  • 11. Data: 2011-07-29 10:09:11
    Temat: Re: Reakcyjniak bez reakcji
    Od: "t-1" <t...@o...spam.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:4e31d090$0$2504$65785112@news.neostrada.pl...
    > Ostatnio wygospodarowałem trochę wolnego czasu, więc wróciłem do zabawy
    > z radiem. Postanowiłem sklecić coś na szybko coś lampowego, w stylu
    > retro, więc zajrzałem do archiwum "Młodego Technika". Wybór padł na ten
    > projekt:
    >
    > http://www.mt.com.pl/archiwum/58-MT-03-Odbiornik_rad
    iowy.pdf (rys. 4)

> [...]
    > ceramiczny 82pF. Cewka w obwodzie anody (reakcyjna) ma 64 zwoje i jest
    > nawinięta w odległości mniej niż 1cm od tej pierwszej.
    >
    > Niestety, nie mogę uzyskać reakcji. Bez względu na to jak bym nie kręcił
    > kondensatorem zmiennym i potencjometrem, w słuchawkach nie słychać ani
    > śladu oscylacji. Próbowałem zmienić lampę na inny egzemplarz (i nieco
    > inny typ - 2k2), zwiększyłem napięcie anodowe do 65V, oczywiście na
    > samym początku zamieniłem też miejscami końcówki cewki reakcyjnej.
    > Żadnego efektu.
    >
    > Przyglądam się płytce i żadnych błędów w montażu dostrzec nie mogę...

    Pisk w reakcyjnym odbiorniku słychać tylko przy wstrajaniu się do stacji.
    Co miało by piszczeć bez zdudniania się częstotliwości odbieranej i
    generowanej przez odbiornik?
    t-1

  • 12. Data: 2011-07-29 10:15:14
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 28.07.2011 23:12, Atlantis pisze:
> [...]
    > ceramiczny 82pF. Cewka w obwodzie anody (reakcyjna) ma 64 zwoje i jest
    > nawinięta w odległości mniej niż 1cm od tej pierwszej.

    P.S. Czy cewka reakcyjna nawinięta jest od strony końca cewki
    rezonansowej połączonego z siatką lampy czy z masą ?
    "Najbezpieczniej" jest nawinąć cewkę reakcyjną na środku cewki siatkowej
    (oczywiście zapewniając solidną izolację).

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 13. Data: 2011-07-31 02:54:54
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

> [...]

    > Żadnego efektu.

    > Przyglądam się płytce i żadnych błędów w montażu dostrzec nie mogę...

    Moim zdaniem wszystkiemu winne sa prowizorycznie nawiniete cewki. A one sa
    najwazniejsze. Kiedys popelnilem podobny blad naprawiajac radio, w ktorym
    cewki zjadly myszy. Nawinalem wg przepisu podobnego do tego z MT i niestety
    nie dzialalo. Dopiero jak policzylem ilosci zwojow tych nadgryzionych cewek
    znalazlem identyczna lice i nawinalem starannie to pieknie zagralo.
    W opisie nie ma podanej srednicy karkasu, ktorej wplyw na indukcyjnosc i
    dobroc cewki jest istotny. A i material karton czy PCV tez swoje robi.
    Najwazniejsze jest to, ze cewki powinny miec minimalne pojemnosci
    miedzyzwojowe. W starych odbiornikach i nowoczesnych tranzystorkach stosuje
    sie lice wcz. Zwykly cienki drut nawojowy zaryzykuje stwierdenie, ze do tego
    sie nie nadaje.
    Zmniejszenie pojemnosci miedzyzwojowych, mozna uzyskac przez nawijanie cewki
    nie na styk lecz w niewielkim odstepie miedzyzwojowym. I oczywiscie w jednej
    warstwie.
    W starych radiach cewki nawijano czesto krzyzowo gdzie poszczegolne zwoje
    stykaly sie tylko punktowo co znaczaco zmniejszalo te szkodliwe pojemnosci.
    Podobno lice wcz mozna gdzies kupic. A najlepiej zastosowac cewki od starego
    odbiornika lub dokladnie "zerznac" ich geometryczne wymiary, ilosci zwojow itp.
    Mlody Technik bardzo ladnie pisze ale czesto autorom najistotniejsze sprawy
    umykaja.
    I jeszcze jedno; do wzbudzenia nie potrzeba stacji, w momencie wzbudzenia
    zawsze, slychac stuk i gwaltownie wzrasta pobor mocy. Odbiornik przeksztalca
    sie w generator, ktory zapewne sieje zaklocenia w dosc duzej odleglosci.
    To kilka uwag, ktore jesli nie pomoga to napewno nie zaszkodza.
    Powodzenia
    Tornad

