  • 1. Data: 2012-04-11 16:56:55
    Temat: Prośba o wyjaśnienie - przybywa oleju w samochodzie z DPF
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Mam kumpla z bardzo fajnym autem (choć nie jestem zwolennikiem diesli),
    który ma problem z rosnącym poziomem oleju. Ponoć winny jest filtr DPF, a
    właściwie mechanizm jego czyszczenia, który powoduje rozcieńczanie oleju
    paliwem. Czy ktoś mógłby mi w kilku zdaniach wyjaśnić na czym to polega - to
    znaczy filtr jest czyszczony paliwem (?) i potem to ścieka do miski
    olejowej? Nie za bardzo mogę sobie to wyobrazić.
    Wygooglałem, że w mazdach radzą sobie z tym problemem stosując specjalny
    olej przeznaczony dla mazdy, ale jak olej mógłby w tym pomóc.
    Poza tym, całe to czyszczenie DPF polegające na dopalaniu - przecież, jeśli
    dobrze rozumiem, taki filtr służy d tego, żeby ograniczyć emisję "syfu", ale
    skoro jest czyszczony, to co jakiś czas ten syf pojawia się w spalinach
    właśnie dzięki dopalaniu - gdzie tu "ekologia"?

    --
    Yogi(n)

  • 2. Data: 2012-04-11 17:03:45
    Od: Przemek <p...@g...com>

    On Apr 11, 4:56 pm, "Yogi\(n\)" <y...@k...pl> wrote:
    > gdzie tu "ekologia"?

    w porfelu producentów - mają więcej zielonych, a jak wiadomo, zielone
    jest ekologiczne :)

    pozdr
    Przemek

  • 3. Data: 2012-04-11 18:25:34
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 04/11/2012 04:56 PM, Yogi(n) wrote:
> [...]
    > "syfu", ale skoro jest czyszczony, to co jakiś czas ten syf pojawia się
    > w spalinach właśnie dzięki dopalaniu - gdzie tu "ekologia"?

    DPF to nie filtr syfu, tylko cząstek stałych a dokładniej sadzy.
    Czyszczenie polega na zwiększonej dawce paliwa i wzroście temperatury
    spalin które to grzeją DPF-a i sadza się po prostu spala.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 4. Data: 2012-04-11 18:41:01
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Yogi(n)" <y...@k...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > właściwie mechanizm jego czyszczenia, który powoduje rozcieńczanie oleju
    > paliwem. Czy ktoś mógłby mi w kilku zdaniach wyjaśnić na czym to polega

    DPF? to wieśwagen z silnikiem czasami 2.0TDI? Bo jak tak to tam coś było z
    nimi nie tak (a ogólnie to jest) że gniazda wtryskiwaczy się wyrabiały czy
    same wtryskiwacze (oringi) i lało ropę do oleju.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2012-04-11 18:47:04
    Od: MM <k...@g...pl>

    Dnia 11-04-2012 o 16:56:55 Yogi(n) <y...@k...pl> napisał(a):

> [...]
    > "syfu", ale skoro jest czyszczony, to co jakiś czas ten syf pojawia się
    > w spalinach właśnie dzięki dopalaniu - gdzie tu "ekologia"?

    Kolega niech sobie kupi "benzynę" jeżeli jeździ tylko po parę kilometrów.

    Zasada jest dość prosta, aby nastąpiło wypalenie DPFa, muszą być spełnione
    takie warunki:

    rozgrzany układ wydechowy, czyli jazda przed dłuższy czas z większymi
    obrotami np >2,5
    wtedy sterownik zwiększa dawkę paliwa co powoduje zwiększenie temperatury
    spalin i wypalania sadzy.
    Podczas tankowania w dodawany jest specjalny płyn, który znajduje się przy
    zbiorniku (np w silnikach PSA).

    Sterownik kontroluje ciśnienie i jeżeli jest nieodpowiednie, stwierdza że
    filtr jest zapchany i trzeba go wypalić

    A że kolega robi krótkie dystanse to filtr nie może się oczyścić.

    Ja tak to widzę ;)

  • 6. Data: 2012-04-11 18:55:27
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    > DPF to nie filtr syfu, tylko cząstek stałych a dokładniej sadzy.
    > Czyszczenie polega na zwiększonej dawce paliwa i wzroście temperatury
    > spalin które to grzeją DPF-a i sadza się po prostu spala.

