  • 11. Data: 2015-11-14 17:48:44
    Temat: Re: Prosty klon PicKit2 i procesory PIC32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 14 Nov 2015 16:13:31 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Czekaj, wersję 3 mozna kupić na allegro za jakieś 90zł, co prawda
    > podróby (chyba) ale mają regulację 2.5<->5.5V. IMHO koszt zrobienia
    od
    > zera jest wyższy.

    Ale po co ma kupować pickit3 który wymaga zamkniętego softu? Podobnie
    jak Stallman odradzam inwestowanie w cokolwiek co ma zamknięty soft
    jeśli jest otwarta alternatywa. Z takim zamkniętym nic później nie
    można zrobić. Pickit2 ma otwarty soft i zaprogramuje nim wszystkie
    układy, które potrzebuje w swoim hobby. No i dwójka powinna być
    tańsza od trójki

    --
    Marek

  • 12. Data: 2015-11-14 18:38:30
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-14 17:48, Marek wrote:
    > Ale po co ma kupować pickit3 który wymaga zamkniętego softu?

    Bo w starszej wersji jest chyba kłopotliwy w zakupie.

    Microchip to typowa firma olewająca OS, ale coś tam się zmienia:

    http://www.microchip.com/forums/m654567.aspx?print=t
    rue

    Ponadto gdzieś widziałem kilka firmware do podmiany.

    PS. Absurdalność programatora PICów (dziwaczne napiecia, zamkniety arch,
    kiepska dokumentacja, brak alternatyw itd) trzyma mnie od lat z daleka
    od PICów. Może to kiepski argument, ale start z byle czym innym jak AVR
    czy STM32 jest o niebo wygodniejszy niż żalosne koncepcje Microchipa.

  • 13. Data: 2015-11-14 20:43:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 14 Nov 2015 18:38:30 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > PS. Absurdalność programatora PICów (dziwaczne napiecia, zamkniety
    arch,

    Dlaczego dziwaczne? Programator zasilany jest,z USB, generuje takie
    napięcia jakie potrzebują PICe wyprodukowane w ostatnich 20 latach
    (np kultowy 16F84) kiedy avr nawet nie było. Wcześniejsze PICe
    wymagały 12V Vpp więc pickit2 je generuje.
    Pickit2 jest arch. otwartą, wraz z programatorem user dostaje jego
    schemat. Cześć firmwaru, ta w programatorze nie jest chyba otwarta
    (mogę się mylić, już nie pamiętam) ale soft PC który się komunikuje z
    pickitem (pk2cmd) jest otwarty. Dzięki temu wiadomo jak działa ta
    cześć firmwaru w pickicie, co w efekcie umożliwiło dodanie nowych
    układów do obsługi a nawet powstanie alternatywnego otwartego softu
    (pic32prog) rozszerzające kolejne możliwości pickita2.
    Co do samego programowania dokumentacja jest bardzo precyzyjna, na
    upartego układt 8 bitowe 16F i 18F można zaprogramować bit po bicie
    dostarczając odpowiednie Vdd iVpp a sygnały clk i dat generując
    przełącznikami. Długo to by trwało ale da sie :-)

    > kiepska dokumentacja, brak alternatyw

    Ale jakie akternatywy masz na myśli?

> [...]
    AVR
    > czy STM32 jest o niebo wygodniejszy niż żalosne koncepcje

    Ciągle na elektrodzie czytam "jak odblokiwać AVR", jakieś absurdy,
    nie rozumiem jak może mcu być zablokowany, w PICach nie ma takiego
    problemu.

    W AVR w jakiś przypadkach musi być zew. kwarc bo układu się nie da
    zaprogramować bo coś tam.

    Userzy AVR często zazdroszczą PICom bogatych peryferiów już w
    układach midrange, czyli słabszych pamięciowo od takiej popularnej
    Atmegi8. Ostatnio kolega AVRowiec zadrościł, że taki prosty
    pic16f6*8a na pinie timera (w trybie licznik zew. impulsów) może
    zliczać impulsy z częstością większą niż jego Foscmax, czego Atmega8
    nie umie bo tam jest jakieś ograniczenie 1/2Fosc wynikające z
    konieczności samplowania i synchronizacją z Fosc Atmegi.

