  • Data: 2009-10-29 10:51:41
    Temat: Re: Re: Monitor NEC P221W S-PVA - czy to dobry wybór?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

    > [...]
    > ...permanentnie?
    > Przepraszam za kolejne (potencjalnie głupie) pytanie, ale to NIE jest
    > oczywiste. W szczególności jeśli jeden monitor jest wykorzystywany
    > pod dwoma systemami (z różną "domyślną gammą", jak PC i MAC) to
    > mogłoby mieć sens ładowanie przy starcie.

    Kalibrowalne sprzętowo monitory NEC-a mogą mieć zapisane 3 profile LUT i
    można się między nimi przełączać. Przypuszczam, że w innych systemach też
    jest taka możliwość.

    > [...]
    > Wracając do pytania: czym *stworzyć* dane, potrzebne do załadowania
    > LUT monitora?
    > Wyżej wymieniłeś oprogramowanie profilujące, wskazując że jest
    > dedykowane do stworzenia danych dla LUT karty - to jest jasne.
    > Mi chodzi o monitor.
    >
    > Przecież tych danych nie wygeneruje "oprogramowanie monitora" - potrzebny
    > jest kolorymetr, a raczej dane z niego, które pozwolą wyliczyć *co*
    > zaladować do LUT monitora.

    Oprogramowanie musi współpracować z kalibratorem - w przypadku Spectraview
    II jest cała lista kalibratorów kompatybilnych z programem (wśród nich
    również te popularne dostępne na rynku) W przypadku oprogramowania do
    medycznych monitorów Eizo z którego kiedyś korzystałem kalibrator był
    dołączany wraz z oprogramowaniem - ale o ile pamietam była też lista
    kompatybilnych kalibratorów które z programem współpracowały.

    > Mamy:
    > - potencjalny kolorymetr, niech będzie przykładowy Munky, z dołączonym
    > oprogramowaniem, zdolnym do stworzenia danych dla LUT karty
    > i pytaniem: czy zdolnym do stworzenia danych dla LUT monitora?
    > - potencjalny monitor (ze sprzętową kalibracją), z dołączonym
    > oprogramowaniem, które nie wiadomo (no, ja nie wiem) jaką
    > drogą dostaje dane korekcyjne

    Dostaje z podłączonego kalibratora.

    > Na pewno oprogramowanie "dodawane do kolorymetru" pozwala stworzyć
    > profil ładowany do karty grafiki, przyjmijmy że oprogramowania
    > dołączone do monitora pozwoli załadować LUT monitora.
    > Moje pytanie zmierzało do tego - skąd wziąć *dane* do załadowania
    > LUT monitora - czy można liczyć, że oprogramowanie "zwyczajowo"
    > dodawane do kolorymetru pozwoli je również wygenerować, czy
    > z góry trzeba założyć, że zakup monitora ze sprzętową kalibracją
    > oznacza dodatkowy wydatek na oprogramowanie?

    Może być różnie - trzeba sprawdzić konkretną ofertę. Moźliwe są trzy
    warianty - sam 'goły' monitor, monitor z oprogramowaniem bez kalibratora i
    csały komplet - monitor+program+kalibrator.

    > (i nie, nie pytam o oprogramowanie które toto ZAŁADUJE, bo
    > dostałem wyjaśnienie że "standardowo coś dają" - pytam o to,
    > czym STWORZYĆ dane, czyli pobrać z kolorymetru).

    O ile wiem oprogramowanie które umie załadować profil do monitora zawsze
    potrafi też współpracować z kalibratorem (nie zawsze z każdym - trzeba
    uważac na kompatybilność).

    > Zauważ: z Twojego opisu mógłby ktoś wyciągnąć wniosek, że samo
    > "oprogramowanie monitora" potrafi *STWORZYĆ* to co trzeba
    > załadować do LUT monitora - a to musi być nieprawda.
    > No, chyba że generuje się to z tych samych profili, które
    > są przeznaczone dla karty grafiki (a później do karty
    > ładuje "liniowy"), ale tego nikt dotąd nie objaśnił.
    > Jedyną "daną wejściową" są *zmierzone* kolory - kolorymetr
    > i jego oprogramowanie, które (chyba należy tak przyjąć) "nie
    > umie" gadać z monitorem.
    > I co dalej?

    Jeśli nie umie gadac z monitorem - trrzeba je zastąpić takim które będzie
    umiało gadać i z monitorem i z kalibratorem.

    > Jak zmusić oprogramowanie kolorymetru do stworzenia danych,
    > z którymi "coś zrobi" program "od monitora"?
    > Czy może *jednak* *jest* jakiś standard, w stylu profili
    > dla kart graficznych (jednolity co najmniej pod danym OSem)
    > ale służący do opisywania "treści LUT" monitora?

    Nie mam pewności, ale wydaje mi się, że takiego jednoznacznego standardu
    nie ma - każdy producent robi to po swojemu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)