  • 51. Data: 2015-08-12 20:16:03
    Temat: Re: Przyszłość GSM
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > O ile pamietam, to my tez podpadalismy pod jakas okrojona wersje,
    > 128-bitowe szyfrowanie, to nie dla tak podejrzanego elementu.

    Gdybym chciał zrobić Coś Brzydkiego, to bym pewnie wybrał szyfrowanie OTP.
    Program do napisania w jeden wieczór, nie trzeba importować. A nawet trudno
    powiedzieć ilobitowy on jest.

    > A kiedys sie nie dalo ?

    Bardzo szybko. Nie wiem czy rok trwał ten idiotyzm.

    > Niemcy tez odpuscili modemom ...

    Ale chyba nie za szyfrowanie, lecz za "nieludzki język". U nas tego
    właśnie się czepiali.

    Jarek

    --
    Jakby pani chciała, pani Müllerowo, zastrzelić arcyksięcia albo pana cesarza,
    toby się pani na pewno z kimś naradziła. Co głowa, to rozum. Ten doradzi to,

  • 52. Data: 2015-08-12 20:21:42
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Francuzi dość szybko połapali się w tych swoich kretynizmach prawnych,
    > więc teraz można tam nawet przelewy bankowe robić.

    Przez Minitel? :D

    L.

  • 53. Data: 2015-08-12 20:23:08
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2015-08-12 o 19:21, J.F. pisze:

    > To byl wtedy dobrowolny wybor !

    A czy ja piszę, że mnie zmuszono?

    Mam na myśli to, że dziś nie chciałbym wracać w stronę sieci taniej, ale
    działającej tylko w dużych miastach.

    L.

  • 54. Data: 2015-08-12 20:28:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 20:16:03 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Bardzo szybko. Nie wiem czy rok trwał ten idiotyzm.

    Ale o co chodzi - banki mialy strony w https, i nagle tego zakazano ?

    > Ale chyba nie za szyfrowanie, lecz za "nieludzki język". U nas tego
    > właśnie się czepiali.

    Oni tam mieli swoje wymogi.
    Tylko jedno gniazdo, zadnego tam "Line" i "Tel", automatyczne
    odpowiadanie czy jego brak, czarna lista, itp.
    Inna wtyczka i gniazdko to juz drobiazg.

    J.

  • 55. Data: 2015-08-12 20:32:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 20:23:08 +0200, Luke napisał(a):

    > A czy ja piszę, że mnie zmuszono?
    > Mam na myśli to, że dziś nie chciałbym wracać w stronę sieci taniej, ale
    > działającej tylko w dużych miastach.

    Tez bym tego nie zrobil. Nie dla 20zl.

    Ale ciekawe, czy by sie chetni nie znalezli ...

    J.

  • 56. Data: 2015-08-12 20:35:38
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > mi orzec.
    >
    > A w ogóle wg aktualnego stanu prawnego można w PL indywidualnie bez zgody
    > ABW szyfrować? Kilkanaście lat temu niektórzy prawnicy bąkali,

    No, jak archiwum mam zabezpieczone kluczem, to chyba się nikt nie czepi, a
    sam je zaszyfrowałem, żeby tylko adresat mający klucz, dostał się do
    treści...?

    > że używanie (wtedy) https w PL właściwie odbywa się poza regulacjami bo
    > wg. ówczesnego stanu trzeba było posiadać na użycie kryptografii zgody ABW
    > czy innego zacnego rzędu.. Czy to uregulowano w końcu?

    Nic mi nie wiadomo.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 57. Data: 2015-08-12 20:44:39
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Ja wiem, że APRS to jedno z możliwych zastosowań technologii Packet
    > Radio. Ale zapytam inaczej: istnieje jeszcze jakaś infrastruktura PR
    > poza siecią APRS? Bo budowanie własnych digipiterów jakoś nieszczególnie
    > mi się uśmiecha... :)

    Własny digi to znowu nie taki straszny koszt. Byle jakiś mikropecet,
    sterownik do modemu Baycom, jakoś program pakietowy, albo TNC mający już
    kapkę samodzielności. Byle radełko, antenka, podłączamy i jadziem.

    > No dobrze. Proponujesz w takim razie budowę własnej sieci...

    Chcąc mieć wyniki trzeba zainwestować, czy to finansowo, czy to pracą
    własną.

    > Załóżmy, że mam jakieś urządzenie, które ma zbierać dane i wysyłać je do
    > centralnego "serwera". Rozpatrzy poszczególne sytuacje:
    > 1) GSM. Wykorzystuję moduł, który przez GPRS łączy się z Internetem i
    > wrzuca je na konkretny serwer. Nie muszę się przejmować infrastrukturą.
    > Gdy sieć czujników trzeba będzie rozbudować, po prostu złoży się kolejne
    > urządzenie.

    Medium jakie będzie, takie dobre, jeśli tylko działa.

    > 2) Prywatny kanał radiowy. Muszę wykupić sobie częstotliwość, zbudować
    > odpowiednią stację przy urządzeniu, a także stację retransmitującą ramki
    > (choćby do Internetu). Gdy pojawi się konieczność zainstalowania
    > kolejnego modułu nieco dalej, będzie trzeba postawić kolejny digipiter...
    > W pierwszym przypadku trzeba stworzyć tylko końcowy moduł, w drugim de
    > facto całą infrastrukturę.

    Zrobienie prostego węzła nie jest takie skomplikowane. We własny kanał może
    włożysz roboty, ale przynajmniej nikt specjalnie nie powinien ci się
    wpieprzać w temat, jtz.

    > Ale ja od początku mówię o alternatywie dla GSM, jeśli chodzi o
    > telemetrię i zdalne sterowanie modułami, a nie cyfrowe połączenia głosowe!

    To PR świetnie sie do tego nadaje. Trochę roboty w opracowanie sposobu
    współpracy urządzeń, nałożenie tego na medium (w sensie po prostu przesłania
    danych, czy to tekst z klawiatury, czy pliki binarne, samego protokołu AX25
    nawet nie ruszasz, on tylko nosi)... i posuwasz pan. A jak rozbudujesz, to i
    możliwości powiększysz.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 58. Data: 2015-08-12 20:53:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale o co chodzi - banki mialy strony w https, i nagle tego zakazano ?

    Jakie banki?! Netscape. Rok 1995. Pierwsza przeglądarka na komputery
    dla ludzi. Pierwsze nieśmiełe kroki internetu komercyjnego. Banki,
    cholera panie, może fejsbuk jeszcze kurna co...

    > Oni tam mieli swoje wymogi.
    > Tylko jedno gniazdo, zadnego tam "Line" i "Tel", automatyczne
    > odpowiadanie czy jego brak, czarna lista, itp.
    > Inna wtyczka i gniazdko to juz drobiazg.

    I telefon będący własnością Bundespost. U nas też tak było. Telefon
    dawała PPTiT. Na początku lat siedemdziesiątych to się zmieniło --
    trzeba było aparat odkupić od Poczty. Dopisywali cenę do rachunku.
    I amrtyzacje wyliczali.

    Jarek

    --
    Chomiczówka, Chomiczówka, pierwsza dziewczyna, pierwsza wódka
    Chomiczówka, Chomiczówka, pierwsza motorynka -- sztuka nówka

  • 59. Data: 2015-08-12 21:34:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 20:53:16 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Jakie banki?! Netscape. Rok 1995. Pierwsza przeglądarka na komputery
    > dla ludzi. Pierwsze nieśmiełe kroki internetu komercyjnego. Banki,
    > cholera panie, może fejsbuk jeszcze kurna co...

    No to nie rozumiem co to ma wspolnego z przelewami bankowymi.

    J.

  • 60. Data: 2015-08-12 22:47:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No to nie rozumiem co to ma wspolnego z przelewami bankowymi.

    A miało mieć coś wsólnego z przelewami bankiwymi?! Ktoś kiedyś pomyślał
    sobie, że świat z protokołem https będzie lepszy niż bez niego. Kto inny
    wpadł na pomysł, że jeśli protokół ten zaimplementuje w robionej właśnie
    przeglądarce, to ona też będzie lepsz niż bez niego. Czy myślał wtedy o
    czymś konkretnym, do czego to będzie potrzbne? Nie sądzę. W każdym razie
    przelewów bankowych via internet i WWW wtedy nie było.

    Ja w każdym razie w tym czasie, kiedy dopiero co Ftancuzom odpuszczono,
    sprzedawałem to i owo na stronie https obciążając karty płatnicze
    klientów. Dziwna to była technika i skomplikowana. Serwer stał w Warszawe,
    skrypt CGI zapisywał dane kart w plilu, te się Supertajnym Kanałem Własnym
    przekazywało do Waszyngtonu, gdzie pracownik załatwaił pobranie kasy
    z karty już bezpośrednio w amerykańskim banku. Możliwości bezpośredniego
    pobrania kasy z karty, tak jak teraz w różnych polcardach, wtedy jeszcze
    nie było.

    --
    Jarek