  • Data: 2017-12-19 03:05:27
    Temat: Re: Przedłużacz mini USB
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-12-18 o 20:26, J.F. pisze:

    > I zachodze w glowe - cos wymyslili z tym 5-tym stykiem (ale z drugiej
    > strony tylko 4), czy gniazdo wyrobione, czy tylko ta ladowarka ma dobra
    > wydajnosc

    Podejmę Twoją dygresję - może Ci się to przyda. Temat wyświechtany.
    Prawie zawsze chodzi o to samo (z naciskiem na "prawie"). Schemat
    wygląda tak:

    1. Ładowarka jest prosta jak pęczek drutu: zero jakiejkolwiek
    zaawansowanej logiki. Musi zagwarantować stabilne napięciowo źródło
    zasilania przy dużym prądzie (np. 2A czy ile tam potrzebujesz).

    2. Ładowane urządzenie musi wykryć, że ładowarka potrafi dać od siebie
    wiele w imię słusznej sprawy :-)

    3. Wykrywanie prawie zawsze wygląda tak samo:
    a) Na kablu nie może wystąpić duży spadek napięcia przy maksymalnym
    prądzie. 0.2V to bardzo dużo. Więc kabel musi być gruby a styki pewne.
    Słabe gniazdo USB zniweczy wspaniały plan, co sam zaobserwowałem kiedyś
    gdy rozkminiałem temat.

    b) Urządzenie sprawdza zwarcie między D+ i D-. Jeśli jest, to pobiera
    duży prąd. Czasem alternatywnie stosuje się sygnalizację na tym 5tym
    pinie zamiast w/w. Rodzaj uznawanej sygnalizacji zależy tylko od
    urządzenia ładowanego.

    Wyjaśnienie.
    Jeśli nie będzie spełniony którykolwiek z podpunktów 3a i 3b, to żegnamy
    się z szybkim ładowaniem. I to koniec całej tajemnicy szybkiego
    ładowania. Aha - jeszcze jedno, czasem jest tak, że występuje jeszcze
    średnio-szybkie ładowanie. Jeśli np. napięcie spadnie na ładowanym
    urządzeniu o ileś tam (np. do 4.75V jak kiedyś na jakimś urządzeniu
    zmierzyłem), to prąd ładowania ograniczany jest do pośredniej wartości
    pomiędzy dozwolonym prądem w standardzie USB a maksymalną wartością.
    Wtedy np. zamiast max. 1.5A spada prąd do 0.85A.

    A teraz rozwinięcie wyrażenia "prawie". W przypadku ładowarek
    potrafiących przełączać się pomiędzy 5/9/12V (oczywiście w parze z
    urządzeniami ładowanymi obsługującymi U>5V), sygnalizacja będzie
    zupełnie inna. Wtedy i ładowarka i urządzenie faktycznie negocjują
    warunki współpracy. Oczywiście USB-C ma tu zastosowanie.

    Drugie "prawie" dotyczy wyuzdanych 5-woltowych urządzeń oczekujących
    bardziej magicznej sygnalizacji niż zwykłe zwarcie D+ z D-. Spotkałem
    się z takowym, które wymagało rezystorowego dzielnika napięć na D+ i D-
    w taki sposób aby powstało konkretne napięcie pomiędzy D+ i D-. Raz w
    życiu coś takiego widziałem. Przypuszczam, że to był ewenement.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek