  • 1. Data: 2009-10-09 14:47:12
    Temat: /RAID 0/ Dodatkowy dysk na system?
    Od: "Alfer_z_pracy" <a...@m...pl>

    Komputer będzie pracować jako komputer graficzny, będzie miał RAID 0 dla
    przyspieszenia pracy nad dużymi plikami. Czy jest sens dodać dodatkowy
    odrębny (mniejszy) dysk, na którym będzie system, czyli jeden dysk C jako
    Windows 7, Program Files etc., a dwa odrębne dyski jako RAID 0 jako magazyn
    plików? Czy coś takiego jest w stanie poprawić:
    a) kulturę pracy (system sobie rzeźbi na swoim dysku oddzielnie, operacje
    plikowe na odrębnym RAIDzie)
    b) szybkość działania komputera
    c) bezpieczeństwo (np. pada nam RAID - dane odzyskuję z backupu, a system
    działa lub odwrotnie, systemowy pada a dane bezpiecznie leżą sobie na
    RAIDzie)?

    A może ewentualne plusy (o ile w ogóle są) są mniej istotne od samego
    skomplikowania komputera i dać wszystko na RAID 0 i nie komplikować?

    Znalazłem tryliard porad jak ustawić RAID, ale przyznam że na tak wydawałoby
    się banalne pytanie nie znalazłem odpowiedzi w sieci.

    Pzdr
    A.

  • 2. Data: 2009-10-09 14:53:48
    Temat: Re: /RAID 0/ Dodatkowy dysk na system?
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > dwa odrębne dyski jako RAID 0 jako magazyn

    z definicji kiepski pomysł

    > może ewentualne plusy (o ile w ogóle są) są mniej istotne od samego
    > skomplikowania komputera i dać wszystko na RAID 0 i nie komplikować?

    system na 1 dysku, temp i swap na 2, regularny backup na minimum dwóch
    różnych nośnikach i będzie OK :)

  • 3. Data: 2009-10-09 14:57:16
    Od: Piotr Rezmer <p...@W...ens.net.pl>

    Alfer_z_pracy pisze:
> [...]
    > odrębny (mniejszy) dysk, na którym będzie system, czyli jeden dysk C
    > jako Windows 7, Program Files etc., a dwa odrębne dyski jako RAID 0 jako

    A może mały dysk SSD (np. 60 GB) na system i katalog roboczy. Do tego
    synchronizacja katalogu roboczego z dyskiem sieciowym z RAID >= 1?
    Będziesz mieć wtedy szybszą pracę niż na RAID 0, wyższą niezawodność.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2009-10-09 17:34:20
    Od: "Alfer" <a...@m...pl>

    Michał napisał:
    > z definicji kiepski pomysł
    (...)
    > system na 1 dysku, temp i swap na 2, regularny backup na minimum dwóch
    > różnych nośnikach i będzie OK :)

    A czy mogę zatem poprosić o wyklarowanie laikowi tematów odnośnie ustawienia
    dysków w komputerze do obróbki grafiki? Bo widzę, że jak dziecko we mgle się
    poruszam. Potrzebuję 600 GB na pliki stałe (tyle zajmą różne pliki robocze z
    projektami, zdjęcia z kilku lat, inne pierdoły, jakie nagromadziły się przez
    lata + zapas żeby miejsca starczyło na następne 3 lata). Komputer to
    prawdopodobnie: Intel Core i5 750 / 8 GB RAM / Windows 7 / Adobe CS4.

    W internecie natknąłem się na takie różne porady o dyskach (większość w
    wątkach poświęconych budowie komputerów "graficznych", gdzie liczy się
    szybkość obrabiania danych):
    1) "Oddzielny dysk na system, oddzielny do pracy. bezwzglednie. "
    2) "RAID 0 - odczyt/zapis odbywa się conajmniej 2x szybciej. Do tego osobny
    dysk na plik wymiany Photoshopa."
    3) "Ja bym nie pakowal sie w RAID 0 jako dysk systemowy ... jak jeden dysk
    padnie musisz bawic sie w odtwarzanie systemu, a do tego powtornie aktywowac
    pakiet Adobe"
    4) "Jeśli ma być kop to RAID-0. A do tego jeszcze jeden dysk na system i
    aplikacje"

    Ten RAID 0 kusi (dyski są względnie tanie, a ładnie brzmi owe przyspieszenie
    odczytu/zapisu). Ale fachowej wiedzy mi brak, a nie chcę tylko mieć dla
    samego posiadania i podniecania się programami diagnostycznymi. Jak
    zaplanować taki komputer, na ilu dyskach, jak rozdzielić system - dane -
    tempy - żeby to chodziło wydajnie i było naprawdę z głową?

    Pzdr
    A.

  • 5. Data: 2009-10-09 19:26:17
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > Potrzebuję 600 GB na pliki stałe (tyle zajmą różne pliki robocze z
    > projektami, zdjęcia z kilku lat, inne pierdoły

    Dyski 1 - 1,5TB 7200obr mają obecnie bardzo niską cenę 1GB

> [...]
    > diagnostycznymi. Jak zaplanować taki komputer, na ilu dyskach, jak
    > rozdzielić system - dane - tempy - żeby to chodziło wydajnie i było

    Wszystko zależy od kasy. Jak ma być tanio - tak jak radziłem: 1 dysk do
    systemu, 1 jako magazyn.

  • 6. Data: 2009-10-09 20:28:28
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "Alfer" <a...@m...pl> wrote in message
    > 2) "RAID 0 - odczyt/zapis odbywa się conajmniej 2x szybciej.

    bzdura niestety, teoretycznie moglo by to byc najwyzej 2x szybciej
    w praktyce jest kikanascie (kontrolery zintegrowane) do kilkudziesieciu
    procent (dobre kontrolery na pcie za sumy wieksze niz cena plyty)

> [...]
    > komputer, na ilu dyskach, jak rozdzielić system - dane - tempy - żeby to chodziło

    zalezy ile ramu potrzebujesz, generalnie im wiecej masz tym lepiej, mozna
    machnac spory ramdysk i wrzucic tam tempa, pewnie i swapa z adobe
    na system osobny dysk kilkaset gb, dane na 1tb, 2tb na backup wszystkiego

  • 7. Data: 2009-10-09 20:40:21
    Od: "Alfer" <a...@m...pl>

    Michał napisał:
    > Wszystko zależy od kasy. Jak ma być tanio - tak jak radziłem: 1 dysk do
    > systemu, 1 jako magazyn.

    OK, to proszę o łopatologiczne wyjaśnienie czym różnią się te 2 rozwiązania
    (oprócz większego poboru prądu i nieco większych kosztów):
    a) 1 dysk [250 GB] na system, program files etc. + 1 dysk [1000 GB] na
    resztę (pliki projektów, archiwum)
    b) 1 dysk [250 GB] na system, program files etc. + 2 dyski [2×500 GB jako
    RAID 0] na resztę (pliki projektów, archiwum)

    Rozwiązanie b) jest potencjalnie bardziej awaryjne niż a) - ale częsty
    backup chyba rozwiązuje sprawę? Natomiast jednocześnie b) jest szybsze niż
    a), więc do przetwarzania dużych plików lepsze? Czy popełniam jakiś błąd w
    rozumowaniu?

    Dzięki za cierpliwość :)
    A.

  • 8. Data: 2009-10-09 22:31:23
    Od: Mariusz <m...@s...org>

    W dniu 2009.10.09 16:47, Alfer_z_pracy pisze:
    > [...] Czy jest sens dodać dodatkowy
    > odrębny (mniejszy) dysk, na którym będzie system, czyli jeden dysk C
    > jako Windows 7, Program Files etc.,

    Sens jest, ale nieduży.

    > a) kulturę pracy (system sobie rzeźbi na swoim dysku oddzielnie,
    > operacje plikowe na odrębnym RAIDzie)

    Wątpliwe. Po to jest cache by rzeźbienia nie było.

    > b) szybkość działania komputera

    Nie.

    > A może ewentualne plusy (o ile w ogóle są) są mniej istotne od samego
    > skomplikowania komputera i dać wszystko na RAID 0 i nie komplikować?

    Skoro masz zamiar robić często backup, to czemu nie ?

    Naistotniejsze jest, by:
    - komputer miał dużo ramu, dla cache'u i rezygnacji ze swapa
    - system był na niedużej partycji
    - partycja z danymi była jako pierwsza, bo początek dysku jest najszybszy

    --
    Mar

  • 9. Data: 2009-10-09 23:28:17
    Od: Animka <animka@to...nie.ja.wp.pl>

    tg pisze:
> [...]
    > machnac spory ramdysk i wrzucic tam tempa, pewnie i swapa z adobe
    > na system osobny dysk kilkaset gb, dane na 1tb, 2tb na backup wszystkiego

    A ja sobie kupiłam wczoraj coś takiego i czekam na przesyłkę:

    animka

  • 10. Data: 2009-10-10 00:35:29
    Od: "Santana" <s...@i...pl>

    Użytkownik "Animka" <animka@to...nie.ja.wp.pl> napisał w wiadomości
    tg pisze:
    A ja sobie kupiłam wczoraj coś takiego i czekam na przesyłkę:

    I co to ma do rzeczy?