  • 221. Data: 2021-04-01 21:33:36
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 01.04.2021 21:09, Irek.N. wrote:

    > Domowy jest na starym XP, dawno nie aktualizowanym. Za to jest antywir
    > (też nie aktualizowany) i firewall brzegowy "z bazą niegodziwości
    > wszelkiej miary" (aktualizowany na bieżąco). Mam wrażenie, że system
    > jest już tak stary, że wirusy o nim zapomniały ;)
    No nie wiem - ze 2 lata temu miałem do czynienia z jednym XP -
    ewidentnie pracował dla botnetu - nic przyjemnego.
    Dysk maglowałem potem wszelkimi antywirusami - nic kompletnie nie znalazły.
    Teraz sobie pomyślałem, że to cholerstwo mogło być tak sprytne, że mogło
    się samo skasować po wykryciu dekonspiracji.

    --
    Mirek.

  • 222. Data: 2021-04-02 10:54:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 01 Apr 2021 21:09:22 +0200, "Irek.N."
    <t...@j...taki.jest.pl> wrote:
    > problemu, że aplikacja ma dostęp 500% większy do zasobó

    Whtssup na taki dostęp (na Androidzie) do jakiego mu dasz. Co to za
    nowe mity?

    --
    Marek

  • 223. Data: 2021-04-02 11:48:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <t...@j...taki.jest.pl> wrote:

    >Whtssup na taki dostęp (na Androidzie) do jakiego mu dasz. Co to za
    >nowe mity?

    W jakim sensie "jaki mu dasz" ?

    Przeciez wiekszosc aplikacji ma wymogi ustawione na poczatku i zadnej
    mozliwosci zmiany.

    Jakies nieliczne jakos tak zainstalowane, ze przy pierwszym uzyciu
    danej funkcji sie system pyta czy pozwolic.

    J.

  • 224. Data: 2021-04-02 12:41:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/04/2021 18:44, Irek.N. wrote:
    > Napisałem też że z 10G niewiele lepiej niż z 1G.

    A dyski w NAS 10G są odpowiednio szybkie?

    > Pomyślałeś może, że
    > wysyciłem możliwości "poznawcze PC"?

    No tak, ale sam mówisz, że walczycie o czas startu ładowania projektu.

    Cała ta szopka ze zmianą NASu przynisła jakies minimum lokalne, ale czy
    globalne?

    > Szlak, miało być eot :( Przepraszam.

    Nie przepraszaj, tylko rekawy zakasać i do roboty :D

  • 225. Data: 2021-04-02 12:58:11
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 02.04.2021 11:48, J.F. wrote:

    > Jakies nieliczne jakos tak zainstalowane, ze przy pierwszym uzyciu danej
    > funkcji sie system pyta czy pozwolic.

    To chyba nowa funkcja Androida. Powinno być do ustawienia za każdym
    razem a nie raz na zawsze, bo jest jednak różnica, czy aplikacja ma
    dostęp do zasobów wtedy kiedy tego chcesz, czy wtedy kiedy ona chce.

    --
    Mirek.

  • 226. Data: 2021-04-02 12:58:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    > Sam do końca nie jestem pewien, ale chciał bym, aby system operacyjny
    > nie szpiegował mnie i aby nie robił rzeczy, o które go nieproszę.

    To dlaczego wybrałeś Windowsa jako system *bazowy*?

    > Nie mam nic przeciwko aktualizacjom, ale niech są przeze mnie
    > kontrolowane chociaż na poziomie zgody na instalację.

    Zwróć uwagę że jeśli masz kryterium "chce mieć to wszystko pod kontrolą
    ale chce używać Windowsa" to jest to sprzeczne. Windows przemiesza
    cieżar dbania o system z usera na bliżej nieokreśloną grupę kiepskich
    programistów w MS.

    > Ja też tego nie skontroluję, bo niby jak. Ale, chciał bym zainstalować
    > aktualizację na jednym z kompów, popracować na nim dzień, może dwa i
    > przekonać się, że jest OK, wtedy niech się instalują.

    Czyli chcesz odwalać robotę za MS.

    > Akurat M$ nie ufam wcale a wcale.

    Więc go nie używaj.

    Albo inaczej: używaj go jako narzędzia i bootoloadera do swojego
    ulubionego programu.

    > Skoro są tacy dobrze, to dlaczego
    > system wciąż ma tyle dziur?

    1) to system do wszystkiego od profesjonalnych programów graficznych
    typu Paint po profesjonalne gry typu Crush Candy, wliczajac
    profesjonalne cmd.exe.

