    From: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Pytanie o klucze baz
    Date: Thu, 17 Dec 2009 17:20:42 +0100

    Krzysztof Warunek pisze:

    > co w tym złego?
    Raczej dobrego, dość to pozytywnie odbieram.

    > czym dla ciebie jest "sens aplikacyjny" czy jest ponad acid?
    [kategoria towaru] + [symbol magazynowy], uchwytne poglądowo dane świata
    'rzeczywistego' - jako klucz pierwotny (versus abstrakcyjny Id).
    To jest mój "sens aplikacyjny".

    z ACID-em nie kłóci się to w moich oczach za bardzo (wymaga drobnych
    zabiegów programistycznych, staranności, obsługi wyjątków itd). Widzisz
    jakiś istotny konflikt? w ogóle ACID to chyba nie jest zagadnienie
    bliskie kluczom

    Znam aplikacje (akurat starsze) tak zaprojektowane (w/w wymagania są
    odniesione na wymagania bazy danych: unikalnośc, obcy, not null, to jest ok)
    Znam (nowsze) nastawione na pojedynczy klucz liczbowy, zwł. na MS-SQL.

    NIE WIEM czy moje spostrzeżenie takiego przemieszczania się (praktyki)
    na linii stare-nowe mam prawo uogólniać (przy czym teoria jest nadal nie
    naruszona).

    Stąd ten - świadomie ogólny - wątek.

    > co pozwala wątpić w to czy rozumiesz słowo klucz.
    jakoś tam wyrabiam intelektualnie.

    Dzięki za linki, potwierdziły się m.in. moje niejasne odczucia, że OOP i
    ORM (=Object Relational Mapping bo dwuznaczny skrót) wpływa jako
    argument za wyborem automatycznego, pojedynczego, niezmiennego klucza
    integerowego. Skoro tak, to jestem (przynajmniej mniej więcej) zdrowy
    psychicznie.
    Między innymi (dla wyznawców teorii spiskowych) oznacza to, ze nie tylko
    MS stoi za tym integerem.

    Aha, temat nie wziął się z kosmosu, tylko z dyskusji kawowo-projektowej.