  • 14. Data: 2011-07-31 18:04:41
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 31.07.2011 04:54, Tornad pisze:
> [...]
    > sie lice wcz. Zwykly cienki drut nawojowy zaryzykuje stwierdenie, ze do tego

    Eeeee... bez przesady ;-)
    Cewa nawinięta drutem DNE 0,35mm na pudełku od TicTaków działa jak
    złoto. Oczywiście z licą będzie lepiej, ale w przypadku reakcyjniaka nie
    aż tak bardzo lepiej. Lampa robi tu jako mnożnik dobroci. Co innego
    odbiornik detektorowy lub refleksowy.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 15. Data: 2011-08-01 02:22:16
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

> [...]

    > złoto. Oczywiście z licą będzie lepiej, ale w przypadku reakcyjniaka nie

    > aż tak bardzo lepiej. Lampa robi tu jako mnożnik dobroci. Co innego

    Jakis powod nie dzialania tego radyjka byc musi. Poradzilbym Pytajnikowi
    nawiniecie cewki reakcyjnej grubszym drutem, nie fi 0.12 mm lecz co najmniej
    0.25 i w odstepie miedzyzwojowym tez 0.25 mm. Czyli nawijac dwoma przewodami
    po czym jeden usunac. W ten sposob uzyskamy cewke o znacznie mniejszych
    pojemnosciach miedzyzwojowych.
    Cewka reakcyjna z duza pojemnoscia miedzyzwojowa mozna interpretowac jako
    obwod rezonansowy nastrojony na znacznie odbiegajaca od roboczej
    czestotliwosc. Byc moze po wlaczeniu uklad juz sie wzbudza na jakiejs dzikiej
    czestotliwosci i stad brak tej "reakcji".
    Moj pierwszy detektor nawijalem na rurze fi okolo 8 cm drutem fi 0.8 mm. I na
    nim uslyszalem w sluchawkach pierwsze dzwieki fortepianu...
    Potem (z innej beczki); pierwsze pioniery U2 mialy cewke oscylatora fal
    krotkich nawinieta gruba srebrzanka w duzym odstepie miedzyzwojowym.
    Odbiorniki te cechowala dobra selektywnosc, tak, ze zagluszane stacje WE i
    glos hameryki dalo sie spoko sluchac. Potem ktos wpadl na pomysl aby te
    mozliwosc ograniczyc i te cewke nawijano na karkasie o malutkiej srednicy,
    cienkim drucikiem co spowodowalo, ze sluchanie tych wrednych,
    imerialistycznych rozglosni bylo prawie niemozliwe.
    Podobnie bylo z odbiornikiem aga. Ja mam jeszcze na strychu pierwsza wersje na
    szwedzkich lampach. Tam tez cewka oscylatora nawinieta jest gruba srebrzanka w
    duzym odstepie na karkasie rzedu fi 3 cm. Pozniejsze rodzime produkty
    wzorowane na tej adze mialy juz ceweczki mikroskopijne nawijane cienkim DNE.
    W sumie konstrukcje dobrych firm byly dopracowane; teoria teoria ale
    optymalizacja jest tu najwazniejsza. Teoretycznie kazda cewka dzialac powinna
    byleby iloczyn LC byl wlasciwy. A praktyka mowi co innego.
    Pzdr.
    Tornad

  • 16. Data: 2011-08-01 09:16:35
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 01.08.2011 04:22, Tornad pisze:
> [...]
    > po czym jeden usunac. W ten sposob uzyskamy cewke o znacznie mniejszych

    Ma Kolega bezsprzecznie rację, że cewka nawinięta warstwowo cienkim
    pojedynczym drutem będzie miała znacznie gorsze parametry od cewki
    koszykowej nawiniętej licą w.cz. ale mimo wszystko prosty reakcyjniak
    powinien działać. Te 0.12mm na zakresach długo i średniofalowych
    wystarczy (choć też proponowałbym trochę grubszy). Bardziej chodzi o
    zapewnienie dostatecznie silnego sprzężenia pomiędzy cewką reakcyjną i
    siatkową. Pod tym względem najprościej nawinąć cewkę reakcyjną na cewce
    siatkowej (z przekładką izolacyjną).

