  • Data: 2013-06-01 21:26:47
    Temat: Re: Radia AM - budowa
    Od: "Anerys" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:51aa0b09$0$26707$65785112@news.neostrada.pl...
    > Ale najprostszym i najtańszym "fragmencikiem do wystawienia" jest właśnie
    > kawałek nośnej - przejście na emisję jednowstęgową nie ma za zadanie
    > oszczędzania energii po stronie nadajnika a lepsze wykorzystanie pasma - w
    > miejscu wstęgi wytłumionej będzie przecież emisja innej stacji!

    Tak, to wiem! Mnie chodzi o to, aby po prostu nie szczypać się z ciągłą
    emisją nośnej, tylko oszczędzić trochę energii, aby móc dać więcej do
    wstęgi, a też, żeby zanadto nie piszczało, gdy ktoś się odstroi... Chyba, że
    nośną załączać się będzie tylko na krótkie chwile, które umożliwią
    zsynchronizowanie się generatora. Rozwiązanie pośrednie - przypomniało mi
    się właśnie, że może mniejszą oszczędność przyniesie, gdy... śjakieś 15 lat
    temu, pracując na WSLR (Węzłowa Stacja Linii Radiowych, miałem też obsługę
    łączy TV, u nas też stał odbiornik TV1 rosyjskiego, ze względu na specyfikę
    pracy satelity, były przyciski do wizowania zdalnego (ja wymyśliłem metodę
    co zrobić, gdy się rozwizuje, a nie ma kogo na dach posłać, aby filował, czy
    dobre lipuje). Jak to montowano, był probem z dźwiękiem - na fonię nakładał
    się pisk, o amplitudzie mniej-więcej równej chwilowej głośności tej fonii.
    Trzeba było odfiltrować, a może coś przełączyli, nie pamiętam. Pomyślałem
    sobie, że taka nośna mogła by pilotować jakoś emisję, a dzięki jej niższemu
    poziomowi oszczędziło by się energii.

    > Cały ten artykuł stworzył "biurkowy elektronik" - czyli gość który z
    > sygnałami poza druty na stole nigdy nie wylazł i nie rozumie celu
    > stosowania pewnych rozwiązań!

    Obawiam się, że coraz cęściej takie rzeczy będą się pojawiać. Jak zobaczyłem
    coś o (de)modulacji FM w tym całym procesie, to wątpliwości moje urosły...
    Może to źle zobaczyłem i wyrwałem z kontekstu... Ale jednak coś mi tam za
    dużo obliczeń było... Czyżby matmę zmienili...? wiedziałbym raczej... A może
    np. do obliczania układu 2 równań z tylomaż niewiadomymi, zastosowano nagle
    jakieś tam iloczyny skalarne liczb urojonych w zastosowaniu do mnożenia
    odwróconych macierzy? (sam to wymyśliłem na potrzeby pytania, jeśli to ma
    choćby część pokrycia w faktach, to przypadkowo)