  • 11. Data: 2012-04-11 19:10:54
    Temat: Re: Prośba o wyjaśnienie - przybywa oleju w samochodzie z DPF
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "MM" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:op.wcl0wqb6pq3u2r@tech...
> [...]
    > takie warunki:
    >
    > rozgrzany układ wydechowy, czyli jazda przed dłuższy czas z większymi
    > obrotami np >2,5
    > wtedy sterownik zwiększa dawkę paliwa co powoduje zwiększenie temperatury
    > spalin i wypalania sadzy.
    > Podczas tankowania w dodawany jest specjalny płyn, który znajduje się przy
    > zbiorniku (np w silnikach PSA).
    >
    > Sterownik kontroluje ciśnienie i jeżeli jest nieodpowiednie, stwierdza że
    > filtr jest zapchany i trzeba go wypalić
    >
    > A że kolega robi krótkie dystanse to filtr nie może się oczyścić.

    Ale kolega praktycznie jeździ tylko w trasie. Wygląda na to, że algorytm
    włączający czyszczenie jest spartaczony - ale mniejsza o to, niech męczy
    ASO, za coś pieniądze wzięli. Chodzi o sam powód przenikania paliwa do
    oleju - dlaczego? Paliwo sie nie dopala - może za dużo jest dodawane? A może
    włącza się za często (coś się spieprzyło, np. czujnik ciśnienia)? Ten filtr
    jest płukany, nie przepalany? Zmiana oleju pomoże (w to szczerze wątpię)?
    Generalnie to idiotyczne rozwiązanie - ze względu na wątpliwą ekologiczność,
    oraz problemy z olejem.

    --
    Yogi(n)

  • 12. Data: 2012-04-11 19:13:52
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 04/11/2012 07:10 PM, Yogi(n) wrote:

> [...]
    > może włącza się za często (coś się spieprzyło, np. czujnik ciśnienia)?
    > Ten filtr jest płukany, nie przepalany? Zmiana oleju pomoże (w to

    Jest wypalane poprzez mocne nagrzanie wydechu.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 13. Data: 2012-04-11 19:17:11
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    > Tego to nie wiem.

    Dopytuję się, bo nigdy diesla i DPFa nie miałem, ani podobnych problemów. Ja
    mam benzynową wersję tego auta, o identycznej pojemności, poziom oleju ani
    drgnie pomiędzy wymianami.

    A DPF - wszystkie znaki na niebie i Ziemi wskazują na to, że w czasie
    gwarancji należy męczyć ASO, a potem wyciąć w cholerę. Jeśli sie da.

    --
    Yogi(n)

  • 14. Data: 2012-04-11 19:25:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 11 Apr 2012 16:56:55 +0200, Yogi(n)

    > Czy ktoś mógłby mi w kilku zdaniach wyjaśnić na czym to polega
    > - to znaczy filtr jest czyszczony paliwem (?)

    Nie chce mi się z palca powtarzać, więc odeślę Cię do mojego "wywodu"
    popełnionego o DPFach (FAPach) na forum Mazdy, którą notabene przywołujesz
    poniżej: http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=90&t=
    65171#11

    > Wygooglałem, że w mazdach radzą sobie z tym problemem stosując specjalny
    > olej przeznaczony dla mazdy, ale jak olej mógłby w tym pomóc.

    Olej do pojazdów z DPFem ma za zadanie zminimalizować powstawanie sadzy (w
    końcu olej także ulega częściowemu spalaniu), i tylko tyle. Natomiast
    problem w Mazdach stwarzał źle "ułożony" program sterujący (wtryski za
    mocno lały, do tego w złych fazach), który po niecałym roku od wypuszczenia
    modelu został poprawiony i Mazda ogłosiła akcję przywoławczą.

    Poza tym nadal problem może wystąpić (w każdym aucie z DPF/FAP), np. gdy
    wtryski leją. W przypadku Mazdy jest ta zaleta, że zastosowano odpowiedni
    bagnet (znaczniki L/F/X), dzięki któremu można manualnie obserwować ew.
    przybywanie oleju.

    > Poza tym, całe to czyszczenie DPF polegające na dopalaniu - przecież, jeśli
    > dobrze rozumiem, taki filtr służy d tego, żeby ograniczyć emisję "syfu", ale
    > skoro jest czyszczony, to co jakiś czas ten syf pojawia się w spalinach
    > właśnie dzięki dopalaniu - gdzie tu "ekologia"?

    Ten filtr ma za zadanie wyłapać cząstki sadzy, które wylatując z rury nie
    tylko same w sobie są groźne dla płuc ludzi, ale co ważniejsze, są
    nośnikami dla groźnych związków NOx. Ergo, tutaj chodzi o ekologię w
    odniesieniu do zdrowia człowieka, a nie zdrowia środowiska vel ziemi.
    Paliwa, owszem, jest spalane więcej: średnio litr na setkę w mieście,
    jednak w trasie różnica dąży do zera. Dlatego Diesel to od zawsze auto na
    trasy -- jak się jeździ trasy poniżej 30km to nie warto wsiadać, bo tylko z
    tego straty będą.

