    From: Marek <b...@e...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Pytanie o sens stosowania SSD
    Date: Sun, 07 Nov 2010 18:53:38 +0100

    W dniu 2010-11-07 16:33, Radosław Sokół pisze:

    > Ale w SSD chodzi o wydajność, a nie cenę :)

    W totka nie wygrałem :-) Macierz na SSD zrujnowałaby mnie póki co. Wobec
    tego o cenę też chodzi. Nie chcę wywalić kilku tys. zł po to aby
    przekonać się, że to jeszcze nie czas na technologię SSD ...

    > *Przyzwoite* SSD wyprzedzają taki RAID 0 z HDD w transferze
    > sekwencyjnym bez problemu. SSD to obecnie jedyne dyski wysy-
    > cające SATA 3.0 Gbps i wykorzystujące realnie SATA 6.0 Gbps.

    A w jaki sposób to możliwe, że SSD z transferem 240...280 daje "kopa"
    względem "starego" rozwiązania na HDD dającego 260M dla R/W? Chodzi o
    czasy dostępu? Nie biorę pod uwagę SSD w cenach 2 tys. zł i więcej
    oczywiście, których to transfery są faktycznie sporo większe. Ustawmy
    poprzeczkę na powiedzmy 1000zł maksymalnie.

    > Poza tym zapominasz, że wydajność HDD zabija głównie czas
    > dostępu.

    Właśnie dlatego pod pojęciem transferu (nazwijmy "odczuwalnego")
    chciałbym zawrzeć wszystkie niuanse obu technologii - bez wnikania czy
    dłuższy czas dostępu coś spowalnia czy inna przypadłość.

    > Tutaj nawet wielkie macierze nie mają szans z SSD.
    > Nawet Velociraptory wymiękają w testach losowego odczytu z
    > najtańszymi SSD.

    Nawet Velociraptory? :-) One mają 2x wolniejszy transfer od popularnych
    Samsungów F3 (większość serii). Trudno jest ich użyć do takich porównań.
    Mają jedynie krótsze czasy dostępu bo szybciej się kręcą.

    > Ale wszystkie nowe systemy operacyjne obsługują TRIM.
    > A nowe SSD też radzą sobie z tym lepiej, niż stare.

    Tak, tu masz rację. Ktoś już zwrócił mi na to uwagę. Poczytałem sobie o
    tym mechanizmie.

    > Tak. Szybkość odczytu losowego i - w przypadku dobrych, ale
    > i drogich modeli - szybkość zapisu losowego.

    Powiedz mi jeszcze czy w normalnej pracy biurowej lecz w bardziej
    zaawansowanych przypadkach niż pisanie listów, czyli praca z DTP,
    grafiką, czy jakieś CADy itp ale nie serwery i bazy, szybkość dostępu
    losowego ma duże znaczenie?