  • Data: 2009-10-05 15:42:04
    Temat: Re: Radiotelefon?
    Od: "greg" <g...@f...com> szukaj wiadomości tego autora

    "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> wrote in message
    news:had0ge$b1e$1@news.onet.pl...

    > Taki sam 'kutasek' i > 400Mhz ;)>
    > Gdy została wybierana 144, anteny o jakich się myślało miały metr-półtora.
    > Im dalej odchodzisz z długością (w dół) od pół fali (ćwierć), jest gorzej
    > i "praw fizyki pan nie zmienisz". Dlatego na 144 masz wyniki milion razy
    > mniejsze niż krótkofalowcy.

    Milion razy mniejsze, bo nie robię łączności na odbiciu od zorzy polarnej.

    Przy propagacji bezpośredniej im dłuższa fala tym większy zasięg. Mniejszą
    sprawność króciutkiej antenki rekompensuje lepsza propagacja dłuższej fali.
    Dlatego urządzenia ręczne mają lepszy zasięg na fali 2m niż 70cm, przy tej
    samej mocy i nawet tej samej antenie.

    Mam radio dwuzakresowe i robiłem wiele razy próby łączności w terenie -
    zawsze lepiej było na 2m.

    Dla pasjonatów zasięgów na ręcznym radiu polecam łączność przez
    przemiennik - słychać na 100 km :-)

    pozdro

    greg