    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pytanie do Użytkownika
    Date: Mon, 14 Oct 2024 16:34:03 +0200
    <a...@n...chmurka.net>

    W dniu 14.10.2024 o 09:46, Marek pisze:

    > No dobra... Problem ze stukami pojawił się gdzieś tak po 4 lata
    > użytkowaniu. Pierwsze co mi przyszło do głowy to właśnie stuki
    > spowodowane rozszerzaniem się  pokrywy. Od nowości raz w roku
    > przychodził serwisant do czyszczenia komory spalania. Ten sam, który
    > robił pierwsze uruchomienie pieca i miał być serwisantem "firmowym". Po
    > 3 latach się okazało, że nie dokonał u producenta zgłoszenia
    > gwarancyjnego, który serwisant robi po 1 uruchomieniu i mój piec nie ma
    > gwarancji. Wqurwiłem się na niego i przed kolejnym sezonem grzewczym już
> [...]

    Tylko z jakim momentem obrotowym? W 99% problem stukania to właśnie źle
    skręcona obudowa. Przerabiałem to już wiele razy.

    Ale też nie można wykluczyć innych rzeczy.
    Bąble - jest to mało prawdopodobne. Chyba, że podwyższyłeś temperaturę
    wody grzewczej w trybie grzania CWU do 120'C. Tyle, że się nie da
    ustawić tak wysokiej temperatury.
    Jeżeli nie wchodziłeś w tryby serwisowe to samo też się nie przestawiło.
    Ale można to sprawdzić zwiększając obroty pompy w trybie serwisowym.

    Stuki mogą też pochodzić od uszkodzonej uszczelki pod palnikiem i
    zabrudzonego palnika. Tylko zanim tam zajrzysz trzeba kupić uszczelkę,
    bo uszczelka podczas odkręcania palnika lubi się uszkodzić.
    Kolejnym elementem mogącym generować stuki jest zawór przełączający oraz
    zawory zwrotne. Zwłaszcza jak jest zamontowany zawór klapkowy zamiast ze
    sprężyną. Choć i te zawory ze sprężyną także potrafią się oberwać, a w
    zasadzie jak się uszkodzi sprężynka to potrafią stukać.
    Jeżeli w instalacji jest kocioł węglowy z zaworem różnicowym to potrafi
    stukać kulka znajdująca się w takim zaworze.

    To, że słyszysz stuki wewnątrz kotła nie oznacza, że nie mogą one
    powstawać w instalacji. Dźwięk się przenosi po rurach, a wymiennik w
    kotle to dość duża powierzchnia, działająca jak membrana głośnika.

    Stuki też mogą być spowodowane rozregulowaniem zespołu gazowego, na
    skutek czego może dochodzić do mikrowybuchów w komorze mieszania.
    Palnik (siatkę katalityczną) warto jest umyć specjalnym płynem do
    czyszczenia palników.

    Najlepiej jest się wyposażyć w stetoskop motoryzacyjny i osłuchać skąd
    dochodzą stuki.