    From: titanus <t...@g...kom>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przewód 5x2,5mm2 - jakie ograniczenia?
    Date: Mon, 29 Jan 2024 21:01:59 +0100

    > Mam przewód 5x2,5mm2 który z jednej strony ma dostępne zasilanie z
    > przewodu 5x6mm2, a z drugiej strony chciałbym podłączyć kilka urządzeń -
    > w tym dwa o mocy 3kW i jedno 2kW.
    >
    > Jakaś możliwość że chwilami (minuta do kilkunastu), będą się "zazębiać"
    > pracując równocześnie jest. Wszystkie trzy równocześnie, to na pewno nie
    > dłużej niż przez minutę.
    >
    > Mam trzy możliwości podłączenia przewodów fazowych od strony 5x2,5mm2:
    > - każdy do osobnej fazy od strony przewodu 6mm2
    > - dwa na tej samej fazie i trzeci na osobnej od strony przewodu 6mm2
> [...]

    Mnie w szkole uczyli, że:

    - w przypadku przewodu miedzianego jednożyłowego obciążenie stałe jakie
    może przenieść to 5A na każdy mm2 przekroju poprzecznego.
    - w przypadku przewodu miedzianego wielożyłowego (linka) może to być 5,5
    A na każdy mm2 przekroju poprzecznego
    - w przypadku przewodów aluminiowych do 80% obliczeniowego prądu
    znamionowego: do 4 A na każdy mm2 przekroju, powyżej 80% obciążenia do
    3,5 A na każdy mm2 przekroju.

    Tak przyjmuję do dzisiaj i jeszcze się nie zdarzyło, żeby jakakolwiek
    instalacja - jeśli chodzi o przewody - padła.

    Co bardziej interesujące: producenci przewodów: Helukabel, lappkabel i
    inni już od blisko 15 lat stosują dziwne - dla mnie - metodologie
    analizy obciążeniowej.

    Na ich stronach można wyczytać np. że ichniejszy kabel miedziany, linka
    np 3x2,5 mm2 ma Id na poziomie 28-29A. Dla 1,5 mm2 ta wartość oscyluje w
    granicach 18-20A.

    Żeby nie było: położyłem RAZ na wyraźne życzenie klienta kabel HV07V
    5x2,5 mm2 w miedzi, od głównej rozdzielnicy (tam wchodziło 4x35mm2 w
    alu) do riga koparkowego: 36 kart rtx 3080 Ti. Z mocy obliczeniowej
    wychodziło, że będzie to doiło ok prawie 13 kW. Mówiłem, że to będzie za
    mały przekrój. Nie słuchali. Po 2 dniach pełnego obciążenia kazali mi to
    zmienić na 5x4 mm2. Szkoda, że nie zrobiłem zdjęcia jak wygląda wtedy
    5x2,5 mm2 - szczególnie otulina. :D

    Co do Twojego przypadku.

    Podzielić urządzenia na fazy i oczywiście dać 3kW + 2 kW na jedną ale
    wtedy i tylko wtedy gdy będą się "zazębiać" krótko - jak pisałeś ok 1
    min. Kabel teoretycznie powinien to wytrzymać.
    Nie wiem jeszcze ile to jest tych "kilka urządzeń" i nie znamy pełnej
    listy co i jak - więc na taki opis to trochę wróżenie z fusów.

    Przede wszystkim:

    Policzyć SUMARYCZNĄ moc odbiorczą i w miarę możliwości podzielić na
    poszczególne fazy. Gdzie i co ma być podłączone to się wtedy pomyśli.

    --
    pozdrawiam - titanus