  • 1. Data: 2010-09-23 09:24:08
    Temat: Przetwornica step-up 6V->35V 1.8A i regulacja prądu LED 50W
    Od: Martin Lukasik <m...@m...pl>

    Witam wszystkich.

    Szukam, grzebię, i znajduję miliony linków, ale nic konkretnego na ten
    temat.
    Potrzebuję zrobić przetwornicę DC-DC z 6V (akumulator 6V/12Ah) na 35V
    dla LEDa 50W. Pobiera to jakieś 1800mA prądu (zależnie od napięcia,
    przewodzi od ok. 33...34V).
    Do tego podłączę sobie jakiegoś attiny, który regulowałby impulsowo
    prąd przez jakiegoś MOSFETa (a może inaczej?), tak żebym mógł sobie
    LEDa "przyciemnić", bo z tego akumulatora po godzinie nic nie
    zostanie...
    Jak polecacie to zrobić? Jestem za rozwiązaniami prostymi, typu
    tranzystor, opornik, dławik, kondensator, itd., ale przyznam, że
    bardzo zależy mi na sprawności takiego układu...

    LED ma 50W dlatego nie wiem czy impulsowe sterowanie prądem będzie
    dobrym pomysłem. Nie miałem wcześniej do czynienia z LEDami tak dużej
    mocy, dlatego prosiłbym o jakieś wskazówki...

    Dzięki z góry za odpowiedzi,
    Marcin

  • 2. Data: 2010-09-23 09:30:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Martin,

    Thursday, September 23, 2010, 11:24:08 AM, you wrote:

> [...]
    > Potrzebuję zrobić przetwornicę DC-DC z 6V (akumulator 6V/12Ah) na 35V
    > dla LEDa 50W. Pobiera to jakieś 1800mA prądu (zależnie od napięcia,

    W skrócie: wyjątkowo niemądry pomysł. Średni prąd pobierany prawie
    10A, czyli w szczytach można się spodziewać ponad 30A. Nikt rozsądny
    jako step-up tego nie będzie robił. Również nikt rozsądny nie będzie
    robił takiej mocy z 6V - to bez sensu.

    > Do tego podłączę sobie jakiegoś attiny,

    Się zaczyna...

    [...]

    > Jak polecacie to zrobić? Jestem za rozwiązaniami prostymi, typu
    > tranzystor, opornik, dławik, kondensator, itd.,

    I tu mnie już zaczyna, kwa nać!, szlag trafiać. Do gównianej regulacji
    jasności mikrokontroler ale przetwornica na tranzystorku ma być, bo ma
    być "prosta".

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-09-23 09:57:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:1111413583.20100923113029@pik-net.pl...
> [...]
    > regulacji
    > jasności mikrokontroler ale przetwornica na tranzystorku ma być,

    Jakze sluszne jest Twoje oburzenie.

    Wiec podsumujmy - przetwornica wraz z regulatorem powinna byc
    zrobiona na dwoch rdzeniach, dwoch tranzystorach i jednym uC :-)

    P.S co to za 50W LED ? rownoleglo-szeregowy zestaw luxeonow ?

    J.

  • 4. Data: 2010-09-23 09:58:30
    Od: Martin Lukasik <m...@m...pl>

    On 23 Sep, 10:30, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

> [...]
    > 10A, czyli w szczytach można się spodziewać ponad 30A. Nikt rozsądny
    > jako step-up tego nie będzie robił. Również nikt rozsądny nie będzie

    Widzisz, dlatego właśnie zależy mi na dużej sprawności, bo nie mam
    wyjścia -- muszę to zrobić z 6V.
    Bo taki akumulator mam zainstalowany w łodzi RC. Ów LED ma służyć jako
    zamiennik obecnego LEDa 3W, który służy mi jako podwodna latarka do
    robienia zdjęć z łódki.
    Jest tam akumulator 6V i tak raczej musi zostać (silniki są również na
    6V, sterowanie i kamera na 5V).

    [..]

