    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <k7ofl939y18q$.8fjzsk4r5rls.dlg@40tude.net>
    <51aa4b64$0$1229$65785112@news.neostrada.pl>
    <51ad09f0$0$1250$65785112@news.neostrada.pl>
    <51ad0cb7$0$26690$65785112@news.neostrada.pl>
    <51adfe0b$0$1269$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Radia AM - budowa
    Date: Tue, 4 Jun 2013 23:17:48 +0200

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:51adfe0b$0$1269$65785112@news.neostrada.pl...
    > W górach? W górach na VHF i UHF korespondenta możesz w ogóle nie znaleźć -
    > mnie się już raz zdarzyło wleźć za wysoko i fale pod górę zawracały...

    Ja w Warszawie miałem taki efekt, tu u siebie, 22 metry nad gruntem... Była
    lekka mgiełka, jak nie tak rzadko w Warszawie bywa, ale nigdy z takim
    efektem...
    Objawiało sie to tak, że stwierdziłem, iż cuś mocno mi chodzą wszelkie
    lokalne stacje, nawet te, co zwykle w szumach, tu conajmniej 58. Ale za to,
    cokolwiek SPOZA Warszawy, to ledwo, ledwo, także to, co zwykle szło bardzo
    mocno, tu było znacznie słabsze. A wiem, że koledzy, których sygnały
    porównywałem, nie zmieniali nic, taka sama moc, antena, jej
    ukierunkowanie... To się czuje, zresztą nie pamiętam, ale też chyba jednego,
    dwóch zapytałem o to wprost...
    Wywnioskowałem, że utworzyła się mała enklawa inwersyjna, otaczającą miasto
    w jego granicach, a poza miastem już nie - i to, co przychodziło spoza, w
    znacznej mierze się odbijało i szło w tzw. pizdu.
    Wysunąłem przypuszczenie, że miasto, jako organizm, jest cieplejsze, niż
    jego otoczenie. I tak sobie było, ale nastąpiło gwałtowne, ale niewielkie
    temperaturowo ochłodzenie i zimne powietrze podsadziło cieplejsze do góry,
    ale tylko tam, gdzie było cieplej, dzięki czemu mogła zaistnieć inwersja,
    która była ograniczona do obszaru miasta. Nie byo wiatru, więc nie miało co
    tego ciepłego powietrza wywiać, po prostu, zimne otoczyło Warszawę i opadło,
    wypierając cieplejsze. Otoczenie Warszawy, jako chłodniejsze, wyparciu nie
    uległo i stąd utworzył się jakby klosz ciepłego powietrza... Który to, co na
    zewnątrz odbijał w drugą stronę, a co pod kloszem, zawracał na miasto.
    To wywnioskowałem jedynie na podstawie słyszalności dość sporej liczby
    pracujących wówczas stacji kolegów z Warszawy i okolic.