  • 121. Data: 2014-12-02 11:31:28
    Temat: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Od: s...@g...com

    użytkownik Pszemol napisał:

    > Nie tyle przekonany co bardziej w szoku - gęba mi na stół opadła...
    > Prędzej bym się po elektrolitach w RC spodziewał niespodzianek
    > niż po ceramicznych...

    Dostales zdjecie, teraz wyobraz sobie jednego tantala zamiast
    tych 10 ceramicznych w tym ukladzie.
    Musisz dac wiare na slowo, ceramiczne 1206 maja zabarwiona
    metalizacje.
    Jesli dali 5 czy 10 ceramicznych 10uF zamiast jednego 47-100uF
    to chyba w konkretnym celu.

    http://dykus.republika.pl/NewFile26.bmp
    A zdjecie powyzej (nie wnikalem) pokazuje tylko napiecie,
    nie prad. Jakies wnioski?

  • 122. Data: 2014-12-02 12:06:37
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-12-02 o 04:24, JDX pisze:
    > On 2014-12-02 02:41, Pszemol wrote:
    > [...]
    > Czyli np. dla księgowej czy sekretarki kupuje się teraz laptoki aby
    > katowały się gównianą klawiaturą, gównianym touchpadem i gównianym
    > ekranem? :-D A może już tablety zagościły w tych zastosowaniach? :-D

    > No nie wiem, ja tam wolę mejle czytać na blaszaku z dwoma 24" monitorami
    > niż na laptoku z 15.4" ekranem. I przerażenie mnie ogarnia, gdy muszę
    > sprawdzić pocztę za pomocą smartfona z 5" ekranikiem. :-D

    Starość nie radość. Tez tak mam.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 123. Data: 2014-12-02 13:08:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mario wrote:

    > Atlantis ma sobie zrobić 1 -2 sztuki płytek do automatyki domowej na IMS?

    No. Ja zrobiłem zwykłym termotransferem, to czemu on nie może?
    Wbrew pozorom idzie całkiem nieźle.

    http://postimg.org/image/9tcpmaie7/

    > IMHO to właśnie LEDy mocy w żarówkach muszą wydzielić moc przez płytkę.

    OK, piszemy o dwóch różnych rzeczach. Ja mówiłem o sterowniku,
    czyli pewnie jakimś MOSFETcie w DPACK, a Ty o płytce do diody,
    gdzie oczywiście masz rację. Nie zakładałem budowania lamp we
    własnym zakresie, tylko użycia gotowca.

    > Halogeny sobie poradzą bo żarówka np. 40 W jest w stanie oddać modc
    > wprost do otoczenia. Struktura LED nie ma szans

    Jak wyżej: ale jej sterownik musi przez siebie przepchnąć z 10A
    (co to jest 120W w żarówkach...), a to oznacza ciepełko.

    > Nadal mówimy o hobbystycznej automatyce domowej?

    Tak. Dla ustalenia uwagi możemy porozmawiać o układzie z linku.
    Wylutowanie MOSFETa znajdującego się w centrum płytki bez zdmuchnięcia
    całej tej drobnicy po lewej graniczy z cudem. Mój błąd projektowy,
    dlatego teraz polecam TO247 i śrubki. IMS zostaje.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 124. Data: 2014-12-02 13:19:48
    Od: s...@g...com

    użytkownik Piotr Wyderski napisał:

> [...]
    > całej tej drobnicy po lewej graniczy z cudem. Mój błąd projektowy,
    > dlatego teraz polecam TO247 i śrubki. IMS zostaje.

    Blad projektowy polega na zastosowaniu laminatu szklo/epoksyd/papier
    zamiast szklo/epoksyd, czy mi sie wydaje?

    Jakos nigdy nie spodkalem fr4 w takim kolorze.

  • 125. Data: 2014-12-02 13:30:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    s...@g...com wrote:

    > Blad projektowy polega na zastosowaniu laminatu szklo/epoksyd/papier
    > zamiast szklo/epoksyd, czy mi sie wydaje?
    >
    > Jakos nigdy nie spodkalem fr4 w takim kolorze.

    :-)

    To jest właśnie osławiony IMS: Insulated *METAL* Substrate.
    Płytka aluminiowa grubości 1,5mm, na to 100um FR4 i miedź.
    Zalety: masz płytkę drukowaną i radiator w jednym. Wady: lutowanie
    w wersji dla hardcorowców (radiator działa nawet wtedy,
    gdy tego nie chcemy...) i jest doskonale jednostronny: nie
    ma po co wiercić w tym dziur (oprócz montażowo-mechanicznych),
    bo się dowiercisz do blachy...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 126. Data: 2014-12-02 13:45:21
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-12-02 o 13:08, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > czyli pewnie jakimś MOSFETcie w DPACK, a Ty o płytce do diody,
    > gdzie oczywiście masz rację. Nie zakładałem budowania lamp we

    Ja z kolei nie zakładałem używania laminatów aluminiowych na potrzeby
    domowe :) Dlatego podałem przykłady zastosowań które mi przychodziły do
    głowy. ATSD ile watów zamierzasz wydzielać na tych MOSFETach w DPACK?

