Desoft pisze:

> [...]
    > napięciem.
    >
    > Zresztą, po co oznaczać przewody "po drodze" - przecież i tak ważne jest

    I tak w GB robią, każdy elektromonter ma ze sobą "brazylię" na metry.

    > Logiczne, uszkodzenie izolacji przewodu pod napięciem daje większą
    > szansę na zwarcie do PE.

    Podobno dzięki brakowi ekstra izolacji można dać mniejszy przekrój PE.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 29. Data: 2021-03-14 11:37:28
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:604ddaec$0$545$65785112@news.neostrada.pl>
    user JDX pisze tak:

> [...]
    > PEN na PE i N należy uziemić. Chociaż z drugiej strony, widziałem
    > 2 czy 3 książki i tam na schematach tego układu ten punkt nie był

    W blokach na 9 piętrze też nie uziemiają tylko podłączają się do
    zbrojenia ale czy chciałbyś mieć taki uziom? Co w razie gdy na PEN
    pojawi się napięcie a punkt rozdziału nie będzie uziemiony.

    > Więc jak to jest? Mam szanse na TN-C-S bez rozwalania
    > otoczenia budynku i kawałka domu w celu wkopania bednarki?

    Jedna dziura w ścianie i rowek. Zobacz na jutóbku jak chłopaki robią
    uziomy prętowe. Elektrycy to chytra gadzina. Już oni znajdą sposób żeby
    wyciągnąć pienionszki.

    --
    Piter

    gość w dom
    cukier do kredensu

  • 30. Data: 2021-03-14 14:34:57
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-14 o 11:37, PiteR pisze:
    > in <news:604ddaec$0$545$65785112@news.neostrada.pl>

    Nie ma obowiązku uziemiania punktu rozdziału PEN. To są jakieś wymyślone
    brednie. Do spełnienia wymagań SWZ i prawidłowego zadziałania
    zabezpieczeń nadmiarowo-prądowych oraz różnicowo-prądowych, uziemienie
    to w ogóle nie jest potrzebne.

    Natomiast jeżeli jest to możliwe, należy uziemiać przewód ochronny PE, a
    na 9 piętrze jest to raczej trudne do zrealizowania, dlatego wykonuje
    się tam miejscowe połączenia wyrównawcze.

    > Jedna dziura w ścianie i rowek. Zobacz na jutóbku jak chłopaki robią
    > uziomy prętowe. Elektrycy to chytra gadzina. Już oni znajdą sposób żeby
    > wyciągnąć pienionszki.

    Tak, tak, pierdolone hieny cmentarne, które nie chcą podstemplować
    gwarancji nowego sprzętu kuchennego i podłączyć nowej płyty indukcyjnej
    do starej, dwuprzewodowej instalacji aluminiowej, posztukowanej jakimiś
    starymi kabelkami od lampek choinkowych. Kilku elektryków odmówiło.

    Reasumując: nowy sprzęt jest bez gwarancji, a pomimo tego, że było stać
    na zakup nie najtańszych płytek, stać było na zabudowy i podwieszane
    sufity, nowe meble, stać na zakup nowych sprzętów (piekarnik, płyta
    indukcyjna, mikrofalówka do zabudowy i lodówka), oświetlenie LED-owe,
    to nie stać było na wymianę przewodów.

    No tak! Przecież przewodami schowanymi w ścianie nie da się pochwalić
    przed rodziną czy znajomymi.

    Tak więc masz rację. Elektrycy to straszni naciągacze i złodzieje.
    Powinni pracować za darmo i za darmo dawać ludziom materiały. Choć nie
    wiem, czy nawet jeszcze nie powinni płacić klientom za umożliwienie
    wykonania usługi, straty moralne i niedogodności, aby ci biedni
    inwestorzy mogli się poczuć nieoszukiwani. Jedynie ci biedni inwestorzy
    mają prawo godziwie zarabiać, bo czymkolwiek by się nie zajmowali to ich
    praca jest bardziej wartościowa od takiego elektryka, bo cóż to za
    filozofia "ciągnąć kable".