  • 131. Data: 2014-12-02 15:11:14
    Temat: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    d...@g...com wrote:

    > I tak sobie dumam, jak to oslonic w czasie trawienia, FeCl3
    > reaguje z Al, chyba okleje tasma.

    Traw w nadsiarczanie -- nie ruszy, sprawdzone.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 132. Data: 2014-12-02 15:25:55
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mario wrote:

    > Ja z kolei nie zakładałem używania laminatów aluminiowych na potrzeby
    > domowe :) Dlatego podałem przykłady zastosowań które mi przychodziły do
    > głowy. ATSD ile watów zamierzasz wydzielać na tych MOSFETach w DPACK?

    Im mniej tym lepiej. :-) W teorii przy max. prądzie 40A wychodzi 1,6W
    na każdy przez pół okresu, czyli 3,2W. W praktyce pewnie do 2x. gorzej,
    bo parametry z datasheeta są dla temperatury ~20C.

    > Hmm. Jakiś czas temu wymyślono PWM do sterowania mocą. Wtedy tranzystory
    > znacznie mniej się grzeją :)

    To prawda, ale często/zazwyczaj ktoś będzie chciał mieć pełną jasność
    i tam PWM nic nie da.

    > Ja bym dawał elementy wyjściowe na brzegu płytki. Poza tym przy
    > jednostkowej płytce wolałbym dać radiator niż wchodzić w aluminium.

    IMHO przy jednostkowej to właśnie aluminium ma największy sens.
    Dopiero gdybym musiał zaprojektować to do produkcji wielkoskalowej,
    to bym optymalizował kosztowo.

    > A tak w ogóle to na początku dyskutując o SMD nie brałem pod uwagę
    > płynnego sterowania mocą tylko raczej on/off, co jednak zmniejsza ilość
    > wydzielanego ciepła.

    Ale R_DS_ON jest jakieś i go nie przeskoczysz. Użyte przeze mnie
    VND14NV04 (ze względu na wbudowane zabezpieczenie przeciwzwarciowe
    i przeciwtemperaturowe) mają 35miliomów, a to sporo: przy 10A 3,5W.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 133. Data: 2014-12-02 15:38:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mario wrote:

    > ATSD ile watów zamierzasz wydzielać na tych MOSFETach w DPACK?

    OK, napisałem o D2PACK z prostownika synchronicznego.
    Te w DPACK po prawej stronie były na końcu, więc
    w najgorszym przypadku one maja zabezpieczenie na 12A,
    czyli 10A nie należy przekraczać, a transformator jest
    liczony na 40A, co w praktyce daje 4 w pełni obciążone
    kanały. 4x3,5=14 watów. W praktyce mniej, bo typowe
    lampki biorą mniej niż 120W, nawet zasilane grupowo
    (u mnie max. grupa ma 3x35W=105W) i mądrzej jest je
    podzielić na osobne kanały, skoro mam ich aż 16.

    Płytkę testowałem opornikiem 20W i radziła sobie dobrze, po
    zainstalowaniu i typowym obciążeniu jest przyjemnie lekko ciepła.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 134. Data: 2014-12-02 16:00:50
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-12-02 14:05, Jarosław Sokołowski wrote:
    [...]
    > Co więcej, nawet architekt, który CADzi na laptopie, nie jest dziś
    > rzadkością.
    Z łatwością mogę sobie wyobrazić, że architekt ma laptopa i zabiera go w
    teren, ale za cholerę nie mogę sobie wyobrazić, aby CADził na tym
    urządzeniu siedząc w swoim biurze. Przecież to rzeźbienie w gównie w
    najczystszej postaci. :-D

    > Od tego zaczęła się ta rozmowa -- zakwestionowałem tezę, że laptop,
    > to jest inaczej "mobilny komputer". To tak jak "składane krzesełko
    > turystyczne" -- niby przeznaczone by złożyć na nim kibić gdzieś przed
    > namiotem na campingu, ale spotkać je można stacjonarnie na przykład w
    > pokoju studenta.
    Hehe, podobają mi się Twoje porównania. :-D

  • 135. Data: 2014-12-02 16:22:16
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-12-02 13:08, Piotr Wyderski wrote:
    [...]
    > http://postimg.org/image/9tcpmaie7/
    A do czego są te mosiężne tulejki ze śrubami?

  • 136. Data: 2014-12-02 16:24:23
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-12-02 o 14:21, d...@g...com pisze:

    > W takim razie ok, niby cos takiego mam, tylko jeszcze nie obrabialem.
    > I tak sobie dumam, jak to oslonic w czasie trawienia, FeCl3
    > reaguje z Al, chyba okleje tasma.

    Można prysnąć plastikiem.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 137. Data: 2014-12-02 17:14:25
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    JDX wrote:

    > A do czego są te mosiężne tulejki ze śrubami?

    Te w środku: zaciski transformatora 12V/500W.
    Lewy górny róg: zaciski akumulatora zasilania bezprzerwowego.

    Wydłubane z listwy zaciskowej 25mm^2 i przylutowane do pol o dużej
    powierzchni. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 138. Data: 2014-12-02 17:29:10
    Od: Dupek Żołędas <s...@g...com>

    W dniu 02-12-14 12:06, Mario pisze:

    > Starość nie radość. Tez tak mam.

    To nie starość.
    To efektywność i rozsądek...:-).

  • 139. Data: 2014-12-02 17:42:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    JDX pisze:

> [...]
    > go w teren, ale za cholerę nie mogę sobie wyobrazić, aby CADził na
    > tym urządzeniu siedząc w swoim biurze. Przecież to rzeźbienie w gównie

    Nie muszę sobie wyobrażać, nieraz widziałem takiego. Zastanówmy
    się w czym takie CADzidło gorsze od stacjonarnego. Moc obliczeniowa
    wystarcza, może nawet za duża. Kiedyś się mówiło o kartach graficznych
    "do profesjonalnych zastosowań", że muszą być ho ho ho. Dzisiaj
    z płaskim obrazkiem dowolnej rozdzielczości radzi sobie najtańsza
    karta wbudowana w cały chipset. Te "lepsze", to są głównie do grania
    w jakiegoś współczesnego cymbergaja. Więc chodzi głównie o formę
    zewnętrzną, o to, że rzeźbić trzeba w tym mobilnym nocniku. Ale ludzie
    do takiej niewygody są pryzwyczajeni, więc i w tym zastosowaniu im nie
    przeszkadza. Zresztą akurat w tym jest to stosunkowo najmniej upierdliwe,
    bo CADzenie odbywa się ze stosunkowo małym udziałem klawiatury. A jak
    sobie taki architekt podłączy w biurze drugi duży monitor, ten laptopowy
    zostawiając na przybornik czy co on tam ma, to już w ogóle jest nieźle.

    Jarek

    --
    i jakby się obsuwał złom granitu;
    uczułem, że się łyska wierzch pokrowca

  • 140. Data: 2014-12-02 18:37:09
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-12-02 17:42, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > sobie taki architekt podłączy w biurze drugi duży monitor, ten laptopowy
    > zostawiając na przybornik czy co on tam ma, to już w ogóle jest nieźle.
    No, jak sobie do tego laptopa podłączy normalny monitor (albo monitory),
    normalną klawiaturę, mysz oraz digitizer to wtedy rzeczywiście może
    CADzić. :-) Ale wtedy to już tak jakoś nie jest laptop. W każdym razie
    CADzenia na gołym laptopie nie mogę sobie wyobrazić. :-D