    Także nie przesadzałbym tak z tą dziwacznością PICów, nie twierdzę o
    jakieś specjalnej wyższości 8bit PICow nad 8bit AVR , uważam że są
    godnymi konkurentami wzajemnie wypełniając braki tam gdzie konkurent
    kuleje :-).

    Jeśli chodzi o PIC32 a STM no to tu bardziej ciężka sprawa, bo wydaję
    się obecnie, że,ARM ma jednak przewagę nad MIPSem na kilku polach,
    chociaż podobno MIPS ostatniego słowa nie powiedział a ostatnie
    ruchy w sprzedaży licencji mogą przynieść nowe ciekawe układy.

    --
    Marek

  • 14. Data: 2015-11-14 22:00:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-14 20:43, Marek wrote:
    > arch,
    > Dlaczego dziwaczne?

    12V do programowania flasha? O ile pamiętam AVRy go nie potrzebują poza
    override resetu.

    Ba, nawet złącze programowania piców jest ... gówniane. Nie chroni przed
    odwróceniem ani wsadzeniem jeden pin obok. Niby detal, ale pokazuje
    gdzie ma MC hobbystów.

> [...]
    > napięcia jakie potrzebują PICe wyprodukowane w ostatnich 20 latach (np
    > kultowy 16F84) kiedy avr nawet nie było. Wcześniejsze PICe wymagały 12V

    O tym mówie. Pierwszym powodem dla ktorego nie uzywam PICów jest fakt że
    pierwotnie były absurdalnie popieprzone w programowaniu z powodu 12V i
    braku dostepności narzędzi takich jakich chce (a nie chce klikać). To
    były czasy przed USB (co niewiele zmienia). Miałem jedne z pierwszych
    PICów z flashem, pierwszy programator (wszystko na uczelni) i spędzilem
    tydzień zanim okazalo się że programator nie działa z *tym* LPT. Bo nie.
    Ślad w psychice pozostał bo STK200 do AVRów zadziałał nawet na Amidze.
    Ba, zadziałał nawet taki na 5 rezystorach.

> [...]
    > obsługi a nawet powstanie alternatywnego otwartego softu (pic32prog)
    > rozszerzające kolejne możliwości pickita2.

    Tak, ale to było *potem*.

> [...]
    > dostarczając odpowiednie Vdd iVpp a sygnały clk i dat generując
    > przełącznikami. Długo to by trwało ale da sie :-)

    Ludzie używający pickit3 narzekali swego czasu że musza uzywać debilnego
    oprogramowania z MC i nie działa połowa ficzerów. I nie ma alternatyw.
    Do dzisiaj się zmieniło, ale to był nastepny sygnal ostrzegawczy: "uwaga
    MC nie należy ufać".

    > Ciągle na elektrodzie czytam "jak odblokiwać AVR", jakieś absurdy, nie
    > rozumiem jak może mcu być zablokowany, w PICach nie ma takiego problemu.

    Ktoś przestawił oscylator na zewnętrzny i go nie podpiął. Tak na 90%.

    > W AVR w jakiś przypadkach musi być zew. kwarc bo układu się nie da
    > zaprogramować bo coś tam.

    Nie. Na wewnętrznym RC programuje się ok. Jeśli przestawisz na
    zewnętrzny to niestety. To nie arm w którym zazwyczaj procesor
    przestawia się świadomie na inny clock.

    > Userzy AVR często zazdroszczą PICom bogatych peryferiów już w układach

    Też zazdroszcze. Ślinka mi pociekła na pierwszy uC z USB i był to jakiś
    tam pic. AVRy tego nie miały jeszcze długo, de facto do dzisiaj, nie
    licząc xmega.

> [...]
    > częstością większą niż jego Foscmax, czego Atmega8 nie umie bo tam jest
    > jakieś ograniczenie 1/2Fosc wynikające z konieczności samplowania i

    Ale tutaj troche przesadzasz, corner case nie ma żadnego praktycznego
    wpływu na wybór rodziny cpu w skali globalnej przez hobbystów. Zwróć
    uwagę że twórcy arduino mieli w dupie peryferia, chodziło o łatwośc i
    dostepnośc kompiltora. MC im tego nie dostarczył z powodu fobii przed
    OpenSource i gównianej architektury PICów, nieprzyjaznej dla języków
    wyższego poziomu.

