    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przewód 5x2,5mm2 - jakie ograniczenia?
    Date: Mon, 29 Jan 2024 21:38:42 +0100

    On Mon, 29 Jan 2024 21:01:59 +0100, titanus wrote:

    > Mnie w szkole uczyli, że:
    >
    > - w przypadku przewodu miedzianego jednożyłowego obciążenie stałe jakie
    > może przenieść to 5A na każdy mm2 przekroju poprzecznego.
    > - w przypadku przewodu miedzianego wielożyłowego (linka) może to być 5,5
    > A na każdy mm2 przekroju poprzecznego
    > - w przypadku przewodów aluminiowych do 80% obliczeniowego prądu
    > znamionowego: do 4 A na każdy mm2 przekroju, powyżej 80% obciążenia do
    > 3,5 A na każdy mm2 przekroju.

    To IMHO zalezy od mozliwosci chłodzenia, a ta jest raczej nieliniowa.
    Wiec podobnie powinno być i dla miedzi ... ale w domowych przewodach
    jak widać nie jest ..

    > Tak przyjmuję do dzisiaj i jeszcze się nie zdarzyło, żeby jakakolwiek
    > instalacja - jeśli chodzi o przewody - padła.

    Miedz droga, więc teraz jest 10A/mm2.

    Ale moze izolacje się zmieniły, polwinit jakis lepszy ...

    > Co bardziej interesujące: producenci przewodów: Helukabel, lappkabel i
    > inni już od blisko 15 lat stosują dziwne - dla mnie - metodologie
    > analizy obciążeniowej.
    >
    > Na ich stronach można wyczytać np. że ichniejszy kabel miedziany, linka
    > np 3x2,5 mm2 ma Id na poziomie 28-29A. Dla 1,5 mm2 ta wartość oscyluje w
    > granicach 18-20A.

    No i normy jakies takie..

    > Żeby nie było: położyłem RAZ na wyraźne życzenie klienta kabel HV07V
    > 5x2,5 mm2 w miedzi, od głównej rozdzielnicy (tam wchodziło 4x35mm2 w
    > alu) do riga koparkowego: 36 kart rtx 3080 Ti. Z mocy obliczeniowej
    > wychodziło, że będzie to doiło ok prawie 13 kW. Mówiłem, że to będzie za
    > mały przekrój. Nie słuchali. Po 2 dniach pełnego obciążenia kazali mi to
    > zmienić na 5x4 mm2. Szkoda, że nie zrobiłem zdjęcia jak wygląda wtedy
    > 5x2,5 mm2 - szczególnie otulina. :D

    13kW na trzech fazach? Wychodziłoby po 19A ... powinien wytrzymac.
    Moze karty też oszukiwały i wiecej brały, moze napięcie nizsze,
    moze w pomieszczeniu gorąco.

    J.