  • 61. Data: 2012-07-19 12:09:15
    Temat: Re: Pytania "ogolne" na interview dla programisty
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Thursday, July 19, 2012 10:39:06 AM UTC+1, Edek Pienkowski wrote:

> [...]
    > &gt; do wielowątkowości i ona ich akurat interesuje (czasem pojawiają się
    > &gt; dodatki typu &quot;rulez&quot; albo &quot;jest mega&quot;). Po takim tekście
    rozmowa
    > &gt; jeszcze trwa, ale tylko dlatego, że rekruter nie ma niczego do roboty
    > &gt; i zbiera materiał na żarty w stołówce :).
    >
    > Też mógłbym rzucić parę niezłych kawałków z rozmów. Natomiast
    > nie rozumiem, dlaczego bank miałby nie potrzebować programistów
    > bez znajomości ekonomii. Warset nie wymagał znajomości ekonomii
    > tylko właśnie wielowątkowości, sieciowych spraw, logiki, wydajności

    Teoretycznie masz racje, ale w praktyce takiego kolesia bym zatrudnil tylko
    na kontrakt do jakiegos scisle okreslonego zadania. Dluzsza praca w firmie ktora
    zarabia na X wymaga jakies zainteresowania i zrozumienia X, bo inaczej taki
    koles nie bedzie rozumial czemu priorytety sa takie jakie sa, a jak sie nie
    rozumie po co sie cos robi, to sie to na ogol zle robi.

    RW

  • 62. Data: 2012-07-19 13:11:16
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 19 Jul 2012 03:09:15 -0700, Roman W napisal:

    > Teoretycznie masz racje, ale w praktyce takiego kolesia bym zatrudnil
    > tylko na kontrakt do jakiegos scisle okreslonego zadania. Dluzsza praca w
    > firmie ktora zarabia na X wymaga jakies zainteresowania i zrozumienia X,

    Firma, w której pracuję, robi X, a ja o X nic nie wiem. Charytatywni
    czy co? A, i X się nie nauczę w ciągu miesięcy, chociaż lubię czasami
    myśleć, że ogólnie byłbym w stanie, ale musiałbym poświęcić sporo czasu.
    Na szczęscie nikt ode mnie tego nie wymaga, bo mógłbym się mocno
    rozczarować.

    Dodam, że nie jestem adminem ani nie robię tam kawy.

    Edek

  • 63. Data: 2012-07-19 13:22:31
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 19 Jul 2012 12:08:33 +0200, Tomasz Kaczanowski napisal:

    > Bo jeśli nie wiesz dlaczego dany schemat postępowania jest potrzebny, to
    > nie będziesz wiedział, jak go zaimplementować. Mozesz się tego nauczyć,
    > ale jeśli podejście twoje byłoby takie, jakie opisał przedpiszca, to
    > znaczy, że to drugie będzie niewykonalne.

    Bzdura. Wyobraź sobie kataklizmy na rynkach, gdyby transakcyjne systemy
    były rozwijane przez ekonomistów. Programista ma gdzieś, dlaczego
    w Warsecie cena ustalana jest tak a nie inaczej; programiści zapewniają
    tylko wykonanie: szybko, bezbłędnie i niezawodnie, choćby padła
    połowa sprzętu. Warset oidp jest dziełem HP, ale nie znam szczegółów.

    Nie rozumiem ogólnie podejścia tego typu, może w JEE zespoły są
    w miarę jednorodne, ale są tematy, gdzie oprócz ogólnych umiejętności
    programistycznych ludzie się specjalizują.

    > Więc nie wykonasz prawidłowo
    > tego co masz wykonać. Dodatkowo nie zatrudniają Cie do wykonania tej
    > jednej roboty, bo gdyby tylko na tym zależało, taniej byłoby to zlecić
    > jakiejś firmie, zatrudniają cię dlatego, abyś wykonał to, oraz wykonywał
    > inne prace przy oprogramowaniu, które używają.

