    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia - trochę inaczej
    Date: Sun, 13 Nov 2011 17:34:30 +0100

    Hello J.F.,

    Sunday, November 13, 2011, 2:47:56 PM, you wrote:

    [...]

    > Ale nie tak zeby 5x w ciagu roku.

    Ależ weź pod uwagę COCOM - dyski ATA pod niego też podlegały.
    Największy MFM, jaki mógł być dostępny w Polsce to ST-4096 o
    pojemności zaledwie 80MB - instalowałem taki bodaj w 1991 roku w
    najstarszym komputerze w firmie - posypał się stary NEC D5126 a
    zdobycie kontrolera dla ST-351 (jedyny dostępny dysk ATA, który mógł
    pracować w trybie XT) poprawnie działającego w gnieździe ISA 8-bitowym
    było trudne.

    > Ja ewentualnie moglem ow "koniec lat 80-tych" troche przyspieszyc - rozwoj
    > faktycznie byl ostry.

    To naprawdę był problem dostępności. Przed 1989 rokiem - jak już ktoś
    tu pisał - sprzęt komputerowy trafiał do Polski jakimiś dziwnymi
    drogami i było go mało. Po 1989 roku ruszyła lawina i nie sposób było
    nadążyć. Ja do firmy kupowałem 386DX/20 a zaczynający wtedy ASUS już
    pokazał w Poznaniu 486DX-25...

    > Pije do tego skoku - IMO musialo byc wiecej czasu.

    j.w. Podobnie jak przeskoczyliśmy niezły kawałek rozwoju w
    telekomunikacji wymieniając centrale biegowe na czysto elektroniczne z
    pominięciem krzyżowych (tak, wiem - krzyżowa KuntaKinte znaczy
    Pętasiępokątach była nawet u nas produkowana i była gorsza od polskiej
    K-66 ale stanowiły one mniejszość w Polsce).

    > No przeciez kazdy wie ze to Cistiema Birtualnoj Masziny :-)
    > Ale co ja poradze ze firma z 30 letnia tradycja biznesowa zajela sie
    > produkcja zabawek ?
    > Podobnie jak wiele innych,

    ZX-81 też został określony jako PersonalComputer, podobnie jak
    Spectrum:
    http://www.flickr.com/photos/deadkenny/3997278209/in
    /photostream/
    Sinclair nie produkował maszyn dla biznesu.

    > Przy okazji wlasnie wyraznie pokazujac co im sie wydaje odpowiednie do
    > prywatnego uzytku :-)

    I tylko im się wydawało.

    > Nie.

    No to jest taki bardzo szeroki zeszyt z przygotowanymi tabelkami jak
    arkusz kalkulacyjny. Kolumny (po dwie) to konta a w komórkach wpisujesz kwoty.
    Wiersz to zdarzenie gospodarcze.
    Jedno z najprostszych urządzeń księgowych. Jeszcze prostszym jest
    PKPiR.

    > Ja jednak ciut mlodszy jestem,

    Może z rok ;)

    > i nie mialem ksiegowej w rodzinie :-)

    Też nie miałem (mam teraz) ale z księgowością się zetknąłem dość
    wcześnie, niestety. A Ty, boroku, to w pracy nawet porządnej księgowej
    nie masz tylko kwestora ;)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl