    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przyszlosc energetyki
    Date: Tue, 01 Apr 2014 00:23:02 +0200
    <lh6ms1$tsj$1@node1.news.atman.pl> <lh7atn$lvh$2@speranza.aioe.org>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <lh8nm4$qg8$1@mx1.internetia.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <lh9m62$qqe$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <lhbaud$kt7$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <lhbkcn$n09$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <lhc404$o26$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    > Lepiej powiedzieć, że takie gospodarstwa nie muszą od razu oznaczać
    > zacofania. Ja na przykład pozyskuję wodę ze studni. Mógłbym też
    > "nowocześnie", czyli z wodociągu. Ale oznacza to sporą inwestycję
    > na wejściu, a potem musiałbym jeszcze za każdy litr wody płacić
    > kilkadziesiąt razy więcej niż teraz. Znajomi, co mają wokół domu
    > kilka hektarów lasu, pozyskują biomasę i przetwarzają ją w kominku
    > na energię cieplną.

    Nie trzeb mieć lasu. Wystarczy kupić drewno w lesie. Za ogrzewanie domku
    przez rok zapłaci się 1,5 - 2kpln a nie 4,5. Ale trzeba go sobie zwieźć,
    pociąć i dokładać po dwa - trzy razy dziennie do kominka.

    Też by mogli nowocześnie -- sprzedać to (pewnie
    > raczej oddać) do elektrowni (najbliższa w odległości 100 km) w celu
    > dokonania współspalania. A następnie kupić od elektrowni prąd do
    > ogrzania domu i jeszcze zapłacić sieciom energetycznym za dostarczenie
    > tego prądu. A, i jeszcze widziałem u nich takie coś, że woda z dachu
    > spływa rynną do beczki, z której później podlewaja ogródek (akurat
    > głównie kwiatki, warzywa kupują gdzieś na targu). Więc jeśli z tego
    > dachu, dzięki dzisiejszej technice, może również spływac prąd, to czemu
    > nie skorzystać?

    To są drobne oszczędności okupione jakimś rodzajem pracy którą człowiek
    jest w stanie zaakceptować czy nawet polubić.

    > Dlaczego zacofanego?! Ja tkaniny i żelazo kupuję. Same lęgnąć się nie
    > chcą.

    Żelazo można wytopić w dymarce. Pracy trochę więcej niż przy konserwacji
    paneli ale nakłady niższe na rozpoczęcie przedsięwzięcia.

    > Z tego co pisałem, wynika, że kilka. Jeśli oczywiście ktoś ma na myśli
    > melona rocznie.

    Z instalacji 20 kW?

    > Powiedzmy, że nie chcę. A dlaczego miałbym musieć? Żeby komplikować
    > i ponosić koszty?

    Żeby mieć stabilne zaopatrzenie w energię.

    > Ja bym na przykład świnki samemu nie ubił (kiełbasy robił mój dziadek,
    > fabryczkę miał taką niewielką). Więc marne to porównanie.

    No właśnie. Jeden w domowym zaciszu zrobi sobie kiełbaskę, drugi parę
    kWh. Co kto lubi w ramach hobby. Nie jest to sposób na przebudowę
    krajowego systemu energetycznego czy przemysłu spożywczego.