  • 21. Data: 2010-11-16 12:58:12
    Temat: Re:kompakt z najlepszym autofokusem
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    > Pewnie będę musiał
    > ograniczyć fotografowanie ptaków w ruchu do startów
    > i lądowań, albo co najwyżej do ptasich przelotów
    > grupowych. Ale i to mi się podoba. To nie jest klęska,

    weź przykład z zawodowców z "Makrokosmos" . wyhoduj sobie ptaszka od jajka, żeby się
    ciebie nie bał, wytresuj go aby lądował i starował na zawołanie i jeszcze przelatywał
    w płaszczyźnie, wcześniej ustawionej, ostrości.

    :-D

  • 22. Data: 2010-11-16 13:00:57
    Temat: Re: Proszę o wskazówkę: kompakt z najlepszym autofokusem
    Od: mt <t...@i...pl>

    Janusz Kaźmierski pisze:
    > Dziękuję za ten adres. Poczytałem i wiem, że jest tak,
    > jak mi się zdawało. Czyli że najważniejszy jest dobry
    > autofokus. Zdjęcie rycyków w ruchu jest znakomite.
    > Pytanie moje jest jednak nadal aktualne: Czy autofokus
    > aparatu kompaktowego jest wystarczająco szybki do takiego
    > celu? Może w tych nowszych kompaktach canona SX20 i SX30
    > autofokus już jest lepszy niż kiedyś? Chyba czytałem
    > gdzieś, że oba mają ultradźwiękowy napęd autofokusa.

    Ale tu nie chodzi o silnik obiektywu tylko o zasadę działania AF. Mimo,
    że w kwestii fokusa opartego na detekcji kontrastu dokonuje się spory
    postęp, to większość aparatów wyposażonych w ten mechanizm AF jeszcze
    nie dorównuje pod względem prędkości ostrzenia nawet lustrom entry
    level. Więc jeżeli liczysz na to, że weźmiesz kompakt w rękę, ustawisz
    ciągły AF i aparat nadąży ze śledzeniem np. lecącego ptaka, to odsetek
    tak trafionych zdjęć będzie raczej znikomy.

    --
    marcin

  • 23. Data: 2010-11-16 13:05:18
    Temat: Re: ProszÄ&#8482; o wskaz&#195;&#179;wkÄ&#8482;: kompakt z najlepszym autofokusem
    Od: mt <t...@i...pl>

    ax pisze:
    > przeglądam właśnie książkę "Geheimnisvolles leben am Waser" z 1956 roku
    > wydaną w Pradze. Dziwna sprawa, sporo zdjęć ptaków w ich naturalnym
    > środowisku i chyba jednak nie robionych super wypasioną cyfrówką. Inna
    > książka wyd. Corvina Budapest "Rund um die kamera" rok wydania 1955.
    > Dziwne, że w tych archaicznych czasach udawało się zrobić zdjęcia ptaków
    > i nie tylko. Może zwierzaki na zdjęciach były wypchane i dla celów foto
    > umieszczone w plenerze i dopiero wtedy fotografowane. Czytając ten wątek
    > można domniemywać, że tak było. Inaczej przecież nie da rady. Pozdrawiam R.

    No ale Kuba przecież właśnie o tym pisał, iż dawniej jak ktoś się
    zabierał za takie tematy to musiał mieć opanowany warsztat, a nie że się
    nie dało.

    --
    marcin

  • 24. Data: 2010-11-16 13:09:34
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 16.11.2010 13:46, Janusz Kaźmierski wrote:

    > Szybki ruch może okazać się za szybki dla autofokusa,
    > skoro nawet zawodowcom w zasadzkach rzadko się udaje
    > taki ruch dobrze sfotografować. Pewnie będę musiał
    > ograniczyć fotografowanie ptaków w ruchu do startów
    > i lądowań, albo co najwyżej do ptasich przelotów
    > grupowych. Ale i to mi się podoba. To nie jest klęska,
    > a tylko zawężenie do zakresu możliwości. Sprzętu i swoich.
    > Teraz pytam o sprzęt. Ściślej o zakres możliwości
    > dobrego kompaktu z możliwie najlepszym autofokusem.

    Jest jeszcze jedna ważna rzecz, szybkość zmiany ogniskowej. Zmiana
    ogniskowej w kompaktach czasami trwa wieki. Przy polowaniu na obiekt
    latający musisz mieć szeroko, jak go upolujesz na środek kadru to szybko
    musisz zmienić ogniskową, bo zdjęcie czarnego punktu to nie to, o co Ci
    chodzi. Polować na długiej ogniskowej na ptaki jest ciężko, zanim
    znajdziesz to co chcesz pstryknąć to miną wieki. W dodatku w tym
    przypadku kadrowanie ekranikiem (w większości kompaktów tak jest) jest
    mniej intuicyjne i ciężej to zrobić, lepiej się poluje aparatem
    przyłożonym do oka. Na razie najszybciej zoomuje się ręcznie, nie wiem
    czy jakiś kompakt na to pozwala, nawet z zaawansowanych hybryd.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 25. Data: 2010-11-16 13:32:36
    Od: "ax" <k...@o...pl>

    Użytkownik "mt" <t...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > za takie tematy to musiał mieć opanowany warsztat, a nie że się nie dało.

    przepraszam... , czytam wyrywkowo, w przerwach w pracy (wychowałem się i
    wystartowałem w czasach fotografii analogowej, przedkomputerowej i warsztat
    w każdej dziedzinie pracy wydaje mi się czymś pozadyskusyjnym o którym chyba
    nie ma sensu mówić - jak dyskusja o rudymentach. Pozdrawiam i jeszcze raz
    przepraszam osoby urażone. R.

