  • Data: 2009-10-05 14:40:09
    Temat: Re: Radiotelefon?
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl> szukaj wiadomości tego autora

    greg pisze:

    > "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> wrote in message

    > Co to znaczy "jeszcze mniejsze niż 144MHz"? Czy masz na myśli, że jest
    > coś co ma zasięg większy niż 144 MHz
    >
    > Oczywiście - zasięg zależy od mocy wyjściowej nadajnika - między innymi
    > - to przyjmijmy dla porównań moc 5 watów.
    >
    > Oświeć mnie zatem - dla mocy nadajnika 5W, anteny "przenośnej" czyli
    > powiedzmy max kilkanaście centymetrów długości i transmisji analogowej
    > AM/FM - co jest lepsze niż 144 MHz?
    Taki sam 'kutasek' i > 400Mhz ;)

    > Moja wiedza jest taka, że nie ma nic lepszego niż 144 MHz i między
    > innymi dlatego taka częstotliwość została wybrana dla zastosowań
    > amatorskich, że przy stosunkowo prostych urządzeniach, małych mocach
    > nadajników i prostych małych antenach umozliwia relatywnie bardzo
    > dalekie transmisje.
    Gdy została wybierana 144, anteny o jakich się myślało miały metr-półtora.
    Im dalej odchodzisz z długością (w dół) od pół fali (ćwierć), jest
    gorzej i "praw fizyki pan nie zmienisz". Dlatego na 144 masz wyniki
    milion razy mniejsze niż krótkofalowcy.

    > ja bym najpierw próbował zrozumieć o czym się mówi:
    > LPD (low power device) to moc max 10mW czyli zasięg w terenie max 100
    > metrów - polecam :-)
    > PMR (private mobile radio) to 500 mW ale na 446 MHz. Zasięg większy ale
    > dalej do kitu :-)
    >
    > Dodatkowo informuję, że większość używanch w Polsce tzw "radiotelefonów
    > bez zezwolenia" to urządzenia sprowadzane z USA, działające nie w PMR
    > ale FRS - legalny tam, ale nielegalny w Europie.

    Plus lewe 430/460Mhz o zwiększonej mocy zwykle figurujące w cennikach
    jako "modele eksportowe". W sklepie trzeba specjalnie mrugnąć okiem.
    Wyglądają tak samo, naklejka homo akurat mogła sie zetrzeć ;)

    Oba pasma utożsamiam ze względu na podobne cechy fizyczne rozchodzenia
    fal itd.

    > CTCSS (Continuous Tone Coded Sub-audible Squelch) jest techniką
    > absolutnie analogową i jest ona także w paśmie 2m stosowana z powodzeniem.

    W przenośni pół-cyfrową ;) masz rację w sensie ścisłym. Istnienie kodu
    warunkuje otwarcie /zamknięcie. Nie przyjęło się w CB. Klasyczny Squelch
    bym w tym porównaniu nazwał absolutnie analogowym.