    > I tu mnie już zaczyna, kwa nać!, szlag trafiać. Do gównianej regulacji
    > jasności mikrokontroler ale przetwornica na tranzystorku ma być, bo ma
    > być "prosta".

    Roman, nie denerwuj się :-)
    Chodzi o to, że jest mały, a na miejscu mi zależy, mam ich całą garść,
    a przetwornica nie musi być super-duper, bo ja potrzebuję "zwykłą"
    latarkę.
    Nie zmienia to faktu, że jeśli jest jakiś układ do tego to chętnie go
    zakupię. Po prostu nic nie znalazłem na to napięcie/prąd (a większość
    LEDów 20W, 25W, 30W, 50W i 100W są właśnie na 35V).

    Jeśli mógłbyś coś poradzić to byłbym wdzięczny -- a sądząc po Twoich
    wypowiedziach w innych miejscach myślę, że w temacie jesteś niezły :-)

    Zdrówko,
    Marcin

  • 5. Data: 2010-09-23 10:07:21
    Od: Martin Lukasik <m...@m...pl>

    On 23 Sep, 10:57, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jakze sluszne jest Twoje oburzenie.
    >
    > Wiec podsumujmy - przetwornica wraz z regulatorem powinna byc
    > zrobiona na dwoch rdzeniach, dwoch tranzystorach i jednym uC :-)

    :-)

    > P.S co to za 50W LED ? rownoleglo-szeregowy zestaw luxeonow ?

    Właśnie nie. Zależało mi na dużej jasności, a takie "matryce" wcale
    jasne nie są. Przy tej samej mocy z jednego LEDa wyciskasz dużo więcej
    lumenów, plus mogę mieć temperaturę kolorów 7000K - 12000K, a to jest
    właśnie to -- pod wodą zimne światło przedziera się dalej. Chociaż tak
    mu się przyglądając widzę, że wewnątrz też może mieć matrycę LEDów...
    Coś jak ten, tylko mój jest na 35/36V: http://tinyurl.com/32yssdj

    Marcin

  • 6. Data: 2010-09-23 10:14:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Thursday, September 23, 2010, 11:57:24 AM, you wrote:

    > Jakze sluszne jest Twoje oburzenie.

    Wiem. To ja tu jestem góró ;)

    > Wiec podsumujmy - przetwornica wraz z regulatorem powinna byc
    > zrobiona na dwoch rdzeniach, dwoch tranzystorach i jednym uC :-)

    Na dwóch rdzeniach, dwóch diodach, dwóch tranzystorach, mnóstwie
    elementów biernych i jednym kontrolerze przetwornicy a nie jakimś
    mikrokontrolerze, który się zwiesi i wszystko popali.

    Nie step-up, tylko push-pull. Regulację prądu wyjściowego załatwia sam
    kontroler przetwornicy - po co kombinować jeszcze z mikrokontrolerem?

    > P.S co to za 50W LED ? rownoleglo-szeregowy zestaw luxeonow ?

    Są już dostępne tak różne moduły, że pisanie o Luxeonach staje się
    nietaktowne...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-09-23 10:36:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Martin Lukasik" <m...@m...pl> napisał w
> [...]
    > Wiec podsumujmy - przetwornica wraz z regulatorem powinna byc
    > zrobiona na dwoch rdzeniach, dwoch tranzystorach i jednym uC :-)

    Pomijajac usmieszki to nadal jest ciekawa rada - przetwornica
    forwardowa na dwoch tranzystorach z odczepem, po wtornej strone
    dlawik stabilizujacy prad,
    tyle tylko ze tranzystory sterowane uC a nie specjalizowanym
    scalakiem :-)

> [...]
    >tak
    >mu się przyglądając widzę, że wewnątrz też może mieć matrycę

    Patrzac na napiecie to zdecydowanie nie jest jeden LED.
    No chyba ze ma wbudowana przetwornice, w co watpie.

    Wiadomo co to konkretnie jest ? Edison ?

    A z uwag ogolnych - osobne LED latwiej schlodzic. a od temperatury
    sprawnosc zalezy.
    Za to wymagaja wtedy osobnej optyki.

    J.

