  • 51. Data: 2015-11-15 20:33:20
    Temat: Re: Prosty klon PicKit2 i procesory PIC32
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

    > Daj sobie spokój z 16F.

    Bo?
    Dałem sobie spokój z PICami w ogóle, ta kość ma ze 2 razy więcej zasobów
    i bajerów aniżeli potrzebowałem, odpuściłem głównie z powodu zagmatwanej
    obsługi SFR i pamięci RAM oraz bezsensownej obsługi tablic w pamięci
    programu, a potrzebowałem generator znaków dla LCD graficznego.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 52. Data: 2015-11-15 20:37:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 15 Nov 2015 19:17:08 +0100, janusz_k <J...@o...pl> wrote:
    > Jedno pobranie nieefektywne?

    A dlaczego jedno?

    > W atmedze jest to jeden rozkaz 2*word, a ty musisz wpier załądować
    > rejestr indexowy a później dopiero wczytać daną adresując ją tym
    > rejestrem, czyli dwie a nawet trzy operacje.

    Momencik, ale żeby w Atmedze móc wywołać ten rozkaz adres trzeba
    gdzieś załadować, prawda? Coś tu na skróty idziesz :).

    --
    Marek

  • 53. Data: 2015-11-15 21:15:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 15 Nov 2015 19:44:01 +0100, Zbych <z...@o...pl> wrote:
    > Czy to co ma AVR wpływa jakoś na brak ograniczeń w PICach?
    > Nie bardzo rozumiem po co za każdym razem wywlekasz jakiegoś AVRa?

    No bo nie wiem czy zauważyłeś ale dyskusja jest o wadach i zaletach
    avr i pic (core pic16 żeby było z czym porównywać)

    > Za każdym razem jak pada argument, na który nie masz sensownej
    > odpowiedzi to pada pytanie "a po co?",

    Ależ gdyby były to argumenty w ramach granic tematu to słowa bym nie
    powiedział :)

    > "czy avr to ma?", albo jakieś
    > mądrości o furmankach. Jesteś jakoś uczuciowo związany z PIC?

    Nie ukrywam tego, inaczej głosu bym nie zabierał.

    > Kompilator niech pod spodem tak to robi, żeby było efektywnie.
    > Ja chcę mieć dostęp w liniowy sposób do całej wbudowanej pamięci.

    Tu zgoda, dlatego nie przemawia do mnie argument, że skoro kompilator
    zły to mcu też do bani. Można zmienić kompilator.
    A nawet odwrotnie. Kiedyś używałem sdcc bo jest wygodniejszy w
    pewnych aspektach programistycznych (nie odróżnia wsk. do ram i
    flash) no i jest otwarty ale generuje kod nieoptymalny pod kątem
    rozmiaru. Wróciłem do C18, bo daje prawie o połowę mniejszy kod. Wolę
    już upierdliwości C18 (pod strony programistycznej) ale przynajmniej
    generuje kod optymalny pod architekturę do jakiej został stworzony.

    --
    Marek

  • 54. Data: 2015-11-15 21:39:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 15 Nov 2015 19:33:20 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
> [...]
    pamięci
    > programu, a potrzebowałem generator znaków dla LCD graficznego.

    Własnie dlatego.
    Jest to architektura nieprzyjazna C*, kompatybilna z 25 letnim 16F84,
    raczej do programowania w asemblerze, co przy tej arch. to koszmar.
    Na zasoby nie patrz, Microchip zawsze wsadza co się da nawet do
    prymitywnego mcu tej klasy.

    Nie wiem czemu userzy z doświadczeniami z Atmegą a chcący poznać pice
    wybierają często 16F, które są rząd klasy w tyle za Atmegami.
    Oczywiście to szybko wychodzi więc później mówią że pice (wszystkie)
    są do bani.
    Jeśli ktoś zna Atmegę i programuje w C to powinien wybierać układy
    18F, szczególnie układy serii J które mają super precyzyjne wew.
    oscylatory albo K które mają 64MHz PLL.

    *- co nie oznacza, że nie ma kompilatorów C do nich.

    --
    Marek

  • 55. Data: 2015-11-16 11:55:03
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:
    [..]
    > Nie wiem czemu userzy z doświadczeniami z Atmegą a chcący poznać pice
    > wybierają często 16F, które są rząd klasy w tyle za Atmegami. Oczywiście
    > to szybko wychodzi więc później mówią że pice (wszystkie) są do bani.

    Akurat takie dostałem za friko, firma gdzie kolega robił przestała ich
    używać i reszta miała iść do utylizacji.

    > Jeśli ktoś zna Atmegę i programuje w C to powinien wybierać układy 18F,
    > szczególnie układy serii J które mają super precyzyjne wew. oscylatory
    > albo K które mają 64MHz PLL.

    No to nie o mnie, jeszcze nie znam atmeg i nie piszę w C, tylko assembler.

  • 56. Data: 2015-11-16 14:44:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 16 Nov 2015 10:55:03 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > No to nie o mnie, jeszcze nie znam atmeg i nie piszę w C, tylko
    assembler.

    Szczere wyrazy współczucia :), szczególnie jeśli miałbyś męczyć
    assembler w tych 16F.

    Kiedyś popełniłem na tych układach prosty sterownik włącz/wyłącz z
    modemem gsm. Całość w assemblerze (było to zanim przeszedłem na 18F i
    C), modem nie obsługiwał trybu text w smsach tylko pdu no więc
    machnąłem pdu encoder/decoder w tym assemblerze. Efekt był taki, że
    po dwóch dniach przerwy od napisania działającej wersji mimo
    komentarzy za cholerę nie mogłem się połapać o co chodziło "autorowi"
    w tym kodzie...

    --
    Marek

  • 57. Data: 2015-11-16 15:00:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Wolę już upierdliwości C18 (pod strony programistycznej) ale
    > przynajmniej generuje kod optymalny pod architekturę do jakiej został
    stworzony.

    Ale dopiero w trybie "jak se kupisz", bo wersja free nie ma
    włączonej optymalizacji. Co w 21. wieku jest absurdem i raczej
    powinno odstraszać od wejścia w PICe, zwłaszcza te duże. Na
    ARM jest darmowy i bardzo dobry kompilator.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 58. Data: 2015-11-16 15:31:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 16 Nov 2015 15:00:09 +0100, Piotr Wyderski
> [...]
    > powinno odstraszać od wejścia w PICe, zwłaszcza te duże. Na
    > ARM jest darmowy i bardzo dobry kompilator.

    Zgodzę się, płatne narzędzia w takim przypadku i w dzisiejszych
    czasach to nieporozumienie, szczególnie gdy konkurencja udostępnia
    utilsy za darmo bez ograniczeń funkcjonalnych.
    Dla mnie wygląda to, że w Mchp w marketingu siedzi jakąś grupa
    oszołomów, lub są pod jakimś wpływem. Co z resztą sami potwierdzili
    pośrednio w filmie będącym odpowiedzią na krytykę pickita3.

    --
    Marek

  • 59. Data: 2015-11-16 15:45:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 15 Nov 2015 19:19:52 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Atmega nie przeszkadza w wywlaszczaniu.
    > PIC (stary) przeszkadza w wywłaszczaniu.

    Powolutku. Już ustaliliśmy, że pice z corem 14 bit ("stare" czyli 16F
    i mniejsze) są do bani i ich nie bierzemy pod uwagę w porównywaniu z
    Atmegą, bo tu nie ma co porównywać. W czym przeszkadzają 18F w
    tworzeniu wątków? Oprócz stosu hardwerowego mają stos softwarowy oraz
    rejestry do zarządzania nim (FSR*, STKPTR itd). Kojarzę nawet
    wsparcie do 18F w FreeRTOS.

    --
    Marek

  • 60. Data: 2015-11-16 17:20:47
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > PS. Absurdalność programatora PICów (dziwaczne napiecia, zamkniety arch,
    > kiepska dokumentacja, brak alternatyw itd) trzyma mnie od lat z daleka
    > od PICów. Może to kiepski argument, ale start z byle czym innym jak AVR
    > czy STM32 jest o niebo wygodniejszy

    Tylko niestety AVR mają bardzo biedne peryferia. Z tego powodu
    nigdy nie było mi szkoda ich porzucenia na rzecz PICów.

    Pozdrawiam, Piotr