  • Data: 2023-11-13 16:17:54
    Temat: Re: Przekaźnik napięciowy sterowany kontaktronem
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 13 Nov 2023 14:15:53 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Nie.
    > Ale ja wszystkiego naprawiłem może 3 takie przerywacze.

    > Chyba zmniejszy.
    > Prądkość spadania prądu w cewce zależy od napięcia na niej.
    > Gdy napięcie skoczy do 70V to prąd będzie spadał 100 razy szybciej niż
    > gdy z diodą jest tam 0,7V.

    Przekazniki mają dużą rezystancje cewki, wiec tak naprawde to moze byc
    np 80V i 10V. 8 razy, a nie 100.
    Początkowo, bo jak prad spadnie, to i napiecie na rezystancji spadnie.

    > W momencie gdy prąd spadnie na tyle, że styki zaczynają się oddalać to
    > prądkość oddalania będzie zależała od tego, czy prąd dalej sobie powoli
    > spada, czy prawie natychmiast spada do zera obniżając opór stawiany
    > sprężynie przez pole magnetyczne.

    Hm, tej czesci to juz słabo ogarniam, ale IMHO - jak sie kotwica
    zacznie oddalac i szczelina rosnąc, to pole zaniknie błyskawicznie.
    Powinien być przy tym zaniku pik napięcia, na diodzie zostanie
    stłamszony, na rezystancji cewki ... hm, czyzby mogl prąd nawet
    wzrosnąc ?

    > Więc jak chwilę później styki się rozchodzą to mamy dwie sytuacje:
    > - prąd nadal jest 1/3 (z diodą spada bardzo wolno),
    > - przez tę chwilę prąd zdążył spaść do 0.
    > Ten prąd stawia opór sprężynie więc wpływa na szybkość oddalania styków.
    > Ale czy znacząco - pojęcia nie mam.
    >
    > Nie znam się na wewnętrznej budowie przekaźników. Czy faktycznie kotwica
    > jest przyciągana aż do zera, czy może aby nie mogło wystąpić sklejanie
    > magnetyczne to zawsze jest zapewniona mała szczelina.

    Jest mała szczelina, przynajmniej w tych DC.

    > Wtedy pojęcie "jak
    > już zrobi się szczelina" traci sens i nie będzie występowało nagle
    > bardzo radykalne zmniejszenie siły przyciągania, które zakładasz.

    Ale nadal rosnąca szczelina powoduje szybki spadek indukcji.

    > Nie wiem. Czytałem tylko (lata temu) jakąś notę aplikacyjną. Pewnie do
    > znalezienia na stronie Relpol.

    Oscyloskop prawde powie :-)

    > To co zapamiętałem jako wniosek dla siebie - jakby mi zależało na
    > szybkim odchodzeniu styków to zamiast diody lepsze będzie zabezpieczenie
    > tranzystora diodą Zenera żeby w momencie wyłączania napięcie na cewce
    > mogło osiągnąć sporą wartość w odwrotną stronę niż przy włączeniu.

    Tak, ale dioda zenera przewodzi w dwie strony.
    Trzeba w szereg zwyklą diodę.
    Albo transila. Albo warystor. Albo odporniejszy tranzystor.

    J.