    2) System powstał w czasach kiedy bezpieczeństwo OSów nie istniało. Był
    odklejony od rzeczywistości i dalej jest, mimo jakiś wysiłków aby
    załatać nie kod, to wina decyzji biznesowych i zwykłego dziadostwa w
    latach 90.

    3) Objętość guano które się intaluje z Win uniemozliwia kontrolę, to
    decyzja biznesowa MS. Targetem tego systemu, wbrew machania rękami przez
    "profesjonalistów od Excela" jest rynak domowych ogladaczy porno,
    powiatowych serwerów domenowych i konsol do gier. Nigdzie się poza tym
    nie sprawdził. Ojej, i jeszcze w profesjonalnych Photoshopach i bardziej
    profesjonalnych AutoCadach.

    4) MS "redukuje koszty" m.in. usunięto ważny element SQA. Od tego
    momentu notujemy spadek jakości aktualizacji. Ale suweren nie widzi
    różnicy. Telefon tez mu się wiesz, to normalne.

    > podejrzliwość. Zaufał byś korporacji, gdyby powiedziała Ci "podaj dostęp
    > do swoich zasobów, obiecujemy że nie będziemy Ci tam zaglądać".

    Nie ufam i dlatego nie uzywam Win w czymkolwiek na serio.

    > Pytam grzecznie po co?

    No więc czy zadajesz sobie to samo pytanie uzytkując go na codzień?

    > Wyobraź też sobie, że M$ ktoś zhakował, albo jakiś wkurzony programista
    > od nich (spokojnie mogę podać kilka przykładów dlaczego tak i dlaczego
    > się nie obawiał konsekwencji) wyłącza wszystkie komputery na świecie
    > pobierające automatycznie aktualizację. Technicznie banalne przecież.

    Brak takich wpadek.

    > Stuxnet, na szczęście nie znoszę ściemensa. :) Wszystko się da, ale
    > prawdopodobnieństwo spada, jak izolacja się umacnia. Są firewall-e,
    > antywirusy, lokalne zapory.

    Obie techologie jakie wymieniłeś, to ściema. Antywirusy sa zawsze
    tygodnie/miesiące za sytuacją na rynku, bywa że w prawdziwych atakach
    targetownych nic nie pomogą. Firewalle wymagają od końcowego usera
    pojmowania sieci, więc 99.9% userów Win się nie łapie, po chwili
    zgadzając się na wszystko.

    To jest tylko fake, bloatware.

    > U mnie nawet pendrive w firmie nie chodzą, a
    > komputery nie współdzielą zasobów pomiędzy sobą bezpośrednio.*

    Tylko przez szybki NAS ;)

    > Tak, mogę stracić jeden dzień pracy.

    Twierdzą tak wszyscy, którzy robią backupy. Przestają tak twierdzić,
    kiedy trzeba backup przywrócić.

  • 227. Data: 2021-04-02 13:11:58
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 02.04.2021 o 11:48, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup
    trada.pl...

> [...]
    > mozliwosci zmiany.
    >
    > Jakies nieliczne jakos tak zainstalowane, ze przy pierwszym uzyciu danej

    Przecież można w ustawieniach odebrać poszczególnym aplikacjom co nam
    się podoba.

    Inna sprawa, czy aplikacja wtedy w ogóle ruszy.

    MJ

  • 228. Data: 2021-04-02 14:08:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 2 Apr 2021 11:48:52 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > W jakim sensie "jaki mu dasz" ?

    Kiedyś było tak, że przed instalacją musiałeś się zgodzić na dostęp
    np. do kontaktów, storage albo aparatu. Teraz aplikacja prosi gdy
    potrzebuje ten dostęp (jak wybierzesz jakaś jej funkcję wymagającą
    tego dostępu).
    Jeśli ocenić nie prosi znaczy że nie potrzebuje dostępu do wrażliwych
    miejsc.

    > Przeciez wiekszosc aplikacji ma wymogi ustawione na poczatku i
    > zadnej
    > mozliwosci zmiany.

    Możesz nie akceptować tych wymogów.

    --
    Marek

  • 229. Data: 2021-04-02 14:15:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 2 Apr 2021 12:58:21 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Firewalle wymagają od końcowego usera
    > pojmowania sieci, więc 99.9% userów Win się nie łapie, po chwili
    > zgadzając się na wszystko.

    No ale były (są?) próby uproszczenia firewalla w win (dla usera
    niepojętego) do stanu binarnego "firewall aktywny" lub "nieaktywny".
    Zawsze mnie to bawiło. Aktywny czyli co? Jakie reguły? Jakie limity?
    Pamiętam, że kiedyś windows z pudełka domyślnie nie pingał po takiej
    "aktywacji" firewalla. Nadal tak mają?

