  • 11. Data: 2016-11-28 19:50:27
    Temat: Re: Przekaźniki wysokoprądowe
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-11-28 o 19:22, AlexY pisze:

    > Ale może się zespawać, np tylko jeden styk, już tak miałem w styczniku
    > 100A.
    > Co takiego strugasz że musisz mieć aż taki poziom zabezpieczeń? Bo do
    > takich zastosowań jak wspomniałem są sprzęty tyle że cena jest adekwatna
    > do poziomu bezpieczeństwa.

    Może jakąś przemysłówkę?
    Ja mam w szafach elektrycznych robotów zgrzewalniczych dwa szeregowo
    wpięte styczniki zasilające serwopakiety.

    --
    Irokez

  • 12. Data: 2016-11-28 19:55:37
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-11-27 o 16:16, Piotr Wyderski pisze:
    > Przeglądam sobie ofertę różnych sklepów w poszukiwaniu przekaźnika DPDT
    > zdolnego stabilnie przenosić prądy ~50A, więc wybieram modele 60A
    > i 80A. Ale w dokumentacji albo nie ma niczego o rezystancji zestyku,
    > albo jest tam <= 100miliomów. Przecież przy nominalnym 80A to daje
    > moc wydzielaną na stykach <= 640 watów i przekaźnik powinien zapłonąć.
    > Naprawdę jest aż tak źle?

    Sporo tego mamy (Siemens, Schneider) i nic nie płonie.
    Fakt, ciepło im jest co widać na termowizji ale działają latami (lub
    krócej, zależy od liczby łączeń, styki się wypalają ale nie sklejają)
    Dobierz po prostu dobrze pod prąd szczytowy/znamionowy i charakter
    obciążenia jakiś markowy osprzęt i się nie martw.

    --
    Irokez

  • 13. Data: 2016-11-28 21:31:38
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Irokez pisze:

    > Może jakąś przemysłówkę?

    Przemysłówka aż takich nie wymaga, z czegoś w rodzaju wesołego
    miasteczka naprawiałem (jak dla mnie) przesadzony sterownik do kolejki
    górskiej, 2 osobne moduły połączone światłowodami, wszystkie wyjścia
    miały podawany stan wysoki z jednego a masę z drugiego, wejścia
    połączone równolegle, jakakolwiek rozbieżność we/wy (gadały po
    światłowodzie) zatrzymuje maszynerię.

    > Ja mam w szafach elektrycznych robotów zgrzewalniczych dwa szeregowo
    > wpięte styczniki zasilające serwopakiety.

    I prawidłowo, jakaś sygnalizacja że któryś się skleił?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 14. Data: 2016-11-28 22:06:06
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-11-28 o 21:31, AlexY pisze:

    > Przemysłówka aż takich nie wymaga,

    To ocenia potem prokurator.

    > I prawidłowo, jakaś sygnalizacja że któryś się skleił?

    Jeszcze nie miałem sklejenia styczników takich mocy. Ale Yaskawa ma dość
    rozbudowane systemy i diagnozowanie więc pewnie anomalie wykryje bez
    problemu (jeżeli wykrywa za niskie napięcie na jednej fazie w stosunku
    do reszty jak się styki zabrudzą)

    --
    Irokez

  • 15. Data: 2016-11-28 22:18:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-27 20:55, Piotr Wyderski wrote:
    > No to się niestety teoria potwierdza w praktyce, na stycznikach masz
    > 15..50 miliomów. Kto to w ogóle dopuścił do użytku?

    Kiedys miałem podobny dylemat, okazało się że przy prądzie znamionowym
    rezystancja maleje względem "jałowej" i to dość znacznie. Innymi slowy
    dym nie poleciał choć powinien. Może sprawdź jaki ma spadek napiecia
    przy 50A. Przypuszczalnie niższy niż wyliczony.

  • 16. Data: 2016-12-02 00:09:05
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <n...@m...com> napisał w wiadomości

    > Mnie się też tak początkowo wydawało, zwłaszcza, że datasheety są
    > w większości azjatyckie, ale szanujący się przecież Relpol w katalogu
    > podaje 55mOhm. Porąbawszy? :-/

    Hmm... może Picasso maczał ręce w tym? Bo tak mi to brzmi, jak jego
    wydziełki...
    Coś musimy przegapiać, policzyłem sobie przy 100 amperach i tym z Relpolu -
    wyjdzie 5.5V strat, potraktujmy styk, jak opornik, to mamy 5.5 x 100, 0.55
    kW. Hmm... a jakoś nie słyszę, żeby styki się masowo jarały?
    Chociaż, może gdzieniegdzie zachodzi te 100A na styku 0.055 oma i mamy w
    końcu takie coś...:
    https://www.youtube.com/watch?v=2SopsQEfoc4
    Polecam również ze względu na niekonwencjonalne metody gaśnicze, gadają po
    rosyjsku, łatwo zrozumieć. :)

    > Taki scenariusz awarii mogę zaakceptować. Ale awarii, a nie
    > efektu normalnego użytkowania.

    Aby tylko łuk nie odjarał styku od kotwicy... Ale myślę, że nie natychmiast
    i choćby hebel w dół technik zdąży...?

    > Kłapanie mi nie przeszkadza, to ma służyć do automatycznego przełączania

    Klapanie pozwoli rozróżnić, czy klapiący układ ma się dobrze, czy woła o
    pomoc...

    > źródeł zasilania, więc rozsądnie licząc kłapnie może 100 razy w całym
    > cyklu życia. Ale spięcia zasilaczy na krótko racze bym sobie nie życzył,

    Chyba nikt by nie chciał, zwłaszcza panowie z filmu j.w.

