  • Data: 2012-09-11 12:16:18
    Temat: Re: Pytanie miesiąca
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" napisał w
    Rzecze J.F:
    > odbity od innego miejsca nadal trafil w obiektyw.
    > To samo zjawisko w kierunku poprzecznym jest juz mniejsze.
    >
    >No niekoniecznie, bo jeśli sobie wyobrazisz takie fale w postaci
    >"tacki na
    >jajka" (żeby uogólnić kierunki, bo nigdy nie patrzysz idealnie
    >prostopadle),
    >to światło powinno się odbijać do obserwatora na dużo szerszej
    >powierzchni,
    >a tutaj słupy są pionowe i tak szerokie, jak obiekt.

    Nie wiem czy uda sie wytlumaczyc bez rysunku:

    1) spojrzmy na sprawe z boku: latarnia powiedzmy 10m wysokosci nad
    woda, obserwator 10m wysokosci w odleglosci 200m.
    woda idealnie plaska - swiatlo sobie pada pod katem 6 stopni (5.7391..
    dokladniej mowiac) w polowie, odbija sie pod tym samym katem, wpada do
    obiektywu.
    pochylmy wode o 1 stopien - to teraz promien odbity jest 8 (lub 4)
    stopnie od poziomu.
    Nie wnikajac juz w ktorym miejscu trzeba odbic promien - roznica na
    obiektywie jest 2 stopnie.

    2) a teraz spojrzmy na sprawe od czola, tzn od obiektywu. 200m na
    wprost/na osi mamy lampe. 10m ponizej osi - lustro. Obu tych
    odleglosci nie odczuwamy, ale one sa.
    przechylmy lustro o 1 stopien w bok. Punkt odbicia sie przesunie, tak
    aby lampa, oko i normalna do lustra byly w jednej plaszczyznie.
    tylko ze wysokosc naszej osi nad lustrem jest 10m. to pochylenie
    przestawi punkt odbicia o 17cm w bok. Ale obserujemy z odleglosci
    100m, wiec rozmiar katowy jest ok 0.1stopnia.

    J.