  • Data: 2010-02-06 13:48:41
    Temat: Re: RAW/NEF w Corel PhotoPaint X3
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Tych prostszych programów typu Adobe PS Elements czy Corel PSP nie znam,
    > macie jakieś doświadczenia? Czy one obsługują raw/nef same z siebie?
    >
    > Pozdrawiam,
    > Pan Łoś

    Ps elemnt nawet nie otwieralem , wiec nie powiem

    uzywam od duzszego czasu corel PSP a ostatni w wersji X3
    i powiem tak:
    bardzo dobry program do obrobki graficznej - szczegolnie fajnie
    wyprowadza sie nim rozne bledy geometryczne.
    Nie zdazylo mi sie nigdy zebym czegos tym programem nie byl w stanie
    obrobic -i b wygodny w obsludze , choc pare rzeczy wolalbym inaczej .

    Co do wolania RAW tym programem - nie ma to wiekszego sensu ( acha
    robie z canona )
    sama wolarka ma najprostsze funkcje a co najgorsze obraz po wywolaniu
    odstepuje niemal zawsze daleko jakoscia , przejsciami tonalnymi od
    tego uzyskanego w oryginalnym programie fabrycznym.
    Nigdy nie doszedlem do takich nastaw , zeby choc w przyblizeniu jakosc
    obrazu po wywolaniu rawu odpowiadla temu z oryginalnej fabrycznej
    wolarki.
    To dziala tak ze wywolujesz RAW z ograniczonymi mozliwosciami nastaw
    ( sa tylko te podstwowe ) a uzyskany obraz obrabiasz calkie normlnie
    w RGB ( czey ew innej przestrzeni ) . Cala obrobka po wywolaniu rawu
    odwoluje sie wlasnie do obrazu RGB nie do zrodlowego RAW.
    Wole wiec wywolac super wygodnie i dobrze w oryginalnym programie
    fabrycznym , wynik zapisac w TIFF 16b lub 8 b i nastepnie tiff
    obrobic w PSPX3.

    duzo szybciej , wygodniej i lepiej - tym bardziej ze fabryczna
    wolarka odwoluje sie do danych zrodlowych RAW w zakresie szerszym niz
    corell.

    Wlasciwie nie widze powodu zeby odradzac stosowanie X3 do obrobki
    zdjec , ale w swietle moich doswiadczen nie namawiam do wolania tym
    raw -ow.