  • 21. Data: 2009-12-14 22:01:54
    Temat: Re: Przekłamania licznika
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Zawsze można zadzwonić na telefon podany na rachunku i przedstawić swoje racje
    dotyczące założonej przez ZE czy "gazownie". Tak miałem w przypadku gazu.
    Ustaliliśmy, że będę płacił wg. własnej prognozy i tyle.

    Co do liczników energii, gazu itd.
    Producent urządzenia deklaruje, iż np. przez 10 lat jego urządzenie będzie
    poprawnie mierzyć daną wielkość. W związku z tym sprzedawca instalując takie
    urządzenie ma prawo domniemywać, że przez cały 10 letni okres użytkowania
    powinno ono mieścić się w parametrach metrologicznych podanych przez
    producenta. Zatem jeżeli dzieje się coś w tym czasie może zakładać, iż
    uszkodzenie urządzenia nastąpiło np. na skutek ingerencji zewnętrznej.
    Dlatego jeżeli uznaje to za stosowne wysyła dany licznik do ekspertyzy, która
    może stwierdzić, że nastąpiła ingerencja w układ pomiarowy.
    Jeżeli uznaje, iż wskazania są poprawne po co ma ponosić dodatkowe koszty?

    Kiedyś moja siostra włączyła na "5 minut" grzejnik olejowy, o którym
    zapomniała wyjeżdżając na tydzień. Niestety licznik energii skrupulatnie
    wyliczył koszty tych "5 minut" i co w takim wypadku wart jest profil
    obciążenia i w jaki sposób to wyliczyć ?

    Zbyszek

  • 22. Data: 2009-12-14 22:26:53
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Zbyszek" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wyliczył koszty tych "5 minut" i co w takim wypadku wart jest profil
    > obciążenia i w jaki sposób to wyliczyć ?

    Każdy klient sam odczytuje licznik i wylicza cenę i wpłaca. Fakt: składnik
    stały składnik zmienny, abonament trudniejsze to od zeznania podatkowego.
    I druga strona, że wielu podawałoby zero przez pół roku.
    Ale jeżeli sklepikarzowi każe się zakupić kasę fiskalną, to dlaczego ZE nie
    może mieć odpowiednich liczników? Jak nie potrafią sprzedawać prądu, to
    zawsze mogą sprzedawać pietruszkę na bazarze.

    --
    Desoft

  • 23. Data: 2009-12-14 22:53:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

> [...]
    > może mieć odpowiednich liczników? Jak nie potrafią sprzedawać prądu, to
    > zawsze mogą sprzedawać pietruszkę na bazarze.

    Znajomy udzielał się kiedyś w firmie zajmującej sie dystrybucją energii
    gdzieś na południu Afryki. Zimbabwe, Zambia, Botswana -- te rejony,
    dokładnie nie pamiętam. Stan liczników odczytywali przez radio z lecącego
    samolotu. Było to z dziesięć lat temu. Ile my jesteśmy teraz za Murzynami?

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2009-12-14 23:30:00
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > samolotu. Było to z dziesięć lat temu. Ile my jesteśmy teraz za Murzynami?
    Musieli coś wymyśleć bo mieli za dużą śmiertelność wśród inkasentów :)

    Wszystko rozbija się o koszty.
    W Polsce też są liczniki z modułami GSM, które są odczytywane zdalnie. Lecz ze
    względu na ich cenę oraz koszty akwizycji danych nie są montowane u zwykłego
    Kowalskiego, który ma taryfę G.

    Są również dostępne liczniki przedpłatowe, które zakłady montują mniej
    solidnym odbiorcom energii.

  • 25. Data: 2009-12-15 09:50:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbyszek napisał:

    > Musieli coś wymyśleć bo mieli za dużą śmiertelność wśród inkasentów :)

    Z głodu i wyczerpania przy obchodzeniu rewiru.

> [...]
    > Lecz ze względu na ich cenę oraz koszty akwizycji danych nie są montowane
    > u zwykłego Kowalskiego, który ma taryfę G.

    Przesada. Co w nich niby takie kosztowne? Tu akurat ja mam jakieś swoje
    doświadczenia -- kiedyś wciągano mnie w taki projekt, ale to już w kraju
    europejskim było. W Polsce natomiast jako główną przeszkodę wprowadzenia
    zdalnych odczytów podawano... bunt inkasentów. Ale być może to plotki
    rozsiewane przez zakłady energetyczne, dla których wygodniej było
    wprowadzić to całe "prognozowanie", które zarabia nie tylko na ikasentów.

    > Są również dostępne liczniki przedpłatowe, które zakłady montują mniej
    > solidnym odbiorcom energii.