    P.S. Coś nam się Wątkotwórca nie odzywa i nie wiemy jak tam dalsze
    postępy prac :-) Cobyśmy nie stworzyli zbyt wielu teorii, a się okaże,
    że kabelek był urwany ;-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 17. Data: 2011-08-02 05:07:04
    Od: greg142 <g...@o...pl>

    On 31 Lip, 20:04, Grzegorz Kurczyk
    <g...@c...slupsk.pl> wrote:

    > Eeeee... bez przesady ;-)
    > Cewa nawini ta drutem DNE 0,35mm na pude ku od TicTak w dzia a jak
    > z oto. Oczywi cie z lic b dzie lepiej, ale w przypadku reakcyjniaka nie
    > a tak bardzo lepiej. Lampa robi tu jako mno nik dobroci. Co innego
    > odbiornik detektorowy lub refleksowy.
    >
    > Pozdrawiam
    > Grzegorz

    Nie wiem czemu nie doszedł mój poprzedni post, więc powtarzam.
    Jak wynika z rysunku źródła (MT) reakcję uzyskuje się przez
    mechaniczne zbliżanie i oddalanie cewek, czego w Twojej konstrukcji
    nie ma..
    Jak pamietam z dawnych czasów w odbiorniku, chyba VE301, najpierw
    dostrajało się radio do stacji kondensatorem zmiennym a potem kręciło
    się gałką reakcji, która zbliżała lub oddalała cewki, żeby uzyskać
    najlepszy odbiór bez wzbudzenia. Zawsze można było zbliżyć tak cewki,
    żeby uzyskać wzbudzenie.
    Pozdrawiam
    greg142

  • 18. Data: 2011-08-02 05:25:07
    Od: greg142 <g...@o...pl>

    On 1 Sie, 11:16, Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>
    wrote:
    > P.S. Co nam si W tkotw rca nie odzywa i nie wiemy jak tam dalsze
    > post py prac :-) Coby my nie stworzyli zbyt wielu teorii, a si oka e,
    > e kabelek by urwany ;-)
    >
    > Pozdrawiam
    > Grzegorz

    Nie wiem gdzie giną moje posty. Piszę trzeci raz.
    Jak pamiętam z dawnych czasów w odbiorniku VE 301 dostrojenie do
    stacji odbywało się jak zawsze kondensatorem zmiennym.
    Reakcję uzyskiwało się przez mechaniczne zbliżanie cewek, zresztą
    widać to na rysunku źródłowym w MT. Nawinięcie cewek na stałe nie da
    pożądanego efektu. Cewka anodowa musi być ruchoma i wtedy wszystko
    zadziała, tak myślę.
    Pozdrawiam
    greg 142

  • 19. Data: 2011-08-02 06:31:50
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 02.08.2011 07:07, greg142 pisze:
> [...]
    > się gałką reakcji, która zbliżała lub oddalała cewki, żeby uzyskać
    > najlepszy odbiór bez wzbudzenia. Zawsze można było zbliżyć tak cewki,

    Reakcję uzyskuje się przez dodatnie sprzężenie zwrotne z możliwością
    regulacji współczynnika tego sprzężenia, a na to jest co najmniej kilka
    metod. Zbliżanie i oddalanie cewek jest jedną z tych metod (regulacja
    sprzężenia magnetycznego). Akurat w przypadku VE301 cewki były
    nieruchome, a reakcję regulowało się kondensatorem zmiennym połączonym
    szeregowo z cewką reakcyjną. Można też zmieniać wzmocnienie lampy przez
    zmianę jej punktu pracy (np. regulację napięcia anodowego)

    Pozdrawiam
    Grzegorz