  • Data: 2009-10-05 14:12:24
    Temat: Re: Radiotelefon?
    Od: "greg" <g...@f...com> szukaj wiadomości tego autora

    "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> wrote in message
    news:hacskj$uti$1@news.onet.pl...

    > CB z anteną tej wielkości będzie miał zasięg rzutu kamieniem (jeszcze
    > mniejsze niż 144MHz) .

    Co to znaczy "jeszcze mniejsze niż 144MHz"? Czy masz na myśli, że jest coś
    co ma zasięg większy niż 144 MHz

    Oczywiście - zasięg zależy od mocy wyjściowej nadajnika - między innymi - to
    przyjmijmy dla porównań moc 5 watów.

    Oświeć mnie zatem - dla mocy nadajnika 5W, anteny "przenośnej" czyli
    powiedzmy max kilkanaście centymetrów długości i transmisji analogowej
    AM/FM - co jest lepsze niż 144 MHz?

    Moja wiedza jest taka, że nie ma nic lepszego niż 144 MHz i między innymi
    dlatego taka częstotliwość została wybrana dla zastosowań amatorskich, że
    przy stosunkowo prostych urządzeniach, małych mocach nadajników i prostych
    małych antenach umozliwia relatywnie bardzo dalekie transmisje.

    > jednak bym szukał w PMR/LPD czyli ok 430MHz,

    ja bym najpierw próbował zrozumieć o czym się mówi:
    LPD (low power device) to moc max 10mW czyli zasięg w terenie max 100
    metrów - polecam :-)
    PMR (private mobile radio) to 500 mW ale na 446 MHz. Zasięg większy ale
    dalej do kitu :-)

    Dodatkowo informuję, że większość używanch w Polsce tzw "radiotelefonów bez
    zezwolenia" to urządzenia sprowadzane z USA, działające nie w PMR ale FRS -
    legalny tam, ale nielegalny w Europie.

    >tam są 'półcyfrowe' techniki eliminacji bełkotu (CTCSS itd) gdy nie mówi
    >twój kolega, co podnosi bardzo komfort.

    CTCSS (Continuous Tone Coded Sub-audible Squelch) jest techniką absolutnie
    analogową i jest ona także w paśmie 2m stosowana z powodzeniem.

    pozdro

    greg