  • 21. Data: 2022-11-03 14:36:41
    Temat: Re: Radziecki migacz żarówkowy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Wcale nie musiały być duże, weźmy chociaż nasze AKAT-1 (1959)

    AKAT-1 to jednak "komputer analogowy". Nazwa taka jak "świnka morska"
    albo "demokracja ludowa". Czyli jednak nie komputer. Poza tym bardzo
    fajne urządzenie.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2022-11-03 14:52:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > To sterściłbyś mając chwilkę, ja powiedzmy mógłbym to przeczytać - czyli
    > wypowiedzieć słowa - ale raczej nie zrozumieć.

    A co ja się będę męczyć, wynalazłem to (u ruska na serwerze):

    https://germanych.livejournal.com/254236.html

    Autor dobrze gada, dać mu wódki.

    > A nie da się nawet - przynajmniej na szybko - użyć tłumacza google, bo
    > strona ruska (dobrze, że nie w .su ;) więc nie istnieje OCR tylko tiffy...

    Guglem też się da przetłumaczyć, nawet znośnie.

    > Nacisk bym prosił na to "osobisty", skoro tak twierdzą inne kacapy, no bo
    > nawet oni nie są tak bezczelni, żeby przypisywać sobie wynalazek komputera.

    Miałem kilka razy do czynienia z "uczonymi radzieckimi". Zupełnie inna
    kultura, w wielu przypadkach różnice między nimi a zachodem całkowicie
    wykluczają możliwość porozumienia. Nawet z Japończykami łatwiej -- ci
    w całej swej odrębności mają chęć znalezienia czegoś wspólnego z innymi.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2022-11-03 14:53:39
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 3 listopada 2022 o 14:37:00 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > AKAT-1 to jednak "komputer analogowy". Nazwa taka jak "świnka morska"
    > albo "demokracja ludowa". Czyli jednak nie komputer. Poza tym bardzo
    > fajne urządzenie.

    Jeśli już to nie "komputer cyfrowy".
    Komputery analogowe są jak najbardziej komputerami.

    AKAT-1 fajny, ciekawe tylko, czy to tylko ten "stolik" czy również ta szafka za nim.
    Za to super dekoracja na klepce, ciekawe, czy można coś takiego gdzieś kupić ;>

  • 24. Data: 2022-11-03 15:14:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Jeśli już to nie "komputer cyfrowy".
    > Komputery analogowe są jak najbardziej komputerami.

    Były. Przy całym moim ogromnym i nieskrywanym szacunku do prowadzenia
    obliczeń "per analogiam", nie mieszczą się w dzisiejszym rozumieniu
    słowa "komputer". Kidyś było inaczej. W angielskim "computer"
    bezprzymiotnikowy (ani "digital", ani "analog") oznaczał po prostu
    pana z liczydłem, który zawodowo trudnił się rachowaniem.

    > AKAT-1 fajny, ciekawe tylko, czy to tylko ten "stolik" czy również ta
    > szafka za nim. Za to super dekoracja na klepce, ciekawe, czy można coś
    > takiego gdzieś kupić ;>

    Stolik. A dekorację łatwo zamówić w firmie reklamowej dysponującej
    ploterem tnącym do folii.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2022-11-03 15:19:32
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > A tu ciekawostka - ruskie wymyslily CD ?
    > https://www.youtube.com/watch?v=uGKZnej7D5s

    Baju baju, będziem w raju.

    > Zrobic cos tam mogli, w koncu wczesniej byly na zachodzie laserowe
    > dyski ... analogowe?
    > Ale zeby tak przypadkiem wybrali identyczną czestotliwosc probkowania
    > 44.1 kHz ... cos mi tu smierdzi :-)

    Ciężko powiedzieć na ile kradli, na ile jechali na opłaconej licencji.

    Co wiadomo? Od 81-82r zachodek wiedział znacznie więcej nt. RU szpiegostwa
    przemysłowego, jak się dowiedzieli kto/co/ile wynosi z firm zachodkowych, zaczęli
    podrzucać RU
    wadliwe/nie mające prawa działać projekty.

    Ludkowie z pl.misc.elektronika: ... jak kupowaliśmy PL układy w l. 80 one raz
    działały,
    raz nie działy.

  • 26. Data: 2022-11-03 15:28:57
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Grzegorz Niemirowski napisał(a):

    > W jakim sensie wynalazł komputer osobisty?

    4 level piramidy Masłowa, potrzeba uznania.

    > Wynalał urządzenie do rysowania
    > rysunków technicznych. Co to ma do Apple?

    Nie wgryzałem się w temat.

  • 27. Data: 2022-11-03 15:52:07
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 3 listopada 2022 o 15:14:29 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Stolik. A dekorację łatwo zamówić w firmie reklamowej dysponującej
    > ploterem tnącym do folii.

    Łatwo? To zamów mi na urodziny w prezencie ;>
    Jeszcze trzeba zrobić projekt, bo co to za przyjemność, jak wszystkie dziurki będą
    takie same.
    Tym bardziej np. skasowane.
    A najlepiej jakby jeszcze miał jakąś sensowną treść - hmm, można by ogłosić konkurs
    na taką treść.
    Nie wiem dlaczego przyszło mi na myśl "Deutschland Deutschland uber alles"...

  • 28. Data: 2022-11-03 16:10:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > A najlepiej jakby jeszcze miał jakąś sensowną treść - hmm, można by
    > ogłosić konkurs na taką treść. Nie wiem dlaczego przyszło mi na myśl

    Proporcje w takiej taśmie łatwo wyguglać, projekt w jakimś inkscape zrobi
    każdy, format SVG na pewno przyjmą. Zresztą wzór jest tak prosty, że można
    sobie dziurkaczem samemu, bez plotera. Treść oczywiście najwazniejsza.
    Na jakimś emblemacie NASA umieszczono tajemne cyferki i literki, co to niby
    nikt nie wiedział, co oznaczają. Był to skrót MD5 czyjejś złotej mysli.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2022-11-03 16:11:26
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-11-03 o 15:14 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Kidyś było inaczej. W angielskim "computer" bezprzymiotnikowy (ani
    > "digital", ani "analog") oznaczał po prostu pana z liczydłem, który
    > zawodowo trudnił się rachowaniem.

    Zachowało się zresztą zdjęcie tego pana. Rzeczywiście - kiedyś było
    inaczej.

    https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/
    image/gpn-2000-001932.jpg

    Mateusz

  • 30. Data: 2022-11-03 16:18:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 3 Nov 2022 07:19:32 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:
    > Baju baju, będziem w raju.

    > Ciężko powiedzieć na ile kradli, na ile jechali na opłaconej licencji.

    Teoretycznie są to wczesniejsze lata. Wiec trudno o licencje.
    Choc Philips mogl szukac partnerow wczesniej.

    Ale jeszcze inny, niekompatybilny system.

> [...]
    podrzucać RU
    > wadliwe/nie mające prawa działać projekty.

    Historia rozwoju jest jakas dluzsza,
    https://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82yta_kompaktowa

    to moze im podrzucili jakis stary projekt, albo sami takowy ukradli
    :-)

    > Ludkowie z pl.misc.elektronika: ... jak kupowaliśmy PL układy w l. 80 one raz
    działały,
    > raz nie działy.

    ale radzieckie, polskie, w ogole?

    J.