    To częściowo prawda, banki często outsourcują ciężkie tematy, nie mają
    swoich teamów programistów, bo po prostu nie potrafią tego wykonać.

    Z mojego doświadczenia robi się czasami podobną robotę przez lata,
    a czasami są różne rzeczy do zrobienia. W obu przypadkach tzw. biznes
    niekoniecznie musi programistę obchodzić poza zainteresowaniem
    z grzeczności, wystarczy, że rozumie co do niego się mówi.

    Edek

  • 64. Data: 2012-07-19 13:30:22
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-07-19 13:22, Edek Pienkowski pisze:

> [...]
    > tylko wykonanie: szybko, bezbłędnie i niezawodnie, choćby padła
    > połowa sprzętu. Warset oidp jest dziełem HP, ale nie znam szczegółów.

    Mylisz system ogólny (gdzie w zasadzie projektant musi się znać), od
    pracy jako programista banku, gdzie styk potrzeby banku <> programiści
    znowu jest bliski i tam pewną wiedzę mieć musi.

> [...]
    > niekoniecznie musi programistę obchodzić poza zainteresowaniem
    > z grzeczności, wystarczy, że rozumie co do niego się mówi.

    zależy od projektu.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 65. Data: 2012-07-19 13:33:20
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-19, Edek Pienkowski <e...@g...com> wrote:
> [...]
    > bez znajomości ekonomii. Warset nie wymagał znajomości ekonomii
    > tylko właśnie wielowątkowości, sieciowych spraw, logiki, wydajności

    W bankach nie pisze się systemów typu Warset.
    Pisze się za to dużo prostych programów użytkowych dla pracowników.
    I opiera się je o technologie dalekie od upodobań większości ambitnych
    absolwentów (VBA, SQL, trochę webowych itp). Bardziej złożonych
    aplikacji się nie pisze, bo łatwiej i taniej kupić gotowce o wyrobionej
    pozycji i renomie (patrz: Lotus Notes).

    Genialny programista nie mający kontaktu z rzeczywistością pisze
    genialne programy, które zazwyczaj nikomu nie są potrzebne. Naprawdę
    sporo jest ludzi, którzy piszą sami sobie naprawdę fajny kod, ale
    nie potrafią odnaleźć się w firmie. Bo tam ktoś daje im problemy,
    które ich nie interesują (bo proste, bo nudne itp).

    pozdrawiam,
    PK

  • 66. Data: 2012-07-19 13:49:34
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-19, Edek Pienkowski <e...@g...com> wrote:
> [...]
    > rozczarować.
    >
    > Dodam, że nie jestem adminem ani nie robię tam kawy.

    Ale jesteś wyjątkiem.

    Większość programistów to pracownicy służący innym. Tzn. Pan Roman
    musi wyciągnąć jakieś dane z bazy, Pani Hania potrzebuje makra w Excelu,
    a prezes Kowalski chce wiedzieć jak działa system, od którego zależy los
    jego firmy. No i programista załatwia wszystkie takie drobiazgi,
    a w czasie "wolnym" dba o większe projekty (szuka bugów w tym co jest,
    dostosowuje to co firma kupuje itp).

    Oczywiście są też programiści, którzy są przywiązani do tylko jednego
    zadania i nie robią nic poza tym. I jest ich mało - głównie dlatego, że
    bardziej opłaca się kogoś wynając na jakiś okres lub po prostu zlecić
    to innej firmie.

    I ze względu na okrutną statystykę programista (szczególnie świeży
    absolwent) nie powinien się nastawiać na to, że będzie miał taką
    sytuację jak Ty, choć idąc na studia na pewno właśnie o tym marzył ;).

    pozdrawiam,
    PK

  • 67. Data: 2012-07-19 13:58:16
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Thursday, July 19, 2012 12:33:20 PM UTC+1, PK wrote:
> [...]
    > &gt; Też mógłbym rzucić parę niezłych kawałków z rozmów. Natomiast
    > &gt; nie rozumiem, dlaczego bank miałby nie potrzebować programistów
    > &gt; bez znajomości ekonomii. Warset nie wymagał znajomości ekonomii
    > &gt; tylko właśnie wielowątkowości, sieciowych spraw, logiki, wydajności
    > &gt; itp.
    >
    > W bankach nie pisze się systemów typu Warset.
    > Pisze się za to dużo prostych programów użytkowych dla pracowników.
    > I opiera się je o technologie dalekie od upodobań większości ambitnych
    > absolwentów (VBA, SQL, trochę webowych itp).