    --
    Marek

  • 230. Data: 2021-04-02 20:54:53
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Sorki, późno, ale już nie wyrabiam :(
    1. Jako wzorzec uznaję Windows Serwer 2019, z którego przez sieć 1G
    projekt otwiera się niewiele wolniej niż z lokalnego SDD. Przejście na
    sieć 10G w tym przypadku zapewne oznaczało by podobne czasy jak w
    otwieranie z SSD.
    2. Projekt otwierany z serwera NAS, po tej samej sieci, przez ten sam
    switch, na tym samym komputerze co wcześniej z [1], otwiera się znacznie
    wolniej. Tutaj szukamy przyczyny tak wolnego otwierania, w tym
    konkretnym przypadku.

    Co mamy przygotowane:
    - Sieć porządnie zrobiona, nie mam certyfikatu, ale pomierzona, cała 1G,
    switch Dell N1148 (nie pamiętam czy P czy T - wybrałem wydajniejszy),
    obsadzony w połowie, może 2/3. Nie ma urządzeń generujących stale jakiś
    ruch.
    - serwer WS2019 posadzony na Dellu R340 w konfiguracji chyba
    podstawowej, rozszerzony o dyski SSD, procek E-2134. Jedyne co
    przechowuje, to projekty o których rozmawiamy.
    - serwer NAS to sklepowy model 814+ z 4xSSD1T w RAID5, łącznie 1.8T
    dostępne. Logi czy diagnostyka nie wykazują śladu problemu. Przechowuje
    więcej niż kopię projektu (zrobiłem tą kopię na potrzeby naszych prób -
    żeby było to samo), ale zapełnienie dysków około 50%.
    - komputer na którym otwieram, to Dell z procesorem W3530/2.8G, 12GB
    ram, SSD, W7/64, niezaśmiecony, w doskonałym stanie jeżeli chodzi o
    stabilność czy porządki (nie instaluję wiele aplikacji). Jest zapora,
    jest antywirus, zaktualizowany.
    - projekt testowy to 4605 plików zabierających łącznie 4.4GB, ale nas
    interesują tylko pliki które biorą udział w otwieraniu projektu, a jest
    ich około 3200 i zabierają 1.3GB. Projekt jest w aktualnej wersji
    oprogramowania - żadnych konwersji.
    - wszystkie próby będą robione w czasie, w którym nie ma już pracowników
    w firmie i nikt poza mną nie jest zalogowany do serwerów. To gwarantuje
    nam brak obciążeń innych, niż te generowane podczas otwierania. Na czas
    otwierania nie dotykam kompa, a otwieranie jest wykonywane zawsze z
    pierwszego uruchomienia programu, aby nie było tak, że coś sobie w cache
    przechował. Otwieram, włączam stoper i czekam na taki moment, w którym
    przestaje pobierać pliki, a zaczyna przetwarzać projekt - to dosyć
    charakterystyczny moment i w miarę łatwo go złapać (choć trzeba patrzeć
    na ekran, jest natomiast pasek postępu otwierania, więc bez
    zaskoczenia). Program to SolidWorks w wersji 2019R2. Otwieram na
    wyłączność z ładowaniem do pamięci.

    Pytaj, jeżeli coś trzeba uzupełnić.
    ------------------

    Czas otwierania z [1] to 3m9s. Nie monitorowałem zasobów na serwerze -
    nie ma to sensu moim zdaniem, traktujemy jako wzorzec.

    Czas otwierania z [2] to 23m18s. Podczas otwierania parametry jakie
    obserwowałem na [2] to:
    - wykorzystanie procesora na poziomie 20%,
    - wykorzystanie pamięci bardzo stabilne 12%,
    - wykorzystanie dysku stabilne 10%,
    - wykorzystanie wolumenu (cokolwiek to znaczy) 10%,
    - wykorzystanie sieci skokowo od 2 do powiedzmy 4.5 kreski (nie ma skali
    - zmienia się dynamicznie w miarę zmian obciążenia), podane wartości
    liczbowe pod wykresem to 5.1MB/s i 493kB/s, zapewne download i upload.
    Sprawdziłem też procesy na serwerze.
    1. smbd zabrało 11% procka i 25.5MB pamięci
    2. fileindexd 2.5% procka i 2.8MB pamięci
    3. md2_raid5 1.5% procka i 0 pamięci
    reszta to drobnica niewarta uwagi.
    Czyli serwer nie jest przeciążony.

    Pisz, co dalej robimy.