> [...]
    > jakieś specjalnej wyższości 8bit PICow nad 8bit AVR , uważam że są
    > godnymi konkurentami wzajemnie wypełniając braki tam gdzie konkurent

    Też tak uważam, jednak ten watek pokazuje ze start z PICami może być
    kłopotliwy. Tam gdzie jest 10 rodzajów programatorow do AVRa
    dzialających praktycznie na każdym CPU i każdym softem to w przypadku
    PICów mamy wybór między spiraconym pickit2 z poputym przetwornikiem
    napięcia albo chińska podróbą pickit3 z niejasnym efektem po podpięciu
    do cpu z 2.5V.

    > Jeśli chodzi o PIC32 a STM no to tu bardziej ciężka sprawa, bo wydaję
    > się obecnie, że,ARM ma jednak przewagę nad MIPSem na kilku polach,

    STM przede wszystkim jest bardziej przyjazny dla hobbysty z powodu
    normalnego JTAGa, normalnej architektury i normalnej polityki. Np. Atmel
    dobił mnie gdy pewnego dnia podskoczyły 4x ceny pewnej serii SAM7.

    > chociaż podobno MIPS ostatniego słowa nie powiedział a ostatnie ruchy w
    > sprzedaży licencji mogą przynieść nowe ciekawe układy.

    MIPS jest ok. Stary pic to porażka dla programisty. Zawsze powtarzałem
    że najlepszym rozwiązaniem byłyby peryferia PICa z rdzeniem AVR.

  • 15. Data: 2015-11-14 22:45:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 14 Nov 2015 22:00:36 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Tak, ale to było *potem*.

    Ale przełącznikami mogłeś zaprogramować już *wtedy* a nie potem.
    To, że wtedy nie znałeś algorytmu programowania (flasha) nie oznacza
    że nie, dałoby się tego zrobić bez programatora.

> [...]
    przed
    > OpenSource i gównianej architektury PICów, nieprzyjaznej dla

    Ta uwaga dotyczy tylko układów 16F i mniejszych, układy 18F
    (konkurencyjne z popularnymi Atmegami) mają już architekturę
    przyjazną C.

    > MIPS jest ok. Stary pic to porażka dla programisty. Zawsze
    powtarzałem
    > że najlepszym rozwiązaniem byłyby peryferia PICa z rdzeniem AVR.

    A nie z rdzeniem ARM?
    No bo tak na prawdę po co hobbyscie 8 bitowy mcu z jego wszystkimi
    ograniczeniami 8bitowca? Kiedy pojawiły się pic32mx w wersji dip28,
    wygodne w prototypowaniu uznałem, że chrzanić 8bitowce. Pomijając
    wąskie zastosowanie gdzie taki 8bitowiec z XLP (eXtreme Low Power)
    przydaje się w aplikacji zasilanej bateryjnie, to poza tym nie widzę
    zalet w ich stosowaniu w hobby czy w domu i zagrodzie.

    Szczerze liczyłem na to, że Mchp przejdzie z MIPS na ARM, ich decyzja
    na "sterydowanie" MXa do wersji MZ zamiast wydania ARMa trochę.mnie
    rozczarowała. Byłem przekonany, że gdy PiC32 mi się znudzi lub jego
    zasoby staną się zbyt szczupłe (ram, flash) do jakiegoś projektu, to
    będzie okazja bezboleśnie przejść na ich ARM (gdyby wydali).

    --
    Marek

  • 16. Data: 2015-11-14 22:52:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Ba, nawet złącze programowania piców jest ... gówniane. Nie chroni
    przed
    > odwróceniem ani wsadzeniem jeden pin obok. Niby detal, ale pokazuje
    > gdzie ma MC hobbystów.

    No właśnie mam takie samo zdanie o złączu do Atmegi, które widziałem
    u kolegi atmegowca. Jak to złącze nazywacie - Kanda? Wielkie jak
    cholera, dwurzędowe 2x5 pinów, kolega uparcie je w swoich płytkach
    montuje mimo, że czasami zajmują mu połowę powierzchni płytki. Do
    programowania Atmegi ICSP serio potrzeba aż 10 pinowegp złącza?
    W PIC starczy 4 (Vpp,gnd, clk,dat) jeśli układ ma własne zasilanie.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2015-11-14 22:53:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-14 22:45, Marek wrote:
    > A nie z rdzeniem ARM?