    A ten system nie jest jeszcze droższy i bardziej kłopotliwy od zdalnych
    odczytów? Szczerze mówiąc, to jako solidny odbiorca niesolidnego dostawcy,
    najchętniej tak właśnie bym się rozliczał. Wtedy kredytuję dziadów kiedy
    chcę, na ile chcę i na jak długo chcę. Już by nie było "panie Zenku,
    premie kwartalne trzeba wypłacić, niech pan podbije współczynnik prognoz
    do jeden koma cztery". A przy dzisiejszych możliwościach płatności online,
    dla mnie to żaden kłopot. Gdybi mi podpadli jeszcze bardziej, to bym
    codziennie uruchamiał Visę.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2009-12-15 13:03:04
    Temat: Re: Przek^(3)amania licznika
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. schrieb:

    > Waldku, ale tu jest Polska, tu obie strony potrafia kombinowac :-)

    > Totez oni sa nieglupi - doniosa do prokuratora, a dalej to jego
    > sprawa. A on ma w reku ekspertyze ze obywatel celowo rozmagnesowal
    > licznik zeby prad ukrasc ..

    co to znaczy "celowo rozmagnesował"? Nie ingerujesz we wnętrzności
    licznika, licznik jest zaplombowany, obejścia nie zrobiłeś. A magnes na
    liczniku? A nie wolno? Gdzie jest to napisane? Czasy, gdzie wszystko
    było zabronione o ile nie zostało explicite uznane za legalne mamy już
    na szczęście za sobą. Jeżeli liczniki nie są odporne na pole magnetyczne
    i źle liczą, to znaczy że są nielegalne. Chyba, że w umowie jest coś na
    temat magnesów czy czegokolwiek w okolicach licznika. A jak mają
    ekspertyzę to jeszcze lepiej. Znaczy wiedzą, że używają nielegalnych
    urządzeń, czyli podlega pod zarzut oszustwa.

    Waldek

  • 27. Data: 2009-12-15 13:26:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

> [...]
    > ekspertyzę to jeszcze lepiej. Znaczy wiedzą, że używają nielegalnych
    > urządzeń, czyli podlega pod zarzut oszustwa.

    Gdzieś może nawet tkwić zaponiany przepis zabraniający umieszczania
    czegokolwiek w szafce z licznikiem. W budownictwie socjalistycznym
    robiono w przedpokojach szafki ścienne -- jedna na gazomierz, druga
    na licznik elektryczny. Ludzie tam trzymali różne rzeczy, na przykład
    buty, bo gdzie mieli trzymać. Zdarzało się, że chodziła jakaś komisja
    i kazała wszystko stamtąd wywalać. Ale to przeważnie gazownicy byli.

    Nie wiem jak teraz, ale kiedyś bazarowi sprzedawcy magnesów wieszali
    koło swojego towaru kartki treści mniej więcej takiej "Magnes do
    poprawiania walorów smakowych wody. Wystarczy zamontować przy rurze
    wodociągowej. Uwaga: nie umieszczać w pobliżu wodomierzy, gdyż może
    spowodować ich zatrzymanie". Towar szedł jak woda.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2009-12-15 14:37:00
    Od: "Ent" <h...@o...pl>

> [...]
    > bo zainstalowali nieadekwatny i niezgodny z legalizacja przyrzad. Jest
    > gdziekolwiek napisane, ze nie moge sobie przykleic magnesem kartki z

    brawo! powodzenia w sądzie z taką argumentacją

  • 29. Data: 2009-12-15 14:46:58
    Od: "Ent" <h...@o...pl>

    > Waldku, ale tu jest Polska, tu obie strony potrafia kombinowac :-)

    dokladnie, ale ZE i tak jest zawsze o krok do tylu za pomyslowym odbiorca
    który sobie trzyma kolumny glosnikowe w skrzynce na licznik albo przykleja
    przepis na sernik magnesem neodymowym do licznika

  • 30. Data: 2009-12-15 14:53:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de>

> [...]
    > napisane? Czasy, gdzie wszystko było zabronione o ile nie zostało
    > explicite uznane za legalne mamy już na szczęście za sobą.

    Nie do konca. W kodeksie karnym nadal sa ogolne zapisy, w ordynacji
    podatkowej tez.

    >Jeżeli liczniki nie są odporne na pole magnetyczne i źle liczą, to
    >znaczy że są nielegalne. Chyba, że w umowie jest coś na temat
    >magnesów czy czegokolwiek w okolicach licznika.

    Ale co - chcesz amerykanizacji zycia spolecznego ?
    Skoro napisali ze nie wolno prac kota, to ja upiore kanarka i
    wystapie o milion dolarow ?

    > A jak mają ekspertyzę to jeszcze lepiej. Znaczy wiedzą, że
    > używają nielegalnych urządzeń, czyli podlega pod zarzut oszustwa.

    Mowisz ze da sie licznik tak zaekranowac ?

    J.