    Nie tylko, dochodza rowniez Java, C#, C++, czasami F#/Ocaml/Haskell.
    Pierwsze trzy sam widzialem uzywane w projektach, o pozostalych slyszalem (nie zawsze
    pochlebne opinie).

> [...]
    > absolwentów (VBA, SQL, trochę webowych itp). Bardziej złożonych
    > aplikacji się nie pisze, bo łatwiej i taniej kupić gotowce o wyrobionej

    Dawniej banki lubily wiele rzeczy implementowac samemu, teraz ograniczaja to
    jak najbardziej, zeby ciac koszty. Ale nadal np. analityka front office jest
    na ogol pisana in-house, i raczej nie w VBA. Widzialem tez GUI pisane na
    potrzeby uzytkownikow (traderzy/analitycy) w Javie albo C#, czyli oczko
    ciekawiej niz VBA.

    RW

  • 68. Data: 2012-07-19 16:19:24
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-07-19, Edek Pienkowski <e...@g...com> wrote:
    > Bzdura. Wyobraź sobie kataklizmy na rynkach, gdyby transakcyjne systemy
    > były rozwijane przez ekonomistów. Programista ma gdzieś, dlaczego

    Ale nikt nie mówi, że to ekonomiści mają pisać soft finansowy.
    Chodzi o to, że programista musi kumać przynajmniej podstawy dziedziny.

    Akurat Warset nie jest dobrym przykładem, bo wystarczy wiedzieć czym
    jest aukcja. Za to do wyceny instrumentów finansowych itp. trzeba już
    trochę ekonomii łyknąć, a tym też zajmują się programiści.

    > w Warsecie cena ustalana jest tak a nie inaczej; programiści zapewniają
    > tylko wykonanie: szybko, bezbłędnie i niezawodnie, choćby padła
    > połowa sprzętu. Warset oidp jest dziełem HP, ale nie znam szczegółów.

    Napisali go w HP i teraz nawet chodzi na sewerze HP (wcześniej Compaq).

    pozdrawiam,
    PK

  • 69. Data: 2012-07-19 16:55:00
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Thursday, July 19, 2012 3:19:24 PM UTC+1, PK wrote:
> [...]
    > Chodzi o to, że programista musi kumać przynajmniej podstawy dziedziny.
    >
    > Akurat Warset nie jest dobrym przykładem, bo wystarczy wiedzieć czym

    Dowolna aukcja? bo reguly aukcji na gieldzie sa scisle okreslone.
    W praktyce programista dostanie dokladna specyfikacje co system ma robic.
    Jezeli zrozumiesz te specyfikacje, to chcac nie chcac nabierzesz wiedzy n/t
    rynkow finansowych.

    > Za to do wyceny instrumentów finansowych itp. trzeba już
    > trochę ekonomii łyknąć, a tym też zajmują się programiści.

    "Quants" sie tym zajmuja. Ale jak to mowia, ponad 50% czasu pracy quanta to
    programowanie :)

    RW

  • 70. Data: 2012-07-19 16:57:10
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Thursday, July 19, 2012 12:22:31 PM UTC+1, Edek Pienkowski wrote:
> [...]
    > tylko wykonanie: szybko, bezbłędnie i niezawodnie, choćby padła
    > połowa sprzętu. Warset oidp jest dziełem HP, ale nie znam szczegółów.

    BTW Warset obsluguje 180 transakcji na sekunde - szalu nie ma.

    RW