    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Radio CB ale dzielone...
    Date: Sat, 01 Mar 2014 10:20:44 +0100

    > Mam więc taki pomysł: podzielić radio na 2 częsci.
    > Pierwsza częśc: obwody nadawcze, odbiorcze, PLL. Dodatkowo dorobić
    > kontroler sterujący PLL i być może przekaźnikami nadawania, posiadający
    > wejście komunikacyjne.
    > Pytanie: Czy ktokolwiek widział *kompletne* radio CB z fabryczną
    > możliwością podziału części w.cz. i panelu (i to na długim kablu)?
    Oczywiście. Są takie produkowane od pewnego czasu:
    - Typowe radia przenośne, typu alan-42 plus multi czy intek h-512/520,
    gdzie pojemnik na akumulatory jest zastępowany złączem-stacją dokującą
    (porażka, przenośne w aucie=szumofon, brak odporności na zakłócenia itp)
    - Kicha okrutna w postaci Cobry 75 gdzie radio jest w mikrofonie
    (szumofon jak to wszystkie "nowomodne" cobry typu DX)
    - yosan CB-100 http://www.lcemajewski.pl/cbradia/yosan-cb100.jpg - panel
    jak ze zwykłego małego radyjka (mniejszy niż uniden520), ale łączony z
    resztą radia przewodem (z tego co pamiętam - 8pin RJ45 ~3m kabla, masa
    zasilanie, transmisja szeregowa + mic + spk. W panelu masz jeszcze
    wyjście na słuchawki. Samą skrzyneczkę radia montujesz gdzie chcesz.
    - dokładnie to samo co powyższe, ale panel z mikrofonem zintegrowany w
    jedno czyli yosan CB-250, i bardzo podobne technicznie - president
    william, niestety ceny ktoś generował rzucając kostką...
    - starsza konstrukcja Albrecht 6891 - ma dość dużo wad użytkowych -
    panel sterujący odłączany, można go zamontować na przewodzie gdzieś dalej.
    - albo (używane przez mnie) Yaesu ft-857d - w pełni oddzielane: osobno
    panel, osobno mikrofon (który też może być panelem sterującym, albo
    prostym mikrofonem)

    > Zrobienie samodzielnie raczej odpada, nie mam akurat doświadczeń z w.cz.
    > i pewno wyjdzie gorsza padlina niż ten overmax. W zasadzie chodzi więc o
    > częśc nadajnik, odbiornik, pll w postaci gotowca.
    Praktycznie każde prostsze radio tak możesz potraktować, rozdzielając
    płytkę/panel przedni od części w.cz - płyty głównej. Takie starsze
    konstrukcje, gdzie przełącznik kanałów jest mechaniczny (ciężko
    przeskakujący "programator od pralki") stosunkowo łatwo pożenić z
    elektroniką własną która tym steruje - robiłem to z Presidentem
    Jacksonem - ale problemem (pewnym) jest to, że większość tych syntez
    chodzi na 8v (i takiej logiki sterowania też wymagają, więc nie zepniesz
    tego wprost z np AVR). Trochę większe wyzwanie jest w zamianie
    potencjometrów na wersje cyfrowe (tzn scalone potencjometry
    elektroniczne, sterowane z naszego procesorka), ale to też się da
    zrobić. Ostatecznie potrzebne jest tylko volume, squelch i rfgain, całą
    resztą (o ile istnieje) nie kręcisz codziennie.
    Czyli da się, mając dobre radio, z dobrą częścią w.cz, zrobić mu własną
    część "interfejsową" Pytanie tylko - po co? Czy ilość i wartość czasu,
    którą na to poświęcisz, będzie opłacalna w stosunku do (nawet
    najdroższego) gotowego rozwiązania, które bierzesz i używasz (lub
    ewentualnie szybko i bez zbędnej doktoryzacji - udoskonalasz)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173