  • 26. Data: 2010-11-16 13:50:16
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-16 13:15, Janusz Kaźmierski pisze:
> [...]
    t&task=section&id=7&Itemid=101

> [...]
    > Pytanie moje jest jednak nadal aktualne: Czy autofokus
    > aparatu kompaktowego jest wystarczająco szybki do takiego

    Poczytałeś???

    "Powiedzmy od razu - nie da się robić dobrych zdjęć ptaków kompaktami (nawet z 20-to
    krotnym zoomem)[...]"

    Nie da się z powodów... no właściwie, wszystkich.

  • 27. Data: 2010-11-16 14:04:01
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-11-16 10:03, Janusz Kaźmierski pisze:

    > Właśnie o szczęściu myślałem, kiedy pisałem o kompakcie.
    > Zdaje mi się, że dla kogoś fotofrafującego amatorsko
    > (co rozumiem jako mającego ograniczone zasoby finansowe)
    > ważna jest sprawa gotowości do pstryknięcia. A do tego
    > kompakty o małych matrycach są bardziej poręczne od
    > lustrzanek czy kompaktów APS. Co powinno sprzyjać
    > szczęściu.

    Żeby zrobić dobre, ostre, nieporuszone zdjęcie ptaka w locie (o tym piszesz),
    oprócz szczęścia i umiejętności, potrzebujesz:
    1. długiej ogniskowej
    2. bardzo krótkich czasów, czyli:
    2a. dużej jasności
    2b. wysokiej używalnej czułości
    3. szybkiego autofokusa
    4. znacznej szybkostrzelności (kl/s)

    Prawie każda z tych cech wskazuje na lustrzanki. W kompakcie może uda się
    znaleźć długą ogniskową z jako-takim światłem, ale reszta generalnie leży.

  • 28. Data: 2010-11-16 14:06:02
    Od: Janusz Kaźmierski <j...@w...pl>

    W dniu 16.11.2010 14:09, b...@n...pl pisze:

> [...]
    > chodzi. Polować na długiej ogniskowej na ptaki jest ciężko, (...) nie wiem
    > czy jakiś kompakt na to pozwala, nawet z zaawansowanych hybryd.

    Ręcznie - masz na myśli kręcenie pierścieniem obiektywu?
    Ostatnie superzoomy canona mają opcję ręcznej regulacji
    ostrości, ale też przyciskami, tak jak zoom.

    Co do ptaków w locie, wyobrażam sobie zmianę ogniskowej
    w trakcie obserwowania klucza żurawi. Przez wizjer przyłożony
    do oka. Zanim do mnie dolecą (jeśli akurat lecą w moją stronę),
    trochę to może potrwać. Nie ma pośpiechu, jeśli wcześniej
    pomyślało się o chęci sfotografowania ptaków. I jeśli aparat
    jest blisko, gotowy do pracy.

    Jan

  • 29. Data: 2010-11-16 14:10:13
    Od: Janusz Kaźmierski <j...@w...pl>

    W dniu 16.11.2010 14:50, Jakub Witkowski pisze:

    > "Powiedzmy od razu - nie da się robić dobrych zdjęć ptaków kompaktami
    > (nawet z 20-to
    > krotnym zoomem)[...]"
    >
    > Nie da się z powodów... no właściwie, wszystkich.

    No to nie zrobię. A jak już zrobię, to uznam, że to
    był niezwykły fuks. I już. Bo spróbuję na pewno.

    Jan

  • 30. Data: 2010-11-16 14:51:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz Kaźmierski" <j...@w...pl> napisał
    > Chodzi mi o aparat z dość dużym zakresem zmiennej ogniskowej,
    > bez wymienności obiektywów. Do fotografii ptaków, czyli
    > obiektów ruchomych. Mroszek policzył, że tylko 5% zdjęć
    > ptaków w albumach przedstawia ptaki w locie, a ja chcę się
    > przekonać, czy da się zwiększyć ilość udanych strzałów mając
    > pod ręką aparat niezbyt duży, ale szybko i dobrze ostrzący.

    Ja tam mysle ze powinienes pojsc w jeden z dwoch kierunkow:
    a) lustrzanka ze stosownym obiektywem,
    b) najlzejszy kompakt .. i zdalnie sterowany model latajacy.

    Mozna probowac polaczyc = kurs (moto)lotniarski :-)

    J.