eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPrzekręt z nakazem jazdy na światłachRe: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!newsfeed.straub-
    nv.de!news.unit0.net!feeder2.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!209.197.12.246
    .MISMATCH!nx02.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-
    exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTE
    D!not-for-mail
    Date: Thu, 27 May 2010 15:20:25 +0200
    From: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (Macintosh/20100228)
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach
    References: <htj265$3u9$1@inews.gazeta.pl> <htj6up$30ug$1@news.ett.com.ua>
    <d...@4...com>
    <htlk4n$p53$1@inews.gazeta.pl> <htlkoa$red$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@r...power.pl>
    <d...@r...googlegroups.com>
    <htlpfl$egm$1@inews.gazeta.pl>
    In-Reply-To: <htlpfl$egm$1@inews.gazeta.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 40
    Message-ID: <4bfe7199$0$2595$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 80.54.236.253
    X-Trace: 1274966425 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 2595 80.54.236.253:57573
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2284168
    [ ukryj nagłówki ]

    Arek (G) pisze:
    > mając dwa światła łatwiej oszacować prędkość kolesia jadącego z
    > naprzeciwka.

    Guzik prawda! Wiele razy na drodze z oddali złapałem się na tym, że
    światła samochodu z naprzeciwka okazywały się znacznie bliżej lub
    znacznie dalej niż mi się wydawało. Zatem bez podpierania się żadnymi
    badaniami (choć takie są) stwierdzam, że nie ma żadnego związku lepszej
    widoczności świateł z oceną odległości.

    Dzieje się tak m.n. dlatego że samochody mają różne światła, jaśniejsze,
    ciemniejsze, wyżej, niżej. Głębiej przyczyna leży w ludzkiej
    fizjologicznej niezdolności do oceny położenia w przestrzeni źródła
    światła. Po prostu nie jest to możliwe. Złudzenie lepszej świadomości
    przestrzennej bierze się z połączenia samego światła które widać
    wyraźniej i dalej z bryłą samochodu, która jest jako tako znana i w
    mózgu zachodzi oszacowanie relacji jej spodziewanego wyglądu z
    otoczeniem. Światła w tym procesie mają rolę dwojaką. Pozytywną bo
    zaczynamy widzieć bryłę z większej odległości, ale negatywną bo
    zakłócają widoczność bryły. Doświadczenia wykazują, że poprawność oceny
    pojawia się wówczas kiedy lepiej widać bryłę pojazdu a nie jego światła.
    Statystycznie ludzie prawidłowo oceniają odległość i prędkość pojazdu na
    światłach dopiero wówczas kiedy znajdzie się w odpowiedniej odległości i
    co ciekawe mniejszej niż pojazdu bez świateł.

    > Myślę, że z raz albo dwa udało mi się uniknąć czołówki,
    > właśnie dlatego. Jadący lewą wyprzedzający cały ciąg ciężarówek gnał
    > naprawdę ostro. Widząc z dość daleka, że gość ostro grzeje zawczasu
    > zwolniłem do minimum. Gdybym jechał normalnie to zreflektowałbym się
    > znacznie później. Kto wie jakby to się zakończyło.

    Jest to dowod na to że światła prowokują do bardziej niebezpiecznych
    manewrów, bo dają poczucie bezpieczeństwa. W psychologii taki mechanizm
    nawet doczekał sie stosownego terminu.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz ochotę zapytać mnie o monitory specjalistyczne?
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!
    monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastif

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: