  • 71. Data: 2015-11-17 20:32:41
    Temat: Re: Prosty klon PicKit2 i procesory PIC32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-17 15:08, Waldek Hebisch wrote:
    > Mozesz to rozwinac?

    Mam trywialne zagadnienie, musze wyprodukować jak najszybciej zmiany na
    magistrali adresowej Z80, ale za pomocą AVR. To znaczy że musze jak
    najszybciej wypychać rejestry na porty tak aby zaemulować odpowiedź
    jakiegoś urządzenia albo pobrać z niej dane. Nie pytaj po co, retro jako
    hobby :)

    Dane są gotowe w rejestrach, chodzi o ich wypychanie jak najszybciej i w
    precyzyjnych momentach.

    > Czytajac datasheety widze ze instrucje obslugujace
    > GPIO w ARM maja sie wykonac w 1 takcie procesora (chyba ze GPIO jest
    > podwieszone do szyny z wolniejszym zegarem, ale to w modelach majaczych
    > szybszy zeger).

    Problemem jest fakt że w ARM kod wykonywany z Flash jest wolniejszy niż
    wykonywany z RAM. Efektem czego SAM7 poganiany zegarem 60MHz przegrywał
    z AVRem poganianym 20MHz. Byłem tym bardzo zdziwiony do czasu aż nie
    doczytałem że Flash ma absurdalnie duże waitstates. W obu wypadkach było
    mov 0,port; mov 1,port; jump again; Oczywiście mogę przenieść kod do RAM
    i już, ale wtedy okrakiem staje prędkośc GPIO w SAM7. I tak się
    oduczyłem patrzeć na MHz.

    Dla STM32F10xx datasheet podaje ze GPIO przelacza do
    > 18 MHz

    Tak, GPIO jest również powolne w dużych procesorach z przyczyn niejasnych.

    > wyglada ze gdzis polowa czestoci zegara to maksimum na GPIO.
    > Wiec taki STM32F10xx powinien wygrac z AVR gdzies do 36 MHz.

    W moim projekcie jak zauważyleś wyżej potrzeba jest również 5V :) Miałem
    nadzieje na dsPIC33, ale okazało się ze tam zegar dzielony jest dalej
    przez 4 więc nic nie zyskam.

    > Dla LM4F120H5QR (marketing zmienil numer na TM... ale o ile
    > wiem parametry maja byc te same) Ti podaje o GPIO:
    >
    > : Fast toggle capable of a change every clock cycle for ports on AHB, every
    > : two clock cycles for ports on APB
    >
    > przy 80 MHz to wyglada duzo lepiej niz AVR. Fakt ze to drozszy
    > model, ale nie najwysza polka.
    > Co przegapilem?

    Nic. Do wyboru jest wiele szybkich cpu, ale niektórych nie ma sensu do
    zabawy z różnych względów brac: albo 3.3V, albo obudowa z miliardem
    nózek, albo 7 napięć zasilających, itd.

    > No, jak chcesz naprawde szybkie CPU

    Nie, nie chce. Chce odpowiednie narzedzie do problemu. Wydaje się że PIC
    się nie sprawdzi a AVR tak.

  • 72. Data: 2015-11-17 23:23:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 17 Nov 2015 20:32:41 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > najszybciej wypychać rejestry na porty tak aby zaemulować odpowiedź
    > jakiegoś urządzenia albo pobrać z niej dane. Nie pytaj po co, retro

    Jakośv ciągle stosujesz ogólniki "jak najszybciej" zamiast podać
    konkretne liczby. Ile w Mhz wachlowanie pinem Cię zadowoli 20Mhz,
    100Mhz, 1000Mhz?

    --
    Marek

  • 73. Data: 2015-11-18 19:57:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-17 23:23, Marek wrote:
    > jako
    > Jakośv ciągle stosujesz ogólniki "jak najszybciej" zamiast podać
    > konkretne liczby. Ile w Mhz wachlowanie pinem Cię zadowoli 20Mhz,
    > 100Mhz, 1000Mhz?

    Potrzebuje minimum około 10 cykli cpu (najlepiej >16 bo wtedy mam
    swobodę) pomiedzy 1 cyklem zegara Z80, taktowanie powiedzmy 3MHz. Czyli
    potrzebuje w moim cpu 30MIPSów licząc instrukcję na cykl, tak na start,
    oraz spodziewam się że GPIO bedzie machało tak samo szybko. Ponadto
    liczy się też asm, np. niezwykle byłby wygodny skok przez tablicę
    adresów we flash.

  • 74. Data: 2015-11-19 13:29:47
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-11-15 19:25, janusz_k wrote:
    [...]
    > Mylisz się, po pierwsze łatwiejszy w nauczeniu, po drugie 95% projektów
    > amatorów nie wykorzystuje mocy obliczeniowej 8 bitowca a co dopiero 32.
    Bez przesady z tą trudnością. IMO np. AVR i ARM7TDMI to "the same shit".
    Jednak MCU 32-bitowy pozwala uniknąć programiście niektórych
    upierdliwości, ot, np. atomowe dodawanie liczb "szerszych" niż 8-bitowe.
    No i fakt, do realizacji jakiegoś urządzenia często nie są potrzebne
    jakieś duże ilości (D)MIPS-ów, ale np. potrzeba sporo pamięci danych i
    pod tym względem 32-bitowce są z reguły lepiej wyposażone co pozwala na
    umieszczenie na PCB jednej kostki zamiast MCU i dodatkowego RAM-u.

  • 75. Data: 2015-11-19 14:01:08
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-11-14 13:42, Marek wrote:
    [...]
    > http://www.youtube.com/watch?v=LjfIS65mwn8
    >
    > Po czym Microchip odpowiedział mu tym filmem :-)
    >
    > http://www.youtube.com/watch?v=3YUvlrVlNao
    Hehe, jak oglądałem Dave'a to od razu pomyślałem, że przyczepią się do
    tego dickhead manager-a. :-D

  • 76. Data: 2015-11-23 09:28:38
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    Sebastian Bia?y <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Mam trywialne zagadnienie, musze wyprodukowa? jak najszybciej zmiany na
    > magistrali adresowej Z80, ale za pomoc? AVR. To znaczy ?e musze jak
    > najszybciej wypycha? rejestry na porty tak aby zaemulowa? odpowied?
    > jakiego? urz?dzenia albo pobra? z niej dane. Nie pytaj po co, retro jako
    > hobby :)
    >
    > Dane s? gotowe w rejestrach, chodzi o ich wypychanie jak najszybciej i w
    > precyzyjnych momentach.

    No, jesli chesz emulowac Z80 to musisz napierw policzyc co
    wyslac na szyne...

    > Problemem jest fakt ?e w ARM kod wykonywany z Flash jest wolniejszy ni?
    > wykonywany z RAM. Efektem czego SAM7 poganiany zegarem 60MHz przegrywa?
    > z AVRem poganianym 20MHz. By?em tym bardzo zdziwiony do czasu a? nie
    > doczyta?em ?e Flash ma absurdalnie du?e waitstates. W obu wypadkach by?o
    > mov 0,port; mov 1,port; jump again; Oczywi?cie mog? przenie?? kod do RAM
    > i ju?, ale wtedy okrakiem staje pr?dko?c GPIO w SAM7. I tak si?
    > oduczy?em patrze? na MHz.

    Niestety, flash jest powonly i jest normalne ze procesor ma szybszy
    zegar niz zegar flash-u. Dla liniowych fragmentow kodu powinien
    dzialac prefetch, tylko przy skokach powinny dojsc te waitstates.
    Po tym con napisales zdecydowalem sie sprawdzic jak to wychodzi
    na innych prockach. Na Atemega 328P (jako baza) wychdza 4 cykle
    na okrazenie. Na STM32F051R9T6 ponizsza petla z RAM-u wykonuje
    sie w 7 taktach:

    00000000 <wr_loop>:
    0: 6010 str r0, [r2, #0]
    2: 6011 str r1, [r2, #0]
    4: e7fc b.n 0 <wr_loop>

    Tu korekta do tego co pisalem wczesniej: na Cortexie M0
    zapis i odczyt to 2 takty. Skok to 3, razem 7. Przy
    48 MHz zegarze daje to 6.857 MHz -- pomiar na pinie
    z dokladnoscia do bledu pomiaru daje to samo. To jest
    lepiej niz 5 MHz osiagalne z Atmegi. Oczywiscie 3 takty
    na skok boli w porownaniu z 2 dla Atmegi. Flash moze
    dodac waitstates, ale nie powinno to byc wiecej niz 2
    na skok (a optymistycznie 1). Wiec mysle ze nawet
    przy pracy z flasha Cortex M0 powinien byc szybszy niz
    Atmega.

    > Dla STM32F10xx datasheet podaje ze GPIO przelacza do
    >
    > Tak, GPIO jest r?wnie? powolne w du?ych procesorach z przyczyn niejasnych.

    Jak rozumiem chodzi o ograniczenie EMI, a przy okazji mozna
    uniknac problemow jak sciezki sa niedopasowane do pinow.
    Ten STM wyzej ma konfigurowalna szybkosc, "high" ma miec
    czasy narastania i opadania ponizej 5 ns przy malym obciazeniu,
    "medium" na czasy ponizej 25 ns, ale to wystarczylo zeby
    bramka LSTTL zlapala impulsy.

    > W moim projekcie jak zauwa?yle? wy?ej potrzeba jest r?wnie? 5V :) Mia?em
    > nadzieje na dsPIC33, ale okaza?o si? ze tam zegar dzielony jest dalej
    > przez 4 wi?c nic nie zyskam.

    5V zasilanie czy zgodnosc z 5V? Jak rozumiem Z80 pracowal na
    poziomach zblizonych do TTL i czesto byly do niego podpiete
    uklady LSTTL. Ten STM ma produkowac syganaly zgodne z TTL
    (pierwszy stopien licznika do zliczania impulsow na pinie
    byl w LSTTL) i wytrzymac 5V na wejsciu, wiec jak mu dodasz
    zasilacz 3.3 V to powinien dzialac na szynie Z80. Oczywiscie
    trzeba by spradzic obciazalnosc, ale 8 mA na pin to chyba
    podobnie do Z80...

    A propo: uklady serii STM32F030 (podstawowe parametry takie
    jak STM32F051) to najtansze procki ktore zauwazylem w
    katalogu Farnella (nie szukalen dlugo wiec moze jest
    cos tanszego).

    --
    Waldek Hebisch