    From: nb <n...@n...net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Psuj rynek ;)
    Date: Tue, 01 Jun 2010 07:28:42 +0200

    at Tue 01 of Jun 2010 02:46, Gil wrote:

    > No dobra, ale dlaczego psujesz rynek jak napisałeś?
    > Fotografia zawodowa nie wyszła?
    > Czy tak nienawidzisz fotografów zawodowych, że chcesz z nimi skończyć?
    > Czy walczysz z ustrojem demoliberalnym albo postkomunistycznym?
    > Coś cie gryzie skoro tego tematu nie nazwałeś - "parę fotek na
    > pulpit", jak
    > każdy zdrowomyślący amator foto by nazwał a tylko - "psuje rynek".
    > Tu widzę jakiąś megalomanię i frojdowskie niespełnienie.
    > Nie spełniło sie marzenie światowego fotografa - na złość psuje
    > rynek! Walcz na osiedlu o trawnik i zabawki dla dzieci a nie takie
> [...]

    Fajnie, że się emocjonujesz. Niefajnie, że wciągasz w rejony
    w najmniejszym stopniu nie zasugerowane przez autora.

    Kiedyś zauważyłem, że znam setki świetnych twórców i tylko kilku
    świetnych krytyków. Doskonale znałem opinię, że krytyk to taki
    twórca, który bluzga, bo nie umie tworzyć. To równie niesprawiedliwe
    jak bluzgi krytyka. Więc konstruuję dekalog krytyka - prosty
    system wskazówek jak ma się zachowywać i, bardziej, jak nie ma.

    Sorry, że nie zacytuję choćby szkicu owego dekalogu.
    W każdym razie to co napisałeś, to doskonały przykład tego,
    jak krytyk ma się nie zachowywać.

    Właściwie to większość Twoich wynurzeń powinna być odstrzelona
    (choćby według erystyki Schopenhauera) zanim dojdzie się do aspektu
    sztuki... O, pardon! Jednak jak się przyjrzeć, to nie większość,
    ale całość.

    Nie napisałeś nic o autorze. Wszystkie zdania zaczynające się na C
    to Twoja uzurpacja, a pozostałe to Twoje dywagacje na temat Twoich
    własnych projekcji.

    Ale największy problem to ja mam. Bo według mojego dekalogu krytyka,
    nie mam prawa tak pisać o krytyce. Fajnie, że jakieś wielkie
    dzieła powstają. Niefajnie, że większość mocnych artystów
    jest nieodporna na słabych krytyków (setki przykładów w historii).

    --
    nb