    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przekaźnik napięciowy sterowany kontaktronem
    Date: Tue, 14 Nov 2023 11:49:45 +0100
    <uiitr2$28eun$2@dont-email.me> <uiiu33$1rm$2$Robert_W@news.chmurka.net>
    <uij1hn$28eun$4@dont-email.me> <uij1ut$2kecg$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <uilat9$72b$3$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <uilq6f$nj$1$Mirek@news.chmurka.net>
    <uim2ij$nhn$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <uim5sg$p6n$1$Mirek@news.chmurka.net>
    <uit76r$1p7$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <6...@g...com>
    <uiu4ge$k3v$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <6...@g...com>

    W dniu 2023-11-13 o 23:33, M M pisze:
    > Cewka przekaźnika to nie sama idealna indukcyjność - jest szeregowo L+R (do tego
    równolegle trochę C, chwilowo pomijamy).
    > W stanie ustalonym załączonym całe napięcie zasilania DC odkłada się na R, prąd
    jest stały więc na składowej L nie brak napięcia.
    > Wyłączamy czyli napięcie na L+R zmienia się z 12V na -0,7V (dioda).

    Mój wczorajszy dzień wyglądał tak:
    O 1:30 ruszam z Poznania do Gdańska. Jestem koło 4:40. Wypakowanie
    gratów i koło 5:30 się kładę aby się trochę przespać.
    W pracy wieczorem, ostatnim rzutem, półprzytomny o 22:30 zaglądam tutaj
    no i nie zajarzyłem.
    Ponieważ obok była mowa o transilu to myślałem, że jak piszesz o 12V to
    piszesz, że 12 zamiast 70 a nie zamiast 0.7.
    W drodze do domu skojarzyłem co miałeś na myśli (ja o tym R w
    przekaźniku zapominam i dlatego wartość większą od 0,7 uznałem że
    dotyczy 70), ale już do dziś zdążyłem zapomnieć, że w ogóle o tych 12V
    dyskutujemy bo akurat mam na głowie coś co zagłusza wszystkie inne tematy.

    Od tygodnia usiłuję ustalić źródło przepięć w urządzeniu którego
    schematu nie mam (metalowa skrzynia jakieś 40x20x10cm i na większej
    ramie zmontowane układy wykonawcze).
    Najpierw wszystkie eksperymenty robiłem z obciążeniami
    włączanymi/wyłączanymi w tym układzie (rygle 24V o nieznanym mi (na
    razie) poborze prądu, ale trzaskają tak, że całe żelastwo prawie
    podskakuje). Po każdym wyłączeniu prądu trzeba poczekać z 10s aż się z
    powrotem włączą.
    W innym miejscu układu, gdzie jest wyprowadzone to samo 24V dla mojego
    urządzenia pojawiają się przepięcia rzędu 10V p-p o stromościach rzędu
    200V/us.
    Pytania:
    1.
    Jakim cudem te przepięcia doprowadzają do zwarcia w kondensatorze 0603
    100n/50V przed którym mam w moim układzie:
    - koraliki ferrytowe na obu przewodach,
    - transil 600W 33V,
    - diodę 1A?
    Producenci kondensatorów twierdzą, że kondensatory wytrzymują przez 1
    minutę 250% napięcia znamionowego czyli te powinny wytrzymywać 125V.
    2.
    Skąd się te przepięcia do jasnej... biorą?

    Podejrzewam dU/dt jako przyczynę padania kondensatorów.

    Nie jestem pewien, czy nie mierzę nieistniejących rzeczy poprzez
    tworzenie pętli masy - to ustrojstwo zasilane z sieci i oscyloskop
    zasilany z sieci.

    Trochę czasu zeszło na rozeznaniu jaki by tu kupić oscyloskop, co by
    można go używać bateryjnie. Stanęło na przystawce USB. Jeszcze jej nie mam.

    Z dwu rygli 12V (+ dioda i mikroprzełącznik) zrobiłem sobie obciążenie,
    którym mogę pstrykać częściej. Podłączone bezpośrednio do zasilacza
    impulsowego oznacza, że przewody w których występuje impuls nie mają nic
    wspólnego z pozostałymi połączeniami. A tam gdzie wyprowadzone jest
    zasilanie do naszego urządzenia widzę zafalowania 10V p-p 50MHz. Drugą
    sondę ułożyłem identycznie obok pierwszej i spiąłem tak, że mierzy masę.
    Na niej też jest sygnał ale wyraźnie mniejszy - różnica chyba powinna
    być tym, co faktycznie na tym zasilaniu jest.
    50MHz to mogą być rezonanse kilku metrów kabla. Może to ta pętla masy.
    Ale to chyba w drugiej sondzie też by było o tej samej amplitudzie.

    Na razie błądzę.

    > Gdzie się mylę?
    Nie mylisz się.
    P.G.