  • 11. Data: 2009-10-10 11:24:36
    Temat: Re: /RAID 0/ Dodatkowy dysk na system?
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Alfer_z_pracy pisze:
    > Komputer będzie pracować jako komputer graficzny, będzie miał RAID 0 dla
    > przyspieszenia pracy nad dużymi plikami. Czy jest sens dodać dodatkowy
    > odrębny (mniejszy) dysk, na którym będzie system, czyli jeden dysk C
    > jako Windows 7, Program Files etc., a dwa odrębne dyski jako RAID 0 jako
    > magazyn plików? Czy coś takiego jest w stanie poprawić:

    Jak najbardziej.

    RAID 0 ma sens *tylko* przy odczycie/zapisie sekwencyjnym.
    Jeżeli w czasie czytania/zapisywania danych dodatkowo dyski
    będą musiały skakać głowicą po plikach wykonywalnych i pliku
    wymiany, to w efekcie z RAIDa dostaniesz 10% wzrostu wydaj-
    ności i 100% wzrostu ryzyka utraty systemu i danych.

    > a) kulturę pracy (system sobie rzeźbi na swoim dysku oddzielnie,
    > operacje plikowe na odrębnym RAIDzie)

    Jak najbardziej. Oczywiście o ile obrabiasz wielusetmegowe
    pliki, a nie pojedyncze, półtoramegowe JPGi.

    > b) szybkość działania komputera

    Jak najbardziej. Z uwagą jak wyżej.

    > c) bezpieczeństwo (np. pada nam RAID - dane odzyskuję z backupu, a
    > system działa lub odwrotnie, systemowy pada a dane bezpiecznie leżą
    > sobie na RAIDzie)?

    Jak najbardziej.

    > A może ewentualne plusy (o ile w ogóle są) są mniej istotne od samego
    > skomplikowania komputera i dać wszystko na RAID 0 i nie komplikować?

    Mniej dysków, mniej ciepła, mniej hałasu, wyższy MTBF.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 12. Data: 2009-10-12 07:46:23
    Od: OMSON <o...@o...pl>

    Radosław Sokół pisze:

> [...]
    > wymiany, to w efekcie z RAIDa dostaniesz 10% wzrostu wydaj-
    > ności i 100% wzrostu ryzyka utraty systemu i danych.

    Czyli dla kolegi Raid 0 mija sie z celem (on chce robić magazyn plików a
    nie sądzę, żeby były wśród nich przynajmniej takie pow. 1GB). Lepiej jak
    kupi dwa Raptor'y (jeden na system, drugi na swap i temp'y) a na
    magazyn zwyczajnie wykorzysta jakiś dysk dużej pojemności (IMHO idealnie
    byłoby, jakby magazyn zrobił na Raid 10 - byłoby i szybko i bezpiecznie,
    niestety kosztownie).

    Pzdr, OMSON

  • 13. Data: 2009-10-12 07:50:10
    Od: OMSON <o...@o...pl>

    (IMHO idealnie
    > byłoby, jakby magazyn zrobił na Raid 10 - byłoby i szybko i bezpiecznie,
    > niestety kosztownie).

    LOL - poleciłem tylko bezpieczniejsza wersje Raid 0 co nadal nie ma nic
    wspólnego z potrzebami kolegi... :)

  • 14. Data: 2009-10-12 10:20:33
    Od: "Alfer_z_pracy" <a...@m...pl>

    OMSON napisał:
    > Czyli dla kolegi Raid 0 mija sie z celem (on chce robić magazyn plików a
    > nie sądzę, żeby były wśród nich przynajmniej takie pow. 1GB).

    Nie wiem czy się dobrze wyraziłem z tym "magazynem". Obecnie na starszym
    komputerze sytuację jest taka:
    # 1 dysk "C" = Windows, Program Files itd. = powiedzmy jakieś 20 GB to
    wszystko ma, jak to w Windowsach
    # 2 dysk "D" = pliki projektów, zdjęcia, jakieś filmy, Excele, Wordy, no po
    prostu wszelakie dane do obrabiania / oglądania / korzystania. Te wszystkie
    pliki zajmują koło 500 GB. Są tu zarówno pliki kobylaste (czyli pliki
    filmów, czy założonych projektów graficznych) jak i pierdułeczki w rodzaju
    kilkumegowych zdjęć czy dokumentów Worda powiedzmy. Pliki z wczoraj jak i
    jakieś stare archiwalne sprzed 10 lat. Ten dysk dodatkowo jest bekapowany na
    oddzielny, zewnętrzny dysk.

    I chodzi mi o to czy przy składaniu nowego komputera warto zrobić dokładnie
    taki sam układ, z tą jedną jedyną różnicą że ten jeden większy dysk "D"
    będzie zrobiony z 2 dysków jako RAID 0. Bekap tak jak poprzednio będzie
    robiony na dysku zewnętrznym.

