  • 11. Data: 2024-01-29 20:53:41
    Temat: Re: Przewód 5x2,5mm2 - jakie ograniczenia?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 20:42:30 +0100, J.F wrote:
> [...]
    ucznych/przewod-ydyp-3x2-5-bialy-450-750v-10-m/p/337
    5094

    dowa-przewodow-normy/17

    > Ta norma w miare dokładna?
    >
    > Bo tu nieco inna tabelka
    > https://elektrykadlakazdego.pl/wyznaczanie-przekroju
    -przewodow/

    A tu nawet 37A, o ile kabel prowadzony w ziemi.

    Ziemia lepsza od tynku?

    http://www.forumsep.com/viewtopic.php?t=2775

    J.

  • 12. Data: 2024-01-29 21:01:59
    Od: titanus <t...@g...kom>

> [...]
    > pracując równocześnie jest. Wszystkie trzy równocześnie, to na pewno nie
    > dłużej niż przez minutę.
    >
    > Mam trzy możliwości podłączenia przewodów fazowych od strony 5x2,5mm2:
    > - każdy do osobnej fazy od strony przewodu 6mm2
    > - dwa na tej samej fazie i trzeci na osobnej od strony przewodu 6mm2
    > - wszystkie trzy na tej samej fazie od strony przewodu 6mm2.
    >
    > Przewód 6mm2 ma zabezpieczenia 40A na każdej fazie.
    >
    > Tak wiem, że na tym drugim N jest 2,5mm2 dlatego się zapytuje które
    > rozwiązanie będzie najkorzystniejsze? :-)

    Mnie w szkole uczyli, że:

    - w przypadku przewodu miedzianego jednożyłowego obciążenie stałe jakie
    może przenieść to 5A na każdy mm2 przekroju poprzecznego.
    - w przypadku przewodu miedzianego wielożyłowego (linka) może to być 5,5
    A na każdy mm2 przekroju poprzecznego
    - w przypadku przewodów aluminiowych do 80% obliczeniowego prądu
    znamionowego: do 4 A na każdy mm2 przekroju, powyżej 80% obciążenia do
    3,5 A na każdy mm2 przekroju.

    Tak przyjmuję do dzisiaj i jeszcze się nie zdarzyło, żeby jakakolwiek
    instalacja - jeśli chodzi o przewody - padła.

    Co bardziej interesujące: producenci przewodów: Helukabel, lappkabel i
    inni już od blisko 15 lat stosują dziwne - dla mnie - metodologie
    analizy obciążeniowej.

    Na ich stronach można wyczytać np. że ichniejszy kabel miedziany, linka
    np 3x2,5 mm2 ma Id na poziomie 28-29A. Dla 1,5 mm2 ta wartość oscyluje w
    granicach 18-20A.

    Żeby nie było: położyłem RAZ na wyraźne życzenie klienta kabel HV07V
    5x2,5 mm2 w miedzi, od głównej rozdzielnicy (tam wchodziło 4x35mm2 w
    alu) do riga koparkowego: 36 kart rtx 3080 Ti. Z mocy obliczeniowej
    wychodziło, że będzie to doiło ok prawie 13 kW. Mówiłem, że to będzie za
    mały przekrój. Nie słuchali. Po 2 dniach pełnego obciążenia kazali mi to
    zmienić na 5x4 mm2. Szkoda, że nie zrobiłem zdjęcia jak wygląda wtedy
    5x2,5 mm2 - szczególnie otulina. :D

    Co do Twojego przypadku.

    Podzielić urządzenia na fazy i oczywiście dać 3kW + 2 kW na jedną ale
    wtedy i tylko wtedy gdy będą się "zazębiać" krótko - jak pisałeś ok 1
    min. Kabel teoretycznie powinien to wytrzymać.
    Nie wiem jeszcze ile to jest tych "kilka urządzeń" i nie znamy pełnej
    listy co i jak - więc na taki opis to trochę wróżenie z fusów.

    Przede wszystkim:

    Policzyć SUMARYCZNĄ moc odbiorczą i w miarę możliwości podzielić na
    poszczególne fazy. Gdzie i co ma być podłączone to się wtedy pomyśli.

    --
    pozdrawiam - titanus

  • 13. Data: 2024-01-29 21:06:33
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 29.01.2024 19:24, Dawid Rutkowski wrote:
    > A ten przewód 5*2,5mm^2 jak rozumiem już położony w tynku?

    W peszlu pod podłogą, jakieś 20m do rozdzielnicy.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 14. Data: 2024-01-29 21:12:26
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 29.01.2024 19:44, Piotr Gałka wrote:
    > Czyli w zerowym nigdy nie popłynie więcej niż w każdym z 3 fazowych.

    Przy jednej fazie przez N pójdzie wszystko.
    Przy dwóch fazach (równo obciążonych) przez N pójdzie połowa.
    Przy trzech fazach (równo obciążonych) przez N pójdzie 0.

