    Date: Thu, 27 May 2010 15:20:25 +0200
    From: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach

    Arek (G) pisze:
    > mając dwa światła łatwiej oszacować prędkość kolesia jadącego z
    > naprzeciwka.

    Guzik prawda! Wiele razy na drodze z oddali złapałem się na tym, że
    światła samochodu z naprzeciwka okazywały się znacznie bliżej lub
    znacznie dalej niż mi się wydawało. Zatem bez podpierania się żadnymi
    badaniami (choć takie są) stwierdzam, że nie ma żadnego związku lepszej
    widoczności świateł z oceną odległości.

    Dzieje się tak m.n. dlatego że samochody mają różne światła, jaśniejsze,
    ciemniejsze, wyżej, niżej. Głębiej przyczyna leży w ludzkiej
    fizjologicznej niezdolności do oceny położenia w przestrzeni źródła
    światła. Po prostu nie jest to możliwe. Złudzenie lepszej świadomości
    przestrzennej bierze się z połączenia samego światła które widać
    wyraźniej i dalej z bryłą samochodu, która jest jako tako znana i w
    mózgu zachodzi oszacowanie relacji jej spodziewanego wyglądu z
    otoczeniem. Światła w tym procesie mają rolę dwojaką. Pozytywną bo
    zaczynamy widzieć bryłę z większej odległości, ale negatywną bo
    zakłócają widoczność bryły. Doświadczenia wykazują, że poprawność oceny
    pojawia się wówczas kiedy lepiej widać bryłę pojazdu a nie jego światła.
    Statystycznie ludzie prawidłowo oceniają odległość i prędkość pojazdu na
    światłach dopiero wówczas kiedy znajdzie się w odpowiedniej odległości i
    co ciekawe mniejszej niż pojazdu bez świateł.

    > Myślę, że z raz albo dwa udało mi się uniknąć czołówki,
    > właśnie dlatego. Jadący lewą wyprzedzający cały ciąg ciężarówek gnał
    > naprawdę ostro. Widząc z dość daleka, że gość ostro grzeje zawczasu
    > zwolniłem do minimum. Gdybym jechał normalnie to zreflektowałbym się
    > znacznie później. Kto wie jakby to się zakończyło.

    Jest to dowod na to że światła prowokują do bardziej niebezpiecznych
    manewrów, bo dają poczucie bezpieczeństwa. W psychologii taki mechanizm
    nawet doczekał sie stosownego terminu.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!