    > zwłaszcza, że awarię MOSFETa na zwarcie kilka razy już w tym roku
    > widziałem. Nie mam nic do SSR w zastosowaniach ogólnych, ale tu
    > po prostu nie wierzę półprzewodnikom. Musi być mechanicznie i trwale,

    W rzeczy samej. Falowniki w maszynowniach wind, są pchane chyba tyrystorami,
    ale zawsze, jak winda rusza, słyszę z logiki, jak pierwsze, to klapią
    przekaźniki. Na luzowniku też nie wyobrażam sobie samych SSR. Wcale się nie
    zdziwię, jeśli tu luzownik nie był zabezpieczony dodatkowym stycznikiem w
    szeregu (przeciwwaga jest dobierana do połowy obciążenia
    nominalnego-maksymalnego)
    https://www.youtube.com/watch?v=IBGv-2nn2U0

    > ale niekoniecznie szybko. Nawet napęd silnikowy by mi wystarczył.

    Pogadaj może z energetykami, może gdzieś mają już mocno używane takie
    napędy:
    https://www.youtube.com/watch?v=ZSRlB5_XCbo
    Odpowiednich rozmiarów (coby dajmy na to, armatą do wróbli nie strzelać),
    gdzie może, jakby wymienić zużytą część...?

    > Łakomym okiem patrzę też na te rtęciowe (mercury displacement relay),
    > ale rozsadzają budżet i nie ma DPDT.

    Właśnie, budżet, nie wiem, czy za darmo oddadzą...

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"

  • 17. Data: 2016-12-02 00:13:41
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Dobierz po prostu dobrze pod prąd szczytowy/znamionowy i charakter
    > obciążenia jakiś markowy osprzęt i się nie martw.

    W momencie jakiejś prostej roboty dla siebie, to by wystarczyło, ale jeśli
    trzeba by zrobić jakiś konkretny układ, to dobrze by jednak nie musieć go
    dobierać, bo przy większej produkcji zjedzą koszty tego dobierania. Dobrze
    by jednak było móc to jakoś przewidywalnie zaprojektować...?

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"

  • 18. Data: 2016-12-02 13:17:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >mamy w końcu takie coś...:
    >https://www.youtube.com/watch?v=2SopsQEfoc4
    >Polecam również ze względu na niekonwencjonalne metody gaśnicze,

    Trawą go, trawą, wiecej trawy :-)

    Ale czego chcesz od metod ? metoda prawidlowa, gasnica sniegowa :-)

    Tylko ... smiac sie nie ma co, energetyka, inny swiat.
    Tak sie to robi w USA:
    https://www.youtube.com/watch?v=xFnq1AzHfrQ
    tylko trzeba do 2 minuty doczekac.

    I nie bez powodu ma takie ubranko, a przeciez on tylko normanie włącza
    wyłacznik, zamkniety w szafie.

    >Właśnie, budżet, nie wiem, czy za darmo oddadzą...

    Ale rtec ma duzy opor wlasciwy, bedzie sie grzac :-)

    J.

  • 19. Data: 2016-12-09 09:22:25
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > dym nie poleciał choć powinien. Może sprawdź jaki ma spadek napiecia
    > przy 50A. Przypuszczalnie niższy niż wyliczony.

    Nie mam dostatecznie precyzyjnego 50A* do przeprowadzenia testu,
    ale przy 5A i przekaźniku samochodowym 80A wychodzi ~4 miliomy,
    co jest zupełnie sensowną wartością.

    Jest praktyczna mądrość w tym, co piszecie Ty i Irokez, ale nie
    podoba mi się taka inżynieria. Dział prawny im te datasheety pisze?
    "Pan powinien przeczytać specyfikację, więc brak gaśnicy to pana
    problem."

    Pozdrawiam, Piotr

    *) I nie chcę sobie zrobić krzywdy próbując je uzyskać.

    PS. Nie, to nie żadna przemysłówka, tylko system bezobsługowy.
    W razie awarii nikt nie przybiegnie pociągnąć za hebelek, więc
    scenariusze awarii muszą być ograniczone przez sam projekt.

    PPS. Dziękuję za uwagę o zespawaniu pary styków w DPDT, po
    zastanowieniu układ da się przeprojektować na SPDT przy dołożeniu
    kolejnego uzwojenia do transformatora, co nie jest większym problemem.

  • 20. Data: 2016-12-09 09:51:54
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    J.F. wrote:

    > Jak sam widzisz - nie moze byc tak zle, bo by zaplonal.

    Ja z praktyką nie dyskutuję, ale niech piszą np. 10mOhm.

    > Gdzies tam jeszcze sa rozruszniki samochodowe - przy 200A spadek
    > napiecia bylby 20V, a w akumulatorze tylko 12.

    Zainwestowałem dwie dychy i do większego zamówienia w TME dorzuciłem

    http://www.tme.eu/pl/details/am3-12b/przekazniki-ele
    ktromagn-samochodowe/rayex-electronics/am3-12bp/

    Samochodowy, SPDT. Wg pomiaru ma 4mOhm@5A. Wg datasheetu nie więcej
    niż 50. Przy prądzie 80A to daje 320W i 25,6W. Chyba nawet 95%
    Gdańszczanek zauważy różnicę...

    A jednak jakoś te samochody projektują...

    > Ale z jakis powodow nie chca napisac mniej ... moze to nieliniowe i
    > mocno od pradu zalezy, a moze nie chca sie bic z klientami, ktorzy nie
    > potrafia tak malych opornosci zmierzyc.

    Sama im się zmierzy, na wiśniowo...

    Pozdrawiam, Piotr