    A jak to będzie wyglądać dajmy przy trzech fazach 3kW+2kW+1kW
    równocześnie, ile będzie szło przez N? Zawsze mniej niż maksimum z faz?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 15. Data: 2024-01-29 21:15:12
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 29.01.2024 19:19, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Hej, za duże moce.
    > Jak masz 5 drutów to możesz w Twoim przypadku zrobić tylko jeden obwód
    > 1f lub jeden 3f.
    > Wszelkie inne kombinacje to druciarstwo i proszenie się o kłopoty.
    > W każdym obwodzie musisz mieć osobne L, N i PE, przekroje N i PE >= L.
    > Dla 2,5mm2 możesz dać max 25A pod warunkiem, że będzie wisiał odkryty na
    > ścianie.
    > Jak w tynku, to wtedy max tylko 20A.

    Jak będzie wyglądać prąd w N przy trzech fazach na, gdzie każda będzie
    inaczej obciążona? Czy w jakimś przypadku prąd na N przekroczy
    maksymalny prąd z faz?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 16. Data: 2024-01-29 21:18:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 29.01.2024 o 21:01, titanus pisze:
    > - w przypadku przewodu miedzianego wielożyłowego (linka) może to być 5,5
    > A na każdy mm2 przekroju poprzecznego

    Jak liczą przekrój linki? Suma drucików, czy przekrój skrętki?

    Robert

  • 17. Data: 2024-01-29 21:27:03
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2024 o 21:15 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Jak będzie wyglądać prąd w N przy trzech fazach na, gdzie każda będzie
    > inaczej obciążona? Czy w jakimś przypadku prąd na N przekroczy
    > maksymalny prąd z faz?

    Tak jak napisałem Piotrowi.
    Wyjdź od tego jak to będziesz zabezpieczał, ile będziesz miał osobnych
    obwodów.
    Co się stanie gdy w razie awarii (sterownika?) wszystkie urządzenia będą
    pracowały jednocześnie.
    Co się stanie jak jakieś zalanie (lub coś innego) spowoduje, że na
    obudowie pojawi się napięcie sieci?
    W idealnym przypadku będzie OK.
    Zabezpieczasz się na wypadek awarii urządzeń, sterowania lub upalenia N.

    TG

  • 18. Data: 2024-01-29 21:30:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 21:12:26 +0100, Mateusz Bogusz wrote:

    > Przy jednej fazie przez N pójdzie wszystko.
    > Przy dwóch fazach (równo obciążonych) przez N pójdzie połowa.

    Połowa z sumy.
    Czyli np jedną fazą 15A, drugą fazą 15A, to N też 15A

    > Przy trzech fazach (równo obciążonych) przez N pójdzie 0.
    >
    > A jak to będzie wyglądać dajmy przy trzech fazach 3kW+2kW+1kW
    > równocześnie, ile będzie szło przez N? Zawsze mniej niż maksimum z faz?

    Tak, o ile to będą czyste sinusoidy, i tak samo przesunięte w każdym
    obwodzie.

    J.

  • 19. Data: 2024-01-29 21:37:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 29.01.2024 21:27, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Wyjdź od tego jak to będziesz zabezpieczał, ile będziesz miał osobnych
    > obwodów.

    Ja bym zrobił 3xB16 + 3xRCD - ale ja jestem hobbystą, a nie elektrykiem.

    Hmm, dodatkowy B16 na N?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 20. Data: 2024-01-29 21:38:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jan 2024 21:01:59 +0100, titanus wrote:

> [...]
    > - w przypadku przewodów aluminiowych do 80% obliczeniowego prądu
    > znamionowego: do 4 A na każdy mm2 przekroju, powyżej 80% obciążenia do

    To IMHO zalezy od mozliwosci chłodzenia, a ta jest raczej nieliniowa.
    Wiec podobnie powinno być i dla miedzi ... ale w domowych przewodach
    jak widać nie jest ..

    > Tak przyjmuję do dzisiaj i jeszcze się nie zdarzyło, żeby jakakolwiek
    > instalacja - jeśli chodzi o przewody - padła.

    Miedz droga, więc teraz jest 10A/mm2.

    Ale moze izolacje się zmieniły, polwinit jakis lepszy ...

> [...]
    >
    > Na ich stronach można wyczytać np. że ichniejszy kabel miedziany, linka
    > np 3x2,5 mm2 ma Id na poziomie 28-29A. Dla 1,5 mm2 ta wartość oscyluje w

    No i normy jakies takie..

> [...]
    > mały przekrój. Nie słuchali. Po 2 dniach pełnego obciążenia kazali mi to
    > zmienić na 5x4 mm2. Szkoda, że nie zrobiłem zdjęcia jak wygląda wtedy

    13kW na trzech fazach? Wychodziłoby po 19A ... powinien wytrzymac.
    Moze karty też oszukiwały i wiecej brały, moze napięcie nizsze,
    moze w pomieszczeniu gorąco.

    J.