    --
    Pozdor Myjk

  • 15. Data: 2012-04-11 19:33:51
    Od: Czeslawek <c...@g...pl>

    W dniu 2012-04-11 19:13, AZ pisze:

    > Jest wypalane poprzez mocne nagrzanie wydechu.
    a następnie wpuszczenie do wydechu paliwa, które wtryskiwane jest do
    cylindra podczas suwu wydechu.
    Tak jak już ktoś wcześniej napisał, w przypadku trudności z wypaleniem
    sadzy w filtrze DPF, wtryskiwanie paliwa podczas suwu wydechu jest
    wielokrotnie powtarzane, a skutkiem tego jest przedostawanie się paliwa
    do oleju.
    Część paliwa wtryskiwanego podczas suwu wydechu miesza się ze spalinami
    i wędruje do filtra DPF, gdzie ulega zapłonowi, a kolejna część osadza
    się na ściankach cylindra i przenika do oleju.

    --
    Pozdrawiam,
    Czesławek

  • 16. Data: 2012-04-11 19:40:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 11 Apr 2012 19:10:54 +0200, Yogi(n)

    > Generalnie to idiotyczne rozwiązanie

    Idiotyczne to jest snucie w temacie,
    o którym nie ma się zielonego pojęcia.
    Wtedy też wnioski wychodzą bzdurne.

    --
    Pozdor Myjk

  • 17. Data: 2012-04-11 19:47:39
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

> [...]
    > trasy -- jak się jeździ trasy poniżej 30km to nie warto wsiadać, bo tylko

    OK, to w zasadzie wyczerpuje wątek, dziekuję. U gościa ewidentnie coś jest
    schrzanione, bo naprawdę jeździ w trasy, po mieście niewiele. Mitsubishi coś
    tam przebąkuje o nowym sofcie do tych samych silników, nie do tego modelu
    jednak (może dopiero pracują nad tym).
    Wskaźnik też ma dodatkowy punkt "x", ale to marna pociecha ;-)
    Czy własności oleju bardzo się zmieniają w wyniku takiego rozcieńczania i
    czy nie powinno sie go w związku z tym np.częściej wymieniać? Bo jeśli tak,
    to zbyt ekologicznie też to nie wygląda ;-(
    W bardziej zużytym silniku, tj. gdy zacznie brać istotne ilości oleju, może
    się pojawić sytuacja, w której poziom się ustabiliuje, a po obu stronach
    cylindra będzie ciecz o podobnym składzie - tylko że długo taka sytuacja się
    nie utrzyma ;-(

    --
    Yogi(n)

  • 18. Data: 2012-04-11 19:48:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 11 Apr 2012 19:17:11 +0200, Yogi(n)

    > poziom oleju ani drgnie pomiędzy wymianami.

    No popatrz, a ja znam takich, co im olej zniknął i się silnik zatarł.

    > A DPF - wszystkie znaki na niebie i Ziemi wskazują na to,
    > że w czasie gwarancji należy męczyć ASO, a potem wyciąć
    > w cholerę.

    Pewnie, jak pompa podciśnienia przestaje wyrabiać, to też ją wyciąć. Jak
    piszczy pasek alternatora -- też go wyciąć, a co! Katalizator też w sumie
    jest Ci zbyteczny... Booorze.

    --
    Pozdor Myjk

  • 19. Data: 2012-04-11 19:50:35
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    > Wed, 11 Apr 2012 19:10:54 +0200, Yogi(n)

    > Idiotyczne to jest snucie w temacie,
    > o którym nie ma się zielonego pojęcia.
    > Wtedy też wnioski wychodzą bzdurne.

    Nie, nie próbuję się wymądrzać - ale jeśli coś ma działać ak, jak opisujesz,
    to niech działa a nie przyprawia faceta o kolejny wydatek i konieczność
    zaglądania pod maskę co kilkaset kilometrów. Tak, naprawdę jeździ w trasy
    (dlatego kupił diesla). A oleju regularnie przybywa.To nie jest bzdurny
    wniosek.

    --
    Yogi(n)

  • 20. Data: 2012-04-11 19:53:17
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    > Wed, 11 Apr 2012 19:17:11 +0200, Yogi(n)

    > No popatrz, a ja znam takich, co im olej zniknął i się silnik zatarł.

    Hint - ten sam producent i jednak potrafi.

    > Pewnie, jak pompa podciśnienia przestaje wyrabiać, to też ją wyciąć. Jak
    > piszczy pasek alternatora -- też go wyciąć, a co! Katalizator też w sumie
    > jest Ci zbyteczny... Booorze.

    Nie mnie, a koledze z dieslem, który dał się wpuścić w maliny z tak kulawą
    technologią. I co ma Bór do tego?

    --
    Yogi(n)