  • 8. Data: 2010-09-23 10:41:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Thursday, September 23, 2010, 12:36:00 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > dlawik stabilizujacy prad,
    > tyle tylko ze tranzystory sterowane uC a nie specjalizowanym

    Naprawdę chcesz, żebym Ci napisał, gdzie możesz sobie tego
    uC wsadzić?

    [...]

    > A z uwag ogolnych - osobne LED latwiej schlodzic. a od temperatury
    > sprawnosc zalezy.
    > Za to wymagaja wtedy osobnej optyki.

    Nieprawda - łatwiej chłodzi moduł niż stado LEDów. A optyki żadnej nie
    potrzeba - charakterystyka kierunkowa modułów zazwyczaj idealnie
    odpowiada typowemu obiektywowi.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-09-23 10:47:42
    Od: Martin Lukasik <m...@m...pl>

    On 23 Sep, 11:36, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > dlawik stabilizujacy prad,
    > tyle tylko ze tranzystory sterowane uC a nie specjalizowanym

    Dobra, to teraz pytanie: ma ktoś z Was linka do jakiegoś schematu?
    Mistrzem świata w dziedzinie elektroniki to nie jestem, ale ze
    złożeniem czegoś na podstawie schematu problemów miał nie będę. A jak
    będzie wytłumaczony, to może nawet sam zmienie napięcie ;-)

    > Patrzac na napiecie to zdecydowanie nie jest jeden LED.
    > No chyba ze ma wbudowana przetwornice, w co watpie.
    >
    > Wiadomo co to konkretnie jest ? Edison ?

    To jest Chińska Dioda Magiczna ;-)
    Nie mam pojęcia co to jest, ale tak jak mówisz -- zakładam, że jest
    ich tam kilka.
    Szkoda tylko, że ktoś nie pomyślał o podłaczeniu tego równolegle tak,
    żeby działało przy tych 6V a nie 35V...

    > A z uwag ogolnych - osobne LED latwiej schlodzic. a od temperatury
    > sprawnosc zalezy.
    > Za to wymagaja wtedy osobnej optyki.

    Osobne LEDy dają mniej luksów. Sprawdzone. A ja potrzebuję dużo
    luksów. I teoretycznie to mogę wpierniczyć tam 10 LEDów 100W, tylko
    wtedy poświeci mi to na akumulatorze jakieś 30 sekund. O ile wydali
    prądowo...
    Samo chłodzenie nie powinno być dużym problemem -- w dnie łodzi mam
    dziurę fi 60mm, w dziurze siedzi filtr UV od aparatu foto, więc
    kawałek płaskiej szybki, do której zamierzam LEDa przykleić i
    chłodzone to będzie wodą, która będzie zawsze pod szybką. Powinno
    działać. Wrzucę jakiś termistor "w razie jakby co".

    Tak czy owak - jeśli ktoś ma linki do przetwornicy to bardzo bym
    prosił je podać.

    Pytania do Romana:
    1) dlaczego push-pull?
    2) dlaczego 6V->35V to kiepski pomysł? czy 12V/6Ah jest lepszym
    pomysłem niż 6V/12Ah? Jeśli tak, to dlaczego?

    Marcin

  • 10. Data: 2010-09-23 10:52:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:466779399.20100923124105@pik-net.pl...
    > Hello J.F.,
    > Naprawdę chcesz, żebym Ci napisał, gdzie możesz sobie tego
    > uC wsadzić?

    Musze sie kiedys zmobilizowac i zrobic taka.
    Potem porownamy :-)

    W UPS'ach steruje uP i jakos nie protestujesz :-)

    > Nieprawda - łatwiej chłodzi moduł niż stado LEDów.

    Za to 50W rozklada sie od razu na wiekszej powierzchni radiatora.

    >A optyki żadnej nie potrzeba - charakterystyka kierunkowa modułów
    >zazwyczaj idealnie odpowiada typowemu obiektywowi.

    O ile akurat wlasnie taka ch-ka jest ci potrzebna.
    Ale wtedy i pojedyncze LED bez optyki sa odpowiednie.

    J.