-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Proszę o radę które auto kupić
Date: Tue, 13 Apr 2010 21:27:47 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 68
Message-ID: <hq2gjj$5fd$1@news.onet.pl>
References: <hpsofq$q4i$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hpsoro$k1d$1@inews.gazeta.pl>
<a...@q...googlegroups.com>
<hpsqum$520$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hpsrpu$180$1@inews.gazeta.pl>
<hpstip$eu3$1@nemesis.news.neostrada.pl>
<hpt3kj$5sl$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hpvk2v$chk$1@news.onet.pl>
<hpvu04$3ma$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hpvv17$j74$1@news.onet.pl>
<hq278d$67l$1@nemesis.news.neostrada.pl> <hq27u9$7jg$1@news.onet.pl>
<hq2fde$c78$1@nemesis.news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 83.142.222.226
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1271186867 5613 83.142.222.226 (13 Apr 2010 19:27:47 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 13 Apr 2010 19:27:47 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.9) Gecko/20100317
Thunderbird/3.0.4
In-Reply-To: <hq2fde$c78$1@nemesis.news.neostrada.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2272549
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2010-04-13 20:55, Ewa pisze:
>
>> Jak dobrze kojarze 1.0 w
>> Peugeocie i 1.2 w Fabii to 3 cylindrowe silniki zas w Sparku 1.0 to 4
>> cylindrowa jednostka. Wiec w tej konkurencji wygrywa Spark, bo ma
>> bardziej "klasyczny" silnik - co wcale nie znaczy, ze jest najlepszy z
>> tej trojki.
> Co zatem daje "klasyczność" skoro z niej nie wynika, że jest lepszy?
Nic :) Trzy cylindrowy silnik moze miec gorsza stabilnosc pracy, byc
glosniejszy i bardziej wibrowac. Podkreslam moze. W latach 80 probowano
wprowadzac do uzytku silniki 3cylindrowe, jednak ze wzgledu wlasnie na
nierowne rozlozenie mas, trudnosc z wywazeniem i niestabilnosc nie byly
stosowane praktycznie w ogole, a zlozonosc konstrukcyjna (dodatkowe
walki wywazajace, specyficzna budowa bloku) zdecydowanie podwyzszala
koszty budowy i utrzymania takiego silnika. W obecnych czasach takie
kosntrukcje sa zupelnie inne, jednak biorac pod uwage, ze pomysl byl juz
kiedys rozwazany i nie wdrozono go moze sugerowac, ze 3cylindrowe
silniki moga posiadac pewne wady.
>
> Jakie znaczenie ma ilość zaworów w cylindrze?
> Spark: 4 zawory na cylinder przy 4 cylindrach
> Pug 107: też 4 zawory na cylinder, ale przy 3 cylindrach
> Fabia Junior: 2 zawory na cylinder przy 3 cylindrach
>
W uproszczeniu: silniki z dwoma zaworami na cylinder maja bardziej
plaska charakterystyke, co wiaze sie z maksymalnym momentem uzyskiwanym
na nizszych obrotach, ale z kolei ten moment nie jest specjalnie duzy,
jednak szeroki zakres wysokich wartosci momentu powoduje, ze odczuwalnie
auto lepiej ciagnie w nizszych zakresach obrotow niz z silnikiem 16
zaworowym..
Silniki z czterema zaworami na cylinder maja charakterystyke bardziej
"impulsowa" co powoduje, ze przy wyzszych wartosciach predkosci
obrotowej mamy wieksza moc i moment kosztem zakresu tych obrotow, w
ktorym wystepuje. Co do zalet i wad kazdego rozwiazania - sa czysto
subiektywne. Jesli lubisz, jak czuc ze samochod przyspiesza i nie boisz
sie krecic silnika do 5-6tys obr/min to bierz 16zaworowy czy tez 12
zaworowy silnik. Jesli z kolei nie lubisz wysokich obrotow i nie
potrzebujesz "odczuwac" przyspieszenia bierz 8 zaworowy.
Dla silnikow 3 cylindrowych wazne sa tez inne parametry wplywajace na
kulture pracy: uklad rozrzadu, sposob zasilania paliwem (wielo czy
jednopunktowe). Silniki te maja tez mniejsza bezwladnosc ze wzgledu na
swoja mase.
Moze dla zobrazowania pokaze jak to wygladalo w przeszlosci:
mozna powiedziec, ze klasycznym silnikiem jest 4 cylindrowy,
osmiozaworowy i wielkim uproszczeniu jednopuktowy (majac na mysli
gaznik). Nastepnie na rynek trafily silniki 4 cylindrowe, wielopunktowe.
Kolejnym etapem ich modernizacji bylo zastosowanie glowic 16 zaworowych
przy 4 cylindrach. Silniki 3 cylindrowe tak na prawde trafily do
uzytkownika jako jedne z ostatnich i nie zaleznie czy z 2 czy 4 zaworami
na cylinder.
Gdzies ostatnio czytalem, ze powraca sie do silnikow 8 zaworowych, choc
ta wiadomosc dotyczyla najprawdopodobniej diesla, gdzie dosc dlugo
trzymano sie wlasnie takiego rozwiazania.
>
> Pozdrawiam
> Ewa
--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen BX 14TGE
Następne wpisy z tego wątku
- 13.04.10 23:57 Michał
- 14.04.10 06:05 Ewa
- 14.04.10 08:58 m
- 14.04.10 09:01 m
- 14.04.10 11:17 Jackare
- 14.04.10 13:24 Olek
- 14.04.10 13:32 m
- 14.04.10 13:46 m
- 14.04.10 14:18 Jackare
- 15.04.10 06:12 Ewa
- 19.04.10 06:14 Ewa
Najnowsze wątki z tej grupy
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
- diesel z otwartą komorą
- Spalił się spaliniak
- Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
- W zyciu warto miec szczescie
- Elektryki
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
Najnowsze wątki
- 2025-02-15 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-02-15 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-02-14 Zdalne załączanie grzałki bojlera elektrycznego
- 2025-02-14 Warszawa => Kierownik ds. kluczowych Klientów <=
- 2025-02-14 Częstochowa => Product Manager - Systemy infrastruktury teleinformaty
- 2025-02-14 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-02-14 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-14 Czy ma sens grupa news:pl.soc.polityka-prawna ? :-)
- 2025-02-14 e-paper
- 2025-02-14 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-14 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-14 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-14 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-02-14 Re: Dlaczego nie było (pełzającego) zamachu stanu? Bo minister Bodnar już "zawiesił" prokuratora Ostrowskiego
- 2025-02-14 e-paper