    Przez "syf " miałem na myśli cząstki stałe właśnie.
    Czyli ekologiczny to on jest tylko z nazwy (możemy przyjąć, że emisja
    inaczej się rozkłada, to znaczy zamiast równomiernie przez cały czas, to od
    czasu do czasu pojawia się pik, i, jesli dobrze trafi, to dzieje się to na
    wsi a nie w mieście). Innymi słowy, silnik spełnia normy ekologiczne o ile
    diagnosta zrobi pomiar w odpowiednim momencie ;-)

    OK, a dlaczego to skutkuje przyrostem poziomu oleju? Rozumiem, że dodatkow
    paliwo sie nie dopala tak, jak powinno i trochę zostaje - ale dlaczego
    wpływa na ilość oleju? W którym miejscu znajduje się ten filtr, że paliwo
    dostaje się do oleju? Czy zawsze, gdy mieszanka jest za bogata, ON
    przedostaje się oleju silnikowego? Dlaczego nie rośnie poziom oleju po
    codziennym uruchomieniu ssania? - może ilości paliwa "dodatkowgo" przy
    ssaniu są o wiele mniejsze niż przy dopalaniu filtra?
    I jaki związek z tym przyrostem może mieć rodzaj oleju? Mazda zaleca olej,
    który ogranicza/eliminuje zjawisko - ściema marketingowa, czy rzeczywiście
    pomaga?

    --
    Yogi(n)

  • 7. Data: 2012-04-11 18:58:47
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nimi nie tak (a ogólnie to jest) że gniazda wtryskiwaczy się wyrabiały czy
    > same wtryskiwacze (oringi) i lało ropę do oleju.

    Nie, mitsubishi - przecież napisałem, że fajny samochód ;-).
    Fajny, bo pali niewiele (w porównaniu z benzyną), ciągnie "od dołu" dzięki
    turbinie całkiem przyzwoicie (lepiej od nieuturbionej benzyny o cały rząd
    wielkości), trzyma się nieźle itp. I jeszcze produkuje olej ;-)

    --
    Yogi(n)

  • 8. Data: 2012-04-11 19:02:19
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

> [...]
    > dzięki turbinie całkiem przyzwoicie (lepiej od nieuturbionej benzyny o
    > cały rząd wielkości), trzyma się nieźle itp. I jeszcze produkuje olej ;-)

    a to faktycznie fajny samochód :)
    wiesz, ja tak... 90 procent gospodyń uważa że fajne to VW ;)

    Ale mimo wszystko powąchał bym olej. Bo oprócz opału to woda chłodząca może
    się lać, tyle że byłoby to widać.

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2012-04-11 19:04:14
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    >W którym miejscu znajduje się ten
    > filtr, że paliwo dostaje się do oleju?

    Filtr jest na wydechu. Nie ma bata aby wciągało zawartość jego do silnika a
    tym bardziej do oleju.

    --
    Irokez

  • 10. Data: 2012-04-11 19:09:21
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 04/11/2012 06:55 PM, Yogi(n) wrote:

> [...]
    > to na wsi a nie w mieście). Innymi słowy, silnik spełnia normy
    > ekologiczne o ile diagnosta zrobi pomiar w odpowiednim momencie ;-)

    Można by tak powiedzieć ;-) Takie rozwiązania może i sprawdzają się w
    cywilizowanym kraju gdzie są miejsca gdzie można dłużej pojechać ze
    stałą prędkością/obrotami ale w Polsce jak widać średnio.

> [...]
    > oleju po codziennym uruchomieniu ssania? - może ilości paliwa
    > "dodatkowgo" przy ssaniu są o wiele mniejsze niż przy dopalaniu filtra?

    DPF jest w układzie wydechowym. Paliwo do oleju dostaje się jedną drogą,
    wtryskiwacz - cylinder - pierścienie - miska. Jeżeli paliwa jest sporo
    to zawsze pójdzie w olej albo wydech (bardzo ekologiczne). Jak byś
    pojechał dłużej na ssaniu to też mógłbyś mieć paliwo w oleju, ale ssanie
    chodzi relatywnie krótko.

    > I jaki związek z tym przyrostem może mieć rodzaj oleju? Mazda zaleca
    > olej, który ogranicza/eliminuje zjawisko - ściema marketingowa, czy
    > rzeczywiście pomaga?

    Tego to nie wiem.

    --
    Artur