  • 1. Data: 2012-11-22 12:21:43
    Temat: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    Witam,

    Projekt posiada nadajnik CC1101 który może pracować w przedziale około
    400 - 900 MHz. Bez dodatkowych wzmacniaczy, referencyjny projekt. ( moc
    wyjściowa w okolicach 10mW ).

    Jestem na etapie wyboru częstotliwości i mam spory dylemat jaką wybrać.
    Wymagania są następujące:

    - zasięg 50 - 100m
    - częstotliwość dozwolona do użytku w krajach UE + wybrane kraje poza UE
    np Izrael, Usa

    Proszę o komentarz i sugestie co do częstotliwości.

    Adam Górski

  • 2. Data: 2012-11-22 12:24:47
    Temat: Re: Pytanie do krotkofalowcow - 433MHz oraz 868MHz
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 22/11/2012 11:21, Adam Górski wrote:
    > Witam,
    >
    > Projekt posiada nadajnik CC1101 który może pracować w przedziale około
    > 400 - 900 MHz. Bez dodatkowych wzmacniaczy, referencyjny projekt. ( moc
    > wyjściowa w okolicach 10mW ).

    Kazdy krotkofalowiec Ci powie ze 868MHz :-)

    c.

  • 3. Data: 2012-11-22 12:51:56
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 2012-11-22 12:24, Cezar pisze:

    > Kazdy krotkofalowiec Ci powie ze 868MHz :-)
    >
    > c.

    Niestety ja w krótkofalarstwie poza epizodami na 3,5 MHz i 27MHz nie mam
    wielkiego doświadczenia.

    Jeżeli ktoś jest biegły i potrafiłby wskazać jakiś dokument urzędowy że:
    "868-870 MHz został przekazany w Europie w roku 1997 do wykorzystywania
    przez urządzenia SRD (Short Range Devices)"

    Z całą pewnością gotowe urządzenia będą przebadane w stosownym
    laboratorium aby mieć pewność że nie wprowadzają jakiegoś syfu.

    Jak już wspomniałem w w/w temacie jestem "cienki jak dupa węża",
    co nie oznacza że nie mogę tej wiedzy nabyć.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 4. Data: 2012-11-22 12:52:28
    Od: Kernel Panic <n...@l...nope>

    W dniu 2012-11-22 12:21, Adam Górski pisze:
> [...]
    > Wymagania są następujące:
    >
    > - zasięg 50 - 100m
    > - częstotliwość dozwolona do użytku w krajach UE + wybrane kraje poza UE

    W USA ISM masz w zakresie 902-928 MHz, 868 MHz jest dozwolone w Europie,
    nie wiem jak jest na wschodzie.
    Ogólnie na 433 MHz jest większy ruch niż na 868, tak więc lepsze efekty
    powinieneś uzyskać na tym drugim paśmie, zwłaszcza jeśli chodzi o teren
    silnie zurbanizowany. Jednakże, w 868 MHz jest dostępny tylko jeden
    kanał, jeśli rozważamy coś w stylu IEEE 802.15.4. Tak więc wszystko
    fajnie, dopóki ktoś inny też nie zacznie pracować na tej częstotliwości
    ;) Na 433 MHz masz więcej kanałów, pytanie czy w Twoim protokole
    komunikacyjnym uwzględnione jest automatyczne zmienianie kanałów
    zależnie od zakłóceń...
    Pytanie też, gdzie będzie pracować urządzenie, czy w mieście, czy w
    lesie, czy anteny będą się widzieć czy też nie.
    Na odludziu, gdzie są lasy itp chyba lepsze byłoby 433 MHz, im wyższa
    częstotliwość tym tym większa część energii pochłaniana jest przez wodę,
    której w roślinach sporo. Analogicznie, przy odbiciach dla wyższej
    częstotliwości więcej energii pochłanianej jest przez przeszkodę, do
    tego kąt ugięcia na kantach przeszkód jest mniejszy, więc fala gorzej
    dociera do zakamarków ;)
    Podsumowując - 433 MHz z punktu widzenia fizyki jest fajniejsze, ale w
    praktyce ze względu na swoją popularność i liczne zakłócenia będzie się
    prawdopodobnie sprawować gorzej niż 868 MHz. Tak czy inaczej, grunt to
    dobra antena :)
    Jeśli gdzieś nakłamałem, niech mnie ktoś poprawi.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2012-11-22 13:07:28
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > dobra antena :)
    > Jeśli gdzieś nakłamałem, niech mnie ktoś poprawi.