    Nie. Mam tutaj na tapecie przykład: potrzebuje 1 instrukcję na 1 clock i
    hiper szybkie GPIO bez dużych obliczeń. AVR to daje. Taktowany 3x
    szybciej ARM nie ... Taktowany 10x szybciej ARM kosztuje majątek i ma
    footprint wielkości 10ciu AVRów. I pewno wolniejsze GPIO ;)

    Tak, mógłbym wziąć CPLD/FPGA i dostać "lepiej" za 30x wieksze pieniądze.
    To ja dziękuje ;)

    Ostatnio pewna firma z Bytomia zrobiła najszybsza furmankę świata ('51).
    Najwidoczniej rynek na aż tak denne procesory będzie istniał do końca
    czegośtam.

    > No bo tak na prawdę po co hobbyscie 8 bitowy mcu z
    > jego wszystkimi ograniczeniami 8bitowca?

    Dla prędkości. ARMy sa wolniejsze niż się wydaje po MHz. Ogolnie im
    szybszy procesor w MHz tym wolniejsze GPIO ;) Taka obserwacja, nie
    zawsze trzeźwa.

  • 18. Data: 2015-11-14 22:59:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-14 22:52, Marek wrote:
    > No właśnie mam takie samo zdanie o złączu do Atmegi, które widziałem u
    > kolegi atmegowca. Jak to złącze nazywacie - Kanda?

    Ma określony kierunek wkładania wtyczki bo ma obudowę z klinem. Fakt,
    niektórzy nie montują obudowy tylko gołe goldpiny. Nie rozumiem dlaczego.

    > ICSP serio potrzeba aż 10 pinowegp złącza?

    Nie. Połowa to zasilanie w celu rozdzielenia przewodów sygnałowych.
    Dodatkowo dzięki zasilaniu programator na poziomie sprzetowym wie jakim
    napieciem gadać z CPU. Rozmiar "10 pinów" stosowany jest chyba tylko
    dlatego że to najłatwiejsze w kupieniu gniazdo na taśmę.

    > W PIC starczy 4 (Vpp,gnd, clk,dat) jeśli układ ma własne zasilanie.

    PDI też ma 4 (3). Popularne w XMega.

    W normalnych AVRach jest 4 + 2 zasilanie czyli jesli pozbedziesz się Vcc
    to 5 drutów. Wiec złaczka 10 pin jest na wyrost, ale pozwala na
    separacje lini sygnałowych.

  • 19. Data: 2015-11-14 23:37:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 14 Nov 2015 22:53:34 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > footprint wielkości 10ciu AVRów. I pewno wolniejsze GPIO ;)
    > Tak, mógłbym wziąć CPLD/FPGA i dostać "lepiej" za 30x wieksze

    Powinieneś, jeśli głównym priorytetem ma być jak najszybsze machanie
    pinem to użycie jakiekolwiek cpu do tego zadania trochę rozmija się
    z celem do jakich większość cpu została zaprojektowana. To klasyczne
    użycie narzędzia nieadekwatnego do relizacji zadania.

> [...]
    ('51).
    > Najwidoczniej rynek na aż tak denne procesory będzie istniał do

    Jakiś link na ten temat masz pod ręka?
    Chińczycy bardzo dużo używaja własnych klonów 51 w swoich produktach,
    na mailing liście SDCC dość często są pytania dot. 51, pytania dot.
    Z80 wcale ilością im nie ustępują :-)

    --
    Marek

  • 20. Data: 2015-11-14 23:52:26
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-14 23:37, Marek wrote:
    > pieniądze.
    > Powinieneś

    Nie. Ekonomia stoi na przeszkodzie. FPGA są ciągle absurdalnie drogie.

    > ('51).
    > końca
    > Jakiś link na ten temat masz pod ręka?

    http://www.chip.pl/news/sprzet/procesory/2011/11/w-p
    olsce-powstal-najwydajniejszy-na-swiecie-procesor