    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przypadkowy podwajacz napięcia
    Date: Sun, 29 Dec 2019 15:36:11 +0100

    J.F. wrote:

    > Trafo szeregowo z kondensatorem ?

    Z dwoma (po 22uF ceramiczne), standardowy dzielnik pojemnościowy. Trafo
    z jednej strony jest wpięte w środek półmostka z azotku galu, z drugiej
    w środek dzielnika.

    > Masz po pierwotnej szybkie diody rownolegle do tranzystorow ?

    Nie mam, przy tranzystorach GaN nie istnieje coś takiego jak szybka
    dioda. :-) 350kHz to dla nich spacerek, drivery są przystosowane do
    przełączania aż do 10MHz, a poza tym tranzystory mają zerowy Qrr i
    bardzo małą Eoss, to naprawdę widać na oscyloskopie -- przebiegi
    wyglądają jak rysunki w książce o przetwornicach dla opornych. :-)

    > Widzisz je na oscyloskopie ?

    Brak obciążenia:

    https://i.postimg.cc/MTRPFPvR/DS1-Z-Quick-Print40.pn
    https://i.postimg.cc/B6qLrtvg/DS1-Z-Quick-Print41.pn
    https://i.postimg.cc/T3Mw8h7D/DS1-Z-Quick-Print42.pn

    Opornik bezpośrednio na wtórnym:

    https://i.postimg.cc/906kf6KL/DS1-Z-Quick-Print45.pn

    Opornik za prostownikiem:

    Pierwotne, niezależnie od stanu na wtórnym:

    https://i.postimg.cc/3x4cGxYn/DS1-Z-Quick-Print8.png

    > A podlacz tylko rezystor po wtornej stronie.

    Brak opornika: 24.067V, bez oscyloskopu. Z oscyloskopem: 25.126V.
    Opornik 1k za diodą: 14.837V.

    > Jesli to indukcyjnosc wlasna ... powinno byc widac roznice czasu
    > trwania po obu stronach.

    Jak widać, bez większych zmian.

    > A ten maly rdzen z jakiego materialu ?

    Wg Chińczyka PC40, na oko podstawowe parametry się zgadzają.
    3F3 pochodzi z zaufanego źródła. Po podłaczeniu transformatora
    z PC40 do mostka prąd jałowy rośnie o 10mA. Trafo z 3F3, pomimo
    pięciokrotnie niższej indukcyjności piewotnego i tym samym prądu
    magnesującego, nie jest zauważalne dla zasilacza. Ciekawe, 3F3
    to stosunkowo stary materiał, w porównaniu do 3C95 tyłka nie urywa.
    Nie mam toroidu z 3C95 dla sensownego porównania, najmniejszy mam
    PQ26/20 o znacznie większej objętości.

    > no coz straty histerezy sa znane.

    Przypomniałem sobie, że w innym zastosowaniu sprzed paru lat na 400kHz w
    push-pullu radził sobie świetnie. Chyba przesadziłem z indukcją.

    > Sprawdz przy mniejszej czestotliwosci, lub wiekszej liczbie zwojow.

    Nie po to kupiłem Ferrari, by nim jeździć na dwójce. ;-P

    Pozdrawiam, Piotr