    > Jak wyżej: ale jej sterownik musi przez siebie przepchnąć z 10A
    > (co to jest 120W w żarówkach...), a to oznacza ciepełko.

    Hmm. Jakiś czas temu wymyślono PWM do sterowania mocą. Wtedy tranzystory
    znacznie mniej się grzeją :)

> [...]
    > całej tej drobnicy po lewej graniczy z cudem. Mój błąd projektowy,
    > dlatego teraz polecam TO247 i śrubki. IMS zostaje.

    Ja bym dawał elementy wyjściowe na brzegu płytki. Poza tym przy
    jednostkowej płytce wolałbym dać radiator niż wchodzić w aluminium.
    A tak w ogóle to na początku dyskutując o SMD nie brałem pod uwagę
    płynnego sterowania mocą tylko raczej on/off, co jednak zmniejsza ilość
    wydzielanego ciepła.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 127. Data: 2014-12-02 13:46:46
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-12-02 o 13:30, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > Zalety: masz płytkę drukowaną i radiator w jednym. Wady: lutowanie
    > w wersji dla hardcorowców (radiator działa nawet wtedy,

    Można lutowac w opiekaczu :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 128. Data: 2014-12-02 14:02:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Raczej komputer desktop przeobraża się i z formy skrzynki z monitorem,
    > kablami, poprzez formę laptopa zmienia się w urządzenie bardziej
    > mobilne od laptopa: tablet/smartfon/zegarek.

    Przecież nie wszystek się przeobrazi w zegarki i inne smartwhatewery.
    Jajogłowym komputery zostaną na biurkach, będą na nich te swoje
    CAD-y czy inne wynalazki uprawiać. A chłopu się da co mu potrzeba,
    niech sobie za cholewę wsadzi.

    > Nie wiem kto miał takie sny :-)

    Wielu śniło, prawie wszyscy wierzyli. Koło roku osiemdziesiątego,
    gdy w domach pojawiły się ośmiobitowce, w każdej gazecie, nawet
    w "Przyjaciółce" i "Żołnierzu Wolności" drukowano w odcinkach
    kursy języka BASIC. Ludzie naprawdę byli przekonani, że oto Idzie
    Nowe i teraz każdy będzie musiał umieć napisać jakiś program.

    > Bo jakoś Twoje posty tak brzmią, hm... jakby je mój ojciec pisał ;-)
    > Nie żeby w tym było coś złego... w każdym razie zaspokoiłem ciekawość.
    > Dzięki.

    Niezmierniem rad z tego zaspokojenia. I też mi się zdaje, że niczego złego
    nie piszę.

    Jarek

    --
    Mów mi wuju!

  • 129. Data: 2014-12-02 14:05:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    JDX pisze:

    > Czyli np. dla księgowej czy sekretarki kupuje się teraz laptoki aby
    > katowały się gównianą klawiaturą, gównianym touchpadem i gównianym
    > ekranem? :-D A może już tablety zagościły w tych zastosowaniach? :-D

    Księgowe same se kupują te laptopy. Przy księgowości objazdowej to nawet
    nie takie głupie. Co więcej, nawet architekt, który CADzi na laptopie, nie
    jest dziś rzadkością. Idźmy dalej -- w hurtowni, gdzie zdarza mi się kupić
    jakąś część potrzebną mechanikowi do naprawy samochodu, mieli kiedyś pecety
    z UPS-ami. Jak byłem tam ostatnio, to już zamienili na laptopy.

    Od tego zaczęła się ta rozmowa -- zakwestionowałem tezę, że laptop, to jest
    inaczej "mobilny komputer". To tak jak "składane krzesełko turystyczne" --
    niby przeznaczone by złożyć na nim kibić gdzieś przed namiotem na campingu,
    ale spotkać je można stacjonarnie na przykład w pokoju studenta.

    > No nie wiem, ja tam wolę mejle czytać na blaszaku z dwoma 24" monitorami
    > niż na laptoku z 15.4" ekranem. I przerażenie mnie ogarnia, gdy muszę
    > sprawdzić pocztę za pomocą smartfona z 5" ekranikiem. :-D

    Ja na szczęście raczej nie muszę, ale też mnie to trochę przeraża. My
    mamy taką fanaberyę, że lubimy mieć wygodnie. Inni w swoich dziwactwach
    idą jeszcze dalej -- na przykład łażą po domu z laptopem, zamiast trzymać
    go w jednym miejscu, tak jak pozostali.

    Jarek

    --
    Różan by uciszył
    wielkomiejski ból

  • 130. Data: 2014-12-02 14:21:31
    Od: d...@g...com

    użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > To jest właśnie osławiony IMS: Insulated *METAL* Substrate.
    > Płytka aluminiowa grubości 1,5mm, na to 100um FR4 i miedź.

    W takim razie ok, niby cos takiego mam, tylko jeszcze nie obrabialem.
    I tak sobie dumam, jak to oslonic w czasie trawienia, FeCl3
    reaguje z Al, chyba okleje tasma.