    Trochę ciasno na 868 tym bardziej że powinienem tam upchnąć 4 kanały z
    prędkością 120-180kb/s.

    Pzdr

    Adam Górski

  • 6. Data: 2012-11-22 13:29:40
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Jednakże, w 868 MHz jest dostępny tylko jeden
    > kanał,
    Coooooo? (Inaczej nie da się zapytać.)
    K.

  • 7. Data: 2012-11-22 13:36:44
    Od: Kernel Panic <n...@l...nope>

    W dniu 2012-11-22 13:29, John Smith pisze:
    > Coooooo? (Inaczej nie da się zapytać.)
    > K.

    Tzn? Może niezbyt ładnie to ująłem, ale jeśli chodzi o IEEE 802.15.4 to
    dla pasma 868 MHz jest tylko jeden kanał.
    http://www.ieee802.org/15/pub/TG4.html

    "16 channels in the 2.4GHz ISM band, 10 channels in the 915MHz I and one
    channel in the 868MHz band."

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2012-11-22 13:37:02
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    >
    > Projekt posiada nadajnik CC1101 który może pracować w przedziale około
    > 400 - 900 MHz. Bez dodatkowych wzmacniaczy, referencyjny projekt. ( moc
    Mam trochę praktycznego doświadczenia z tym scalakiem w paśmie 868.

> [...]
    > np Izrael, Usa
    >
    > Proszę o komentarz i sugestie co do częstotliwości.

    Europa 433 i 868MHz
    USA 315 i 915MHz
    Żydzi nie wiem.
    Pasmem wspólnym dla świata jest 2.4GHz

    Z innego postu:
    > Trochę ciasno na 868 tym bardziej że powinienem tam upchnąć 4 kanały
    z prędkością 120-180kb/s.
    Przy tych wymogach transferu i zasięgu, to będzie problem, zależnie od
    warunków otoczenia, anten itp.
    K.

  • 9. Data: 2012-11-22 13:55:21
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2012-11-22 13:36, Kernel Panic pisze:

> [...]
    > http://www.ieee802.org/15/pub/TG4.html
    >
    > "16 channels in the 2.4GHz ISM band, 10 channels in the 915MHz I and one
    Prawo w Polsce czytałem kilka lat temu, ale jeszcze coś pamiętam.
    Ogólnie pasmo ISM jest podzielone na szereg podpasm w zależności od
    zastosowania (typ modulacji) i współczynnik wypełnienia czasowego pasma,
    od 0.1%, 1%, 10% i bliski 100% są odpowiednie ograniczenia.
    Ograniczeniem też jest moc nadawania, zależnie od zastosowania.
    Wybierasz sobie podpasmo, ustalasz jaka ma być Twoja szerokość kanału,
    zależna od szybkości transmisji i typu modulacji i nadajesz. Jak
    zmieścisz się ze swoim kanałem w podpaśmie odgraniczonym prawem to
    możesz mieć "wiele kanałów".
    Ograniczeniem zakłóceń przy tej technice jest niska moc urządzeń i z
    założenia niski zasięg.

    > Pozdrawiam
    Pozdrawiam również,
    K.

  • 10. Data: 2012-11-22 14:08:12
    Od: shg <s...@g...com>

    On Thursday, November 22, 2012 12:51:57 PM UTC+1, Adam Górski wrote:
    > Jeżeli ktoś jest biegły i potrafiłby wskazać jakiś dokument urzędowy że:
    > "868-870 MHz został przekazany w Europie w roku 1997 do wykorzystywania
    > przez urządzenia SRD (Short Range Devices)"

    W Polsce Rozporządzenie Ministra Transportu 2007 Nr 138 poz. 972.
    Opisane wszystkie pasma na których można takich rzeczy używać, wraz z mocami, czasem
    transmisji itp.

    W innych krajach chyba by trzeba szukać analogicznych dokumentów, to nie jest chyba
    tak całkowicie ujednolicone (w UE), są tylko zakresy, ale nie szczegółowe wymagania.