    Pzdr
    A.

  • 15. Data: 2009-10-12 11:29:49
    Od: OMSON <o...@o...pl>

    Alfer_z_pracy pisze:

> [...]
    > dysk "D" będzie zrobiony z 2 dysków jako RAID 0. Bekap tak jak
    > poprzednio będzie robiony na dysku zewnętrznym.

    Raid 0 przydatny jest tylko, kiedy obrabiasz pliki o sporej wadze (zwyke
    surowy materiał video, który laduje na nim tylko na czas obróbki - nie
    jest tam potem przechowywany). Tak jak napisał Ci Radek - stworzenie
    magazynu ze wszystkim co może miescić komputer (rodzaje plików) - nie da
    Ci jakiegoś wzrostu wydajności a jedynie zwiekszy niebezpieczeństwo
    utraty WSZYSTKICH (!) danych z magazynu. Dlatego nie warto.

    Dla Twoich potrzeb widzę sens zastosowania pojedynczych dysków
    wysokoobrotowych (WD Raptor 10k obr/min) w układzie: 74GB na system,
    74GB na temp i swap (pierwszy swap mógłby być na systemowym również -
    ponoć umieszczenie pliku wymiany na dwóch równie szybkich dyskach
    powoduje, że system umiejetnie to wykorzystuje) a na magazyn np
    wolniekszy ale pojemny Samsung 1TB F1R. Na backupy WD 1TB na USB.

    Pzdr, OMSON

  • 16. Data: 2009-10-12 11:43:34
    Od: "Alfer_z_pracy" <a...@m...pl>

    OMSON napisał:
    > Raid 0 przydatny jest tylko, kiedy obrabiasz pliki o sporej wadze (zwyke
    > surowy materiał video, który laduje na nim tylko na czas obróbki - nie
    > jest tam potem przechowywany).

    I to jest bardzo ważne stwierdzenie, które może dla niektórych jest
    naturalne, ale chyba jednak nie wszyscy o tym wspominają podczas zachwytów
    nad RAIDem (a może nawet nie wiedzą?). Słowem trzeba umieć rozróżnić między
    dyskami, na których siedzą dane, a dyskami, na których odbywa się praca nad
    danymi. Dzięki za klarowne wyjaśnienie.

    Wielkie dzięki za sugestie.

    A.

  • 17. Data: 2009-10-12 12:05:36
    Od: robot <"robot[adres-falszywy]"@onet.pl>

    Alfer pisze:
    > Komputer to prawdopodobnie: Intel Core i5 750 / 8 GB RAM / Windows 7 / Adobe CS4.

    Tylko nie zapomnij żeby to wszystko było 64bit.

    --
    pozdrawiam

  • 18. Data: 2009-10-12 12:20:57
    Od: OMSON <o...@o...pl>

    Alfer_z_pracy pisze:

    > Wielkie dzięki za sugestie.

    Nie ma za co. :) Mnie swego czasu również korcił Raid 0 (jeszcze przy
    obecnie tak niskich cenach za dysk) ale odpuściłem to sobie - po
    pierwsze zajmuje sie głownie home recording'iem a nie obróbka video a
    moje doświadczenia graficzne co jakiś czas sprowadzają sie do obróbki
    paru RAW'ów w Photoshopie... :)

    Zdecydowałem sie na układ dysków podobny do tego jaki Ci zasugerowałem
    tj. Raptor 36GB (jedna partycja primary NTFS) na system i swap, seagate
    250GB serii 7200.8 na 'magazyn' i tempy oraz drugi swap (1 partycja
    primary 220GB druga primary FAT32 na ukryte backupy wersji OS'a). Do
    zewnetrznego backup'owania uzywam adaptera Unitek Y-103 (SATA/IDE-->USB)
    i paru dysków SATA i PATA 80GB (jakieś Samsung'i , seagate'y). Dział mi
    to bardzo fajnie i jestem zadowolony ( w razie lipy przywracam system z
    calym softem z backupu a dane są nietknięte). Te zewnetrzne dyski sa
    tylko dla trzymania tylko wazniejszych danych, które wole zabezpieczyć
    przed utratą.

    Pzdr, OMSON

  • 19. Data: 2009-10-12 13:01:13
    Od: "Alfer_z_pracy" <a...@m...pl>

    robot napisał:

    > Tylko nie zapomnij żeby to wszystko było 64bit.

    Windows - 64
    Adobe - 32, bo takie już jest, niestety.

    A.

  • 20. Data: 2009-10-12 13:06:39
    Od: "Eryk" <t...@m...pl>

    > Windows - 64
    > Adobe - 32, bo takie już jest, niestety.

    Jest wersja 64 Photoshopa :)

    Pzdr
    Eryk