    Date: Tue, 02 Aug 2011 08:31:50 +0200
    From: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Reakcyjniak bez reakcji

    W dniu 02.08.2011 07:07, greg142 pisze:
    > Nie wiem czemu nie doszedł mój poprzedni post, więc powtarzam.
    > Jak wynika z rysunku źródła (MT) reakcję uzyskuje się przez
    > mechaniczne zbliżanie i oddalanie cewek, czego w Twojej konstrukcji
    > nie ma..
    > Jak pamietam z dawnych czasów w odbiorniku, chyba VE301, najpierw
    > dostrajało się radio do stacji kondensatorem zmiennym a potem kręciło
    > się gałką reakcji, która zbliżała lub oddalała cewki, żeby uzyskać
    > najlepszy odbiór bez wzbudzenia. Zawsze można było zbliżyć tak cewki,
    > żeby uzyskać wzbudzenie.

    Reakcję uzyskuje się przez dodatnie sprzężenie zwrotne z możliwością
    regulacji współczynnika tego sprzężenia, a na to jest co najmniej kilka
    metod. Zbliżanie i oddalanie cewek jest jedną z tych metod (regulacja
    sprzężenia magnetycznego). Akurat w przypadku VE301 cewki były
    nieruchome, a reakcję regulowało się kondensatorem zmiennym połączonym
    szeregowo z cewką reakcyjną. Można też zmieniać wzmocnienie lampy przez
    zmianę jej punktu pracy (np. regulację napięcia anodowego)

    Pozdrawiam
    Grzegorz