  • Data: 2009-01-25 00:36:42
    Temat: Re: Raw z Fuji S5 a Bibble, było: D3x na DXOptics
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

    Rzecze Gotfryd Smolik news:

    > :)
    > Dobra, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby dać użyszkodnikowi
    > do ręki narzędzie pozwalające ratować *źle* naświetlone zdjęcia.
    > A co, użyszkodnicy S3/S5 mają być poszkodowani? ;)

    No niestety ideałów nie ma. Ale nawet soft Fuji działa gorzej od ACR.

    > Ponieważ z Twoich innych zeznań wynika, że robisz to ACR z mocnym
    > "wyciąganiem", spróbuję gdybnąć że program zmienia parametry tak,
    > że przy okazji zaczyna wyciągać szumy (małych pikseli).

    Możliwe że głupieje przez jednoczesne użycie FL.

    > Jakbyś przy okazji mógł porównać wspominany efekt dla ISO 100
    > i ISO 800 to daj znać :)

    W ogóle przydałoby się przeprowadzić testy dynamiki dla kilku wartości ISO.
    Nikt tego chyba jeszcze nie opisał w sieci.

    > Z wszystkim się zgadzam, a zastrzeżenie wnoszę jedno: nie możesz
    > sprawdzić że przy -5EV też działa, bo nie masz jak :)

    OK możesz mieć rację. Faktycznie ten clipping na -3.5 dotyczy tylko jednego
    kanału.

    > To koryguję wersję: dwa wołania, osobno małe, osobno duże piksele.
    > Ale z góry mówię że zostanę przydepnięty niewygodą i to prawda!

    To jak już się tak bawimy, można użyć tego S7. Wypuścić kilka obrazów i
    potem połączyć w PS.

    > Nie bić poproszę.
    > Na pewno próbowałeś "wyciągać" z użyciem korekcji *jasności*?
    >
    > W ostateczności można "zastępczo" powalczyć:
    > - powielenie wartstwy
    > - usunięcie koloru z górnej (na "czarnobiały")
    > - dzielenie wartości z ograniczeniem współczynnika na dzieleniu
    > - korekcja jasności na szarym (krzywą)

    Nie bawiłem się już tak - dla mnie to jakaś makabra niewarta walki od kiedy
    odkryłem ACR. Zamiast takiego kombinowania wolałbym już wczytać tego rawa do
    softu do HDRI.

    > Będzie doskonale widać, że problemem "zwykłych" krzywych jest
    > przede wszystkim niemożność pokrzywienia ch-ki na najniższym
    > poziomie.

    Dokładnie o to chodzi. Ruch o jeden piksel skutkuje drastyczną zmianą
    jasności. Ideałem byłaby możliwość wpisania wzoru na krzywą, ale żaden
    program tego nie umożliwia.

    > Miło że się zgadzasz ;)
    > (mam powtórzyć, że 4 EV *w programie* to niewiele?)

    Nigdy nie miałem do czynienia ze zdjęciem, w którym FL produkuje zbyt ciemne
    cienie (o ile nie było niedoświetlone), czyli jak dla mnie jest
    wystarczająco silny.

    > Mniej dobry to może być próba podwójnego wołania (osobno
    > małe, osobno wielkie piksele).
    > Postawiłem do kolejki z rzeczami do sprawdzenia, ale ona
    > długa jest :]

    Jak najbardziej, wywołać w ACR do kilku obrazków i potem standardowo
    przeprocesować do HDRI. Tylko że programy do tego celu łykają rawy, ale jak
    na złość nie z S5.

    > De gustibus.
    > Okiem też widzisz clipping? ;)

    Ciężko określić...

    > [...]
    >
    > Pomogą, pomogą.
    > Ten tonemapping też nic innego nie robi.

    To już zależy od algorytmu. Te działające na krzywych zwykle zostawiają
    światła bardzo blisko bieli (ale nie przepalają). Dopiero te lokalne
    spłaszczają obraz silniej.

    > Ale większości użyszkodników, przyzwyczajonych że w komputerze jest
    > poustawiane białe tło o maksymalnej jasności tego nie wytłumaczysz
    > (swoją drogą, ten kto wpadł na ten pomysł powinien dostać takie
    > same cięgi, jak geniusz co poukładał klawisze maszyny do pisania
    > aby wymusić ograniczenie prędkości "bo się zacina").
    > Kiedyś spróbowałem na grupie napisać że potrzebny jest monitor
    > tak przynajmniej z 10x jaśniejszy to się dowiedziałem że chcę
    > ludziom oczy wypalać ;)
    >
    > No i na papier też nie przeniesiesz.
    > A biała plama NIE oddaje porażąjącej jasności odblasku od metalowej
> [...]

    Już pozostawiając jak najwierniejszą reprodukcję rzeczywistości - jestem
    zadowolony jeśli zdjęcie ma "analogowy" charakter, a S5 mi to umożliwia.
    Odbitki z analogów w porównaniu z innymi